• Anonym (Förtvivlad)

Skulle ni förlåta mångårig emotionell otrohet

min man har rehelbundet i 6 år träffat mycket yngre kvinna på lunch. han fick känslor erkände han i helgen. när jag upptäckte detta, slutade de träffas (3 år sen), blev han deprimerad och saknade henne. Hon var tydligen vacker fin omtänksam och mycket bekräftande. Skulle ni förlåta? 

• Svar på tråden Skulle ni förlåta mångårig emotionell otrohet
  • Lilithsnyatjej
    Anonym (Camilla) skrev 2022-12-01 18:51:20 följande:
    Ja så kan det absolut vara. Vi får vänta på vad TS skriver. 
    Ja, vi får se...

Ser nu att det står "när jag upptäckte det, slutade de ses (3 år sen)"... Hon upptäckte alltså för tre år sen att de träffades, varpå de slutade luncha ihop, men nu i helgen berättade ("erkände") han att han "fick känslor" för den yngre kvinnan, då för tre år sen... Av nån anledning kom detta på tal och han berättade att han varit förtjust i kvinnan. Eftersom det står "mångårig emotionell otrohet" antar jag att mannen haft känslor för eller gått och tänkt på den yngre kvinnan under flera år... 
    Inte ger man fan i politiken - för att man är konventionell!
  • Anonym (Saga)

Tänker att det inte är särskilt ovanligt att under en längre relation någon gång få känslor för någon annan. Det är klart att ens partner blir sårad om denne får vetskap om det. Men de flesta skulle nog helt enkelt inte berätta det, förutsatt att man vill stanna kvar hos sin partner.

Det väsentliga är snarare hur man hanterar det. 

Man kan ju passera gränser utan att göra något sexuellt. Men att äta lunch med en person behöver ju inte nödvändigtvis innebära att någon gräns är passerad. 

• Xlr8
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2022-11-30 21:30:44 följande:
    Skulle ni förlåta mångårig emotionell otrohet

min man har rehelbundet i 6 år träffat mycket yngre kvinna på lunch. han fick känslor erkände han i helgen. när jag upptäckte detta, slutade de träffas (3 år sen), blev han deprimerad och saknade henne. Hon var tydligen vacker fin omtänksam och mycket bekräftande. Skulle ni förlåta? 

Han borde dumpat dig och bytt upp sig.
  • Anonym (Förtvivlad)
    Lilithsnyatjej skrev 2022-12-01 14:52:29 följande:

Om jag förstår dig rätt så träffades de på jobbluncher, han slutade han träffa henne när han fick känslor för henne och har nu inte inte träffat henne på tre år? På vilket sätt är det otrohet? Om man lever tillsammans i många år - är det då möjligt att aldrig nånsin känna nåt för nån annan? 

Är problemet att han åt lunch i hemlighet med nån han tyckte var attraktiv? Träffades de varje dag fast han sa till dig att han åt med "Stefan på callcenter"? Eller äter han lunch med en massa olika kollegor och kunder hit och dit och så var det några enstaka luncher med kvinnan, utspridda på flera år, som han inte nämnde nåt om? 

Hur kommer det sig att han berättar det här tre år senare? Är det kanske så att han vill hitta en anledning att bryta upp? 

Jag upptäckte för tre år sen att han ofta sedan 6 år tillbaka ensam bruksde äta lunch med en mycket yngre kollega. det var inte helt oskyldigt men han sade att han ville ha bekräftelse. de slutade träffas och han lovade att vara transparent. nu såg jag ett nytt sms som han inte berättade om. Nu har det visat sig att de träffades betydligt oftare än han sagt och att han hade haft känslor. han blev deprimerad när de inte fick träffas längre. jag vet inte om de haft sex eftersom Han bara erkänner det jag kan bevisa typ. Jag har alltså nu förstått att han har alltså minst varit emotionellt otrogen i många år. jag trodde vi hade ett stabilt äktenskap. han har ljugit om att han jobbat, men varit på AW med henne tex. han säger att han hade mer känslor för henne under några år, än för mig. han vill inte skiljas då han säger att han älskar mig.. 

