• Anonym (Orolig)

Vad händer med mitt barn om jag dör?

Jag har en dotter från ett tidigare förhållande och en son med min nuvarande sambo. 

Dottern har ingen direkt relation till sin pappa. De träffas varannan lördag några timmar. Har varit långa uppehåll då de inte setts. Han hör sällan av sig och kollar hur hon mår osv .. Vi har gemensam vårdnad. Hon har alltid bott med mig. Aldrig hos honom. Vi bor inte i samma stad. 

Om jag dör eller något händer med mig, kommer hon behöva flytta hem till honom? Eller kan jag på något vis skriva något som gör att hon får bo hos sin bonuspappa och bror?  

• Svar på tråden Vad händer med mitt barn om jag dör?
  • mammatill6

Hon kommer hamna hos pappan så länge han inte vägrar eller nåt. Det är ju ändå hans barn.

• Anonym (Orolig)

Ja visst hans barn men han är och har inte varit en förälder till henne sen hon föddes. Får panik över att hon skulle behöva komma tillnågon hon inte känner eller har någon relation med. Hon säger själv att bonuspappan är hennes pappa.

• Anonym (S)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-11-06 23:06:51 följande:

Ja visst hans barn men han är och har inte varit en förälder till henne sen hon föddes. Får panik över att hon skulle behöva komma tillnågon hon inte känner eller har någon relation med. Hon säger själv att bonuspappan är hennes pappa.

Det spelar ingen roll, han är hennes pappa och det är allt som räknas. Om han vill ha henne där (och är hyfsat lämplig som förälder) så kommer hon att hamna där.

Varför är du så orolig för att dö, har du cancer eller nåt...?
  • Anonym (A)
    mammatill6 skrev 2022-11-06 22:53:09 följande:
    Hon kommer hamna hos pappan så länge han inte vägrar eller nåt. Det är ju ändå hans barn.
    +1
  • Aliona

Som andra har sagt, så blir pappan enda föräldern om du dör. Du säger att hon kallar sin bonuspappa för pappa och att det är han som har hand om henne - ni kanske skulle fundera på om din man vill adoptera henne? Pappan måste så klart gå med på det, men annars är en närståendeadoption ganska lätt och hon  skulle då garanterat få vara kvar hos bonuspappan. Det finns inget annat papper du kan skriva för att ändra situationen. 

• Anonym (Tilda)

Hon hamnar hos sin biologiska pappa i första hand, i andra hand försöker socialen placera barnet hos familjemedlemmar eller andra som barnet känner väl (t.ex din sambo) i sista hand blir barnet placerat hos främlingar. Din sambo kan adoptera barnet annars finns det inget sätt att ta ifrån pappan sina rättigheter. 

• Anonym (Juridik)

Så gott som alltid hos pappan. För många år sen var det en man som dödade sin sambo. De hade ett gemensamt barn. Han hamnade i fängelse ett antal år och barnet fick bo hos en faster. När pappan kom ut efter flera år fick han vårdnaden igen- fast han dödat mamman till barnet!

• Anonym (Vie)

Om pappan träffar henne så sällan idag är det ju inte säkert att han kommer vilka ha henne på heltid.

Men vid denna oro är det bästa kanske att bygga upp flickans relation med pappan så att han inte är en främling om det värsta skulle ske och du gick bort.

• Anonym (Adele)

Speciellt med tanke på att han också har vårdnaden så kommer ju dottern hamna hos honom om han inte skulle vägra. Finns ju inget på pappret som skulle tyda på att ditt ex skulle vara dålig vårdnadshavare. Om det är något du är väldigt orolig över ska du kanske fundera på att din sambo ska få adoptera din dotter (om pappan går med på det) eller bara jobba för att pappan ska få bättre kontakt med sin dotter. 

Svar på tråden Vad händer med mitt barn om jag dör?