Anonym (Förtvivlad) skrev 2022-12-04 17:23:53 följande:
hon är 24 år yngre och nu gift med ett barn. Han blev ledsen när hon gifte sig. Han tror att hon också var intresserad, då de träffades regelbudet och ingen ville inte prata om sina förhållanden. Han kände sig väldigt bekräftad av henne. Han slutade träffa henne för tre år sen när jag upptäckte det. Men jag upptäckte nytt sms i augusti. han har ju raderat allt, så jag vet inte hur det varit träffar däremellan men han säger att de inte träffats. Nu har jag efter 17 vaknätter och otaliga gräl fått fram att han haft känslor för henne sedan 2017 och att det fortfarande fanns kvar lång tid efter att de slutat träffas. Han hade börjat följa tjejer på insta som liknade henne för två år sen.. Han har alltid betett sig som offer och tar aldrig ansvar för något. vi flyttade från hus till lägenhet, två barn flyttade hemifrån och han kände att han inte längre hade någon roll. istället för nystart och göra roliga saker när vi flyttade till stan, satt han i soffan och tyckte synd om sig själv.
han kollar fortfarande öppet på andra tjejer, så fort han ser någon av samma ursprung som hon.
Han vill skiljas med andra ord? Han berättade/erkände att han träffat sin gifta kollega i smyg och att han är kär i henne och har varit det i mer än fem år - för att du ska ta beslutet om skilsmässa så han slipper ta det initiativet?
Du skriver att han "öppet följer tjejer på Instagram". Menar du att han aktivt visar att han är intresserad av eller söker efter andra kvinnor? Du skriver också att han inte tycker sig ha nån "roll" längre, nu när era barn flyttat ut. Han vill alltså separera?
Du skriver i TS om att "förlåta emotionell otrohet". Har din man bett om ursäkt och uttryckt att han vill bli förlåten? Du skriver att han säger att han inte vill skiljas. Men det verkar ju vara just det han vill? Han kanske tycker att det är ett svårt beslut och vill att du ska ta initiativet?
För övrigt tycker jag att det låter som om din man är lite "besatt" av sin kollega? Hon är alltså 24 år yngre och är gift och har barn. Och han har varit olyckligt kär i henne i mer än fem år? Och han följer tjejer på Instagram som "liknar" kollegan? Främmande tjejer i samma ålder som är lika snygga, enligt honom, då eller? Detta är alltså en man i 50-årsåldern med vuxna barn? Och de har inte ens varit ihop utan träffats och ätit lunch då och då. Det hör väl kanske inte till vanligheterna att vara olyckligt kär och må dåligt i över fem år över en så ung tjej som man lunchat med för flera år sen? Eller är det här bara ett svepskäl som han drar till med för att ta sig ur relationen?