• Lilithsnyatjej
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2022-12-01 22:59:44 följande:

Jag upptäckte för tre år sen att han ofta sedan 6 år tillbaka ensam bruksde äta lunch med en mycket yngre kollega. det var inte helt oskyldigt men han sade att han ville ha bekräftelse. de slutade träffas och han lovade att vara transparent. nu såg jag ett nytt sms som han inte berättade om. Nu har det visat sig att de träffades betydligt oftare än han sagt och att han hade haft känslor. han blev deprimerad när de inte fick träffas längre. jag vet inte om de haft sex eftersom Han bara erkänner det jag kan bevisa typ. Jag har alltså nu förstått att han har alltså minst varit emotionellt otrogen i många år. jag trodde vi hade ett stabilt äktenskap. han har ljugit om att han jobbat, men varit på AW med henne tex. han säger att han hade mer känslor för henne under några år, än för mig. han vill inte skiljas då han säger att han älskar mig.. 

Men då är det alltså inte tre år sen de träffades som det verkar i TS? De jobbar ihop och har träffats utanför jobbet, exempelvis på "aw" = de två gick ut och åt eller drack vin själva på kvällstid när han sa att han jobbade?

Alltså: Han träffade henne regelbundet på luncher i hemlighet i sex år. Sen upptäckte du det och han ljög och sa att han slutat träffa henne. Detta var tre år sen. Nu, tre år senare, kommer det fram att han inte alls slutade träffa henne. Möjligen slutade han luncha med henne men bytte lunch mot "aw" och ljög om det.

Sammanfattningsvis: Isammanlagt sex (eller nio?) år har din man i hemlighet träffat en kvinnlig kollega, som han är kär i och attraherad av, utanför arbetstid och ljugit om det? 

Det var ju inte riktigt vad som stod i TS... Men nej, jag hade inte "förlåtit" att min man är kär i nån annan sen flera år tillbaka och träffar henne bakom min rygg. Om min man var kär i nån annan sen flera år tillbaka skullw jag göra slut. Det tror jag de flesta skulle. De som svarat annorlunda har nog tolkat TS som att det var en kort fling som gick över och att han slutade träffa henne direkt och inte haft nån kontakt med henne på tre år - för det tror man ju när man läser TS...
  • Lilithsnyatjej
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2022-12-01 22:59:44 följande:

Vad känner tjejen för din man? Är hon singel? Vill hon bli ihop med din man? Vill hon ligga med din man? Om din man hade möjlighet att bli ihop med kollegan  - skulle han vilja det då? Har ni barn? Har kollegan barn? Är det kanske så att han insett att kollegan inte är intresserad, eller att hon träffat en annan kille, och att han aldrig kommer att få henne? Har han hoppats på henne i flera år eller varför stannade han hos dig om han var så kär i henne? 
  • Anonym (M)
    Lilithsnyatjej skrev 2022-12-01 23:51:38 följande:
    Vad känner tjejen för din man? Är hon singel? Vill hon bli ihop med din man? Vill hon ligga med din man? Om din man hade möjlighet att bli ihop med kollegan  - skulle han vilja det då? Har ni barn? Har kollegan barn? Är det kanske så att han insett att kollegan inte är intresserad, eller att hon träffat en annan kille, och att han aldrig kommer att få henne? Har han hoppats på henne i flera år eller varför stannade han hos dig om han var så kär i henne? 
    Ja, det kan ju mycket väl vara så att han inte kan få kollegan och därför stannar hos TS och ljuger om hur det var och är.
  • Anonym (Förtvivlad)
    Lilithsnyatjej skrev 2022-12-01 23:51:38 följande:

