• Anonym (Orolig)

Vad händer med mitt barn om jag dör?

Jag har en dotter från ett tidigare förhållande och en son med min nuvarande sambo. 

Dottern har ingen direkt relation till sin pappa. De träffas varannan lördag några timmar. Har varit långa uppehåll då de inte setts. Han hör sällan av sig och kollar hur hon mår osv .. Vi har gemensam vårdnad. Hon har alltid bott med mig. Aldrig hos honom. Vi bor inte i samma stad. 

Om jag dör eller något händer med mig, kommer hon behöva flytta hem till honom? Eller kan jag på något vis skriva något som gör att hon får bo hos sin bonuspappa och bror?  

• Svar på tråden Vad händer med mitt barn om jag dör?
  • Anonym (Pappan)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-11-06 22:24:35 följande:
    Vad händer med mitt barn om jag dör?

Jag har en dotter från ett tidigare förhållande och en son med min nuvarande sambo. 

Dottern har ingen direkt relation till sin pappa. De träffas varannan lördag några timmar. Har varit långa uppehåll då de inte setts. Han hör sällan av sig och kollar hur hon mår osv .. Vi har gemensam vårdnad. Hon har alltid bott med mig. Aldrig hos honom. Vi bor inte i samma stad. 

Om jag dör eller något händer med mig, kommer hon behöva flytta hem till honom? Eller kan jag på något vis skriva något som gör att hon får bo hos sin bonuspappa och bror?  

Med största sannolikhet blir det pappan som kommer få boendet. Lite beroende på läget kan även andra släktningar eller din sambo bli aktuella. Främst om pappan vägrar/inte vill. Ålder på barnet kan också spela roll och om flytt till pappan skulle innebära nya skola och upprivet socialt nätverk,

Det finns en lösning på detta och det är att din sambo adopterar dottern. Pappan måste troligvis säga ok men det kan gå att sälja in då han då slipper underhåll.   
  • Anonym (Adele)
    Anonym (S) skrev 2022-11-08 09:22:41 följande:
    Där har du fel. En förälder anses inte olämplig i lagens ögon för en sådan sak. Att ts tycker att han gör fel räcker inte.
    Fast nu pratar vi ju om varför TS tycker att han är olämplig. Det var ju det du frågade TS. Du frågade inte varför hon anser att han är olämplig i lagens ögon.
  • Anonym (S)
    Anonym (Adele) skrev 2022-11-08 09:42:27 följande:
    Fast nu pratar vi ju om varför TS tycker att han är olämplig. Det var ju det du frågade TS. Du frågade inte varför hon anser att han är olämplig i lagens ögon.
    Ja, jag frågade för att jag undrar om ts faktiskt har en laglig grund att stå på eller om det bara är tyckande. Det vore ju bra om ts själv får svara i så fall, jag frågade ju faktiskt henne och inte dig.
  • Anonym (Emma)

det bästa vore väl om din nuvarande sambo fick lov att adoptera dottern. Då undviker ni detta vid den situationen. 

• Anonym (Annelie)

Vi är inte gifta och har skrivit ett testamente jag och sambon (tillika pappa till barnen). 

Då fick vi även tips/råd att skriva in om vi hade önskemål om våra barn om vi skulle gå bort bägge två. 

Så i testamentet finns det 2 personer ( 2 olika familjer) utsedda i händelse av det värsta. Fler i vår bekantskapskrets har gjort det samma. Vi valde de utefter relation till oss och barnen samt bostadsort för samtliga. Givetvis är dessa två personer noga informerade och vet att det finns ett testamente på detta. Vi står som önskade vårdnadshavare för den ena familjen också om något skulle hända de föräldrarna. 

Kontakta en jurist och fråga är ett tips. Kanske kan du skriva ett sådant testamente också? 

Förr i tiden var det ju här som gudfar/gudmor vid dopet skulle träda in. Dels ge den kristna uppfostran men även att vid förälders frånfälle vara en av dem som tog hand om eventuellt föräldralösa barn. Idag är ju den titeln mest papperstitel som inte betyder mer än ära typ. 

• Anonym (Pappan)
    Anonym (Annelie) skrev 2022-11-08 10:03:37 följande:

Vi är inte gifta och har skrivit ett testamente jag och sambon (tillika pappa till barnen). 

Då fick vi även tips/råd att skriva in om vi hade önskemål om våra barn om vi skulle gå bort bägge två. 

