Högstadiet på distans?
Anonym (Jag) skrev 2022-12-01 10:40:50 följande:
Diagnos som tex gör att hon inte orkar med det påtvingade sociala. Skolan är omöjlig, de lovar det ena efter det andra utan att något händer. Diverse anpassningar som plötsligt "inte är genomförbara längre" etc. Det är mycket och vi kommer ingenstans.Det här är inget nytt, hon har alltid känt så, så det är inte bara "en termin kvar". Det är åtminstone fem terminer kvar innan gymnasiet. Hon går till skolan, hon är inte hemmasittare, men hon mår väldigt dåligt av det.
Jag arbetar som specialpedagog i gymnasiet. Jag tycker ni ska skriftligt meddela rektorn att nu börjar ni tröttna och ni kommer göra en anmälan till Skolinspektionen om ni inte ser en bättring genast. Sånt brukar ta skruv. Skriv också att ni vill att ert meddelande diarieförs. Det kan inte inte vägra att göra och då kan det spåras om sedan Skolinspektionen tar emot en anmälan från er.
Jag har full respekt för att det är rätt svårt för många skolor att veta vad de ska göra, men de ska åtminstone försöka göra sitt bästa och inte ge upp. Det får de helt enkelt inte göra.
Jag antar du syftar på autism när du skriver att det handlar mycket om det sociala - har du undersökt hur det ser ut i er kommun med anpassade sådan grupper? Bara ett tips i all välmening. Stämmer det inte in på er situation så bortse från det.
Är du med i facebookgrupper där föräldrar stöttar varandra i sådana här frågor? Det finns flera som kan vara bra att läsa i, och be om råd i.