hon är 24 år yngre och nu gift med ett barn. Han blev ledsen när hon gifte sig. Han tror att hon också var intresserad, då de träffades regelbudet och ingen ville inte prata om sina förhållanden. Han kände sig väldigt bekräftad av henne. Han slutade träffa henne för tre år sen när jag upptäckte det. Men jag upptäckte nytt sms i augusti. han har ju raderat allt, så jag vet inte hur det varit träffar däremellan men han säger att de inte träffats. Nu har jag efter 17 vaknätter och otaliga gräl fått fram att han haft känslor för henne sedan 2017 och att det fortfarande fanns kvar lång tid efter att de slutat träffas. Han hade börjat följa tjejer på insta som liknade henne för två år sen.. Han har alltid betett sig som offer och tar aldrig ansvar för något. vi flyttade från hus till lägenhet, två barn flyttade hemifrån och han kände att han inte längre hade någon roll. istället för nystart och göra roliga saker när vi flyttade till stan, satt han i soffan och tyckte synd om sig själv. 

han kollar fortfarande öppet på andra tjejer, så fort han ser någon av samma ursprung som hon. 

• Lilithsnyatjej
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2022-12-04 17:23:53 följande:

hon är 24 år yngre och nu gift med ett barn. Han blev ledsen när hon gifte sig. Han tror att hon också var intresserad, då de träffades regelbudet och ingen ville inte prata om sina förhållanden. Han kände sig väldigt bekräftad av henne. Han slutade träffa henne för tre år sen när jag upptäckte det. Men jag upptäckte nytt sms i augusti. han har ju raderat allt, så jag vet inte hur det varit träffar däremellan men han säger att de inte träffats. Nu har jag efter 17 vaknätter och otaliga gräl fått fram att han haft känslor för henne sedan 2017 och att det fortfarande fanns kvar lång tid efter att de slutat träffas. Han hade börjat följa tjejer på insta som liknade henne för två år sen.. Han har alltid betett sig som offer och tar aldrig ansvar för något. vi flyttade från hus till lägenhet, två barn flyttade hemifrån och han kände att han inte längre hade någon roll. istället för nystart och göra roliga saker när vi flyttade till stan, satt han i soffan och tyckte synd om sig själv. 

han kollar fortfarande öppet på andra tjejer, så fort han ser någon av samma ursprung som hon. 

Han vill skiljas med andra ord? Han berättade/erkände att han träffat sin gifta kollega i smyg och att han är kär i henne och har varit det i mer än fem år - för att du ska ta beslutet om skilsmässa så han slipper ta det initiativet? 

Du skriver att han "öppet följer tjejer på Instagram". Menar du att han aktivt visar att han är intresserad av eller söker efter andra kvinnor? Du skriver också att han inte tycker sig ha nån "roll" längre, nu när era barn flyttat ut. Han vill alltså separera? 

Du skriver i TS om att "förlåta emotionell otrohet". Har din man bett om ursäkt och uttryckt att han vill bli förlåten? Du skriver att han säger att han inte vill skiljas. Men det verkar ju vara just det han vill? Han kanske tycker att det är ett svårt beslut och vill att du ska ta initiativet? 

För övrigt tycker jag att det låter som om din man är lite "besatt" av sin kollega? Hon är alltså 24 år yngre och är gift och har barn. Och han har varit olyckligt kär i henne i mer än fem år? Och han följer tjejer på Instagram som "liknar" kollegan? Främmande tjejer i samma ålder som är lika snygga, enligt honom, då eller? Detta är alltså en man i 50-årsåldern med vuxna barn? Och de har inte ens varit ihop utan träffats och ätit lunch då och då. Det hör väl kanske inte till vanligheterna att vara olyckligt kär och må dåligt i över fem år över en så ung tjej som man lunchat med för flera år sen? Eller är det här bara ett svepskäl som han drar till med för att ta sig ur relationen? 
  • Lilithsnyatjej
    Anonym (M) skrev 2022-12-02 23:53:54 följande:
    Ja, det kan ju mycket väl vara så att han inte kan få kollegan och därför stannar hos TS och ljuger om hur det var och är.
    Eller så är han inte så jättekär i kollegan heller, utan blåser upp sin lilla obbflört, som skedde för tre år sen, till en jättegrej, för att TS ska ta initiativ till skilsmässa? När jag läser TS övriga inlägg så får jag det intrycket... 
Svar på tråden Skulle ni förlåta mångårig emotionell otrohet