MyHeritage, erfarenheter?
Jag gjorde testet för några år sen. Fick till svar att jag var 100% finsk. Så antingen uppstod mänskligheten i Finland eller så kollar de inte särskilt långt bak i genhistorien. :)
Etniciteten som anges går ungefär till så att företaget har en referensgrupp med finsk etnicitet, en med svensk, en med tysk osv. Sedan jämförs ditt DNA mot de olika referensgrupperna för att se var ditt är mest likt. Det kommer ju dels att variera mellan olika företag eftersom de har olika refernesgrupper utifrån vilka och hur många som testat sig hos just dem, dessutom kan det ju över tid skilja sig hos samma bolag beroende på hur många nya som testar sig relaterat till de referenser du jämförs med.
Jag har mitt liggande på FTDNA och i början var jag 37% svensk 60% finne och 3% sibirisk men det har över tid växlat till att vid ett tillfälle vara 98% finne till att nu ligga relativt stadigt på 65-69% finne, 1-2% sibirisk och resten svensk.svensk
Att det sibiriska kommer från det lilla sameblod jag har är väl troligt men sedan är det så att jag har svenska anor ända bak till 1600-talet men den del av Sverige som mina anor på pappas sida kommer i från förlorade Sverige till Ryssland 1809 och blev sedan Finland. DNA kan ju inte skilja på vilken sida av älven som folk bosatte sig så istället för att säga finsk så borde det kanske vara tornedalen som är en etnicitetsgrupp.
Etniciteten ska man nog mer se som ett kuriosa än som sanning men kan ju ge vissa tips om man letar efter en okänd person i relativ närtid.