Anonym (Jag) skrev 2022-12-01 10:40:50 följande:
Diagnos som tex gör att hon inte orkar med det påtvingade sociala. Skolan är omöjlig, de lovar det ena efter det andra utan att något händer. Diverse anpassningar som plötsligt "inte är genomförbara längre" etc. Det är mycket och vi kommer ingenstans.
Det här är inget nytt, hon har alltid känt så, så det är inte bara "en termin kvar". Det är åtminstone fem terminer kvar innan gymnasiet. Hon går till skolan, hon är inte hemmasittare, men hon mår väldigt dåligt av det.
Prata med kommunen om de här uteblivna anpassningarna, och sedan Skolinspektionen om inget händer. Du kan redan nu hota rektorn med SI. Det låter ju inte som ett olösligt problem liksom... Har hon dessutom diagnos har hon ännu större rättigheter till anpassningar.
Jag måste ha inbillat mig på egen hand att hon gick i åk 9 nu, men det är alltså HT åk 7 nu som det gäller. Då måste detta åtgärdas direkt så hon inte blir hemmasittare. Ju längre tid man är hemma desto värre blir det.
Vad har skolan föreslagit för åtgärder? T ex jobba i mindre grupp, samarbete med speciallärare...?