Friger skrev 2022-11-16 09:53:41 följande:
De är pålitliga för nära släkt och sen ökar osäkerheten ju mer avlägsen släkt det är. De anger nogranheten.
Jag har jämfört säkra träffar mellan olika sidorna och det stämmer. Både dna och hur jag vet att det ligger till.
Myheritage är den som är bäst för Sverige tror jag. I vart fall för mig. Flest träffar!
Det här med ursprung och annat bygger på referensmateriel. Där skiljer sig de olika sidorna åt en del även om det stämmer i stora drag.
Det beror nog på vad man är intresserad av. De flesta som håller på med släktforskning testar sig på FtDNA i Sverige medan de som bara hoppas få se en etnicitet testar på MH.
FtDNA har aldrig marknadsfört sig annat än gentemot släktforskare som är intresserade av DNA träffar medan MH kört hårt med allmän reklam om just etnicitet och "hitta okända släktingar".
Alla DNA träffar är släktingar, nära eller långt bort, men att bara få ett namn säger inte mycket. En träff på Per Persson säger ju bara att ni är släkt men inte hur här gäller det att man själv har ett bra släktträd för att kunna placera in träffen. Så jag skulle säga att man får många fler träffar på MH men betydligt fler intresserade träffar på FtDNA.