Så i testamentet finns det 2 personer ( 2 olika familjer) utsedda i händelse av det värsta. Fler i vår bekantskapskrets har gjort det samma. Vi valde de utefter relation till oss och barnen samt bostadsort för samtliga. Givetvis är dessa två personer noga informerade och vet att det finns ett testamente på detta. Vi står som önskade vårdnadshavare för den ena familjen också om något skulle hända de föräldrarna. 

Kontakta en jurist och fråga är ett tips. Kanske kan du skriva ett sådant testamente också? 

Förr i tiden var det ju här som gudfar/gudmor vid dopet skulle träda in. Dels ge den kristna uppfostran men även att vid förälders frånfälle vara en av dem som tog hand om eventuellt föräldralösa barn. Idag är ju den titeln mest papperstitel som inte betyder mer än ära typ. 

Även om det är jättebra att skriva ner tankar och önskemål om vad som ska hända med barn om man skulle dö är det inte bindande men en bra vägledning.

Dels kan saker hända mellan det att man skriver önskemålen till man dör. Dels kan det anses att önskmålen inte är det bästa för barnen.

.
  • Anonym (Orolig)

Dotterns pappa har sedan hon föddes valt bort henne. Han har hellre träffat vänner, festat, lagt sina pengar på bilar och spel. Hon har sovit en helg hos honom för 5 år sedan. Då hade han planerat att lämna bort henne till hennes farfar som hon då inte hade någon relation till, för att han skulle ut och festa. Han gör långa uppehåll i umgänget. Hör inte av sig. Bryr sig inte om hennes välmående. Skriver inte på papper som gäller henne, jag måste tjata på honom varje gång. Han har ingen inblick i hennes skolgång.  Är inte detta att vara olämplig som vårdnadshavare??? 

Ska min dotter som har bott med sin bonuspappa i flera flera år rivas upp, flytta till annan stad, börja ny skola, allt blir nytt, komma till en lägenhet hon inte varit i på 6 år, bo med en främmande människa?? Är det det bästa för henne??? Nej fy vad fan är det för jävla lagar vi har i Sverige?? 

Anledningen till att jag undrar vad som händer med henne om jag dör är för att jag har rätt mycket dödsångest pga sjukdom osv och vill veta helt enkelt. Och ni behöver inte säga ngt om att jag borde söka hjälp, borde inte tänka så jaaada jaaaada... Jag får hjälp. 

Adoption är inget alternativ. Han vill inte skriva över vårdnaden till mig, bara pga vara jobbig mot mig. 

• Anonym (S)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-11-08 13:19:28 följande:

Dotterns pappa har sedan hon föddes valt bort henne. Han har hellre träffat vänner, festat, lagt sina pengar på bilar och spel. Hon har sovit en helg hos honom för 5 år sedan. Då hade han planerat att lämna bort henne till hennes farfar som hon då inte hade någon relation till, för att han skulle ut och festa. Han gör långa uppehåll i umgänget. Hör inte av sig. Bryr sig inte om hennes välmående. Skriver inte på papper som gäller henne, jag måste tjata på honom varje gång. Han har ingen inblick i hennes skolgång.  Är inte detta att vara olämplig som vårdnadshavare??? 

Ska min dotter som har bott med sin bonuspappa i flera flera år rivas upp, flytta till annan stad, börja ny skola, allt blir nytt, komma till en lägenhet hon inte varit i på 6 år, bo med en främmande människa?? Är det det bästa för henne??? Nej fy vad fan är det för jävla lagar vi har i Sverige?? 

Anledningen till att jag undrar vad som händer med henne om jag dör är för att jag har rätt mycket dödsångest pga sjukdom osv och vill veta helt enkelt. Och ni behöver inte säga ngt om att jag borde söka hjälp, borde inte tänka så jaaada jaaaada... Jag får hjälp. 

Adoption är inget alternativ. Han vill inte skriva över vårdnaden till mig, bara pga vara jobbig mot mig. 

Ja men det satt långt inne att få den förklaringen! Det är inte säkert hon hamnar hos honom men om han skulle säga att han vill ta sitt ansvar osv (och med en övergångsperiod kanske) så kan faktiskt vårdnaden tillfalla honom. Du måste förbereda dig på den tanken, och så klart försöka förebygga det så mycket som möjligt, men det finns inte ett hundra procentigt skydd från pappan förutom adoption (som han vägrar).
  • Anonym (Pappan)

Nej, det är inte säkert att dottern hamnar hos pappan om du dör men det kommer vara ett alternativ i utredningen. Har pappan ett någorlunda stabilt liv och ekonomi samt uttrycker en vilja att ta hand om sin dotter kommