• LFF

Högstadiet på distans?

Anonym (Jag) skrev 2022-12-01 09:53:47 följande:
    Högstadiet på distans?

Finns det någon skola som godkänner det? Har googlat, men får bara upp skolverket etc.

Rent generellt så är väl svaret nej men det beror väl på anledning också. Är det en hemmasittare så är det ju bättre att barnet går i skolan på distans än inte alls men då ska ändå målet vara att barnet ska tillbaks till skolan i slutänden. Är det för att ni ska åka utomlands under en längre period så finns ju Svenska Skolan på olika platser. Då kostar det visserligen en rätt bra slant med pengar för barnet att gå där. 
  • LFF
    Anonym (Jag) skrev 2022-12-01 10:10:14 följande:
    Inget av det. Barnet mår inte bra i skolan och vill plugga hemifrån. Vi funderar på att flytta utomlands för att kunna hemskola, men det är ju inget man gör i en handvändning.
    Då får ni ju ta det med skolan eller skolans huvudman så får de lösa det hela så att barnet får tillgång till sin skolgång. Som sagt, det går ju att lösa så att hemmasittare kan få digital undervisning men det är ju inget som skyltas med. 
  • LFF
    Anonym (Jag) skrev 2022-12-01 10:40:50 följande:
    Diagnos som tex gör att hon inte orkar med det påtvingade sociala. Skolan är omöjlig, de lovar det ena efter det andra utan att något händer. Diverse anpassningar som plötsligt "inte är genomförbara längre" etc. Det är mycket och vi kommer ingenstans.

Det här är inget nytt, hon har alltid känt så, så det är inte bara "en termin kvar". Det är åtminstone fem terminer kvar innan gymnasiet. Hon går till skolan, hon är inte hemmasittare, men hon mår väldigt dåligt av det.
    Då är det ju bara
    1) prata med huvudmannen för skolan om de uteblivna anpassningarna
    2) prata med Skolinspektionen
    3) prata med media 

Det är ju tyvärr bara att vara en "böld i arslet" på dem tyvärr. Eftersom hon dessutom har en fastställd diagnos så har hon ju än mer rätt att få skolgången anpassad. 
Svar på tråden Högstadiet på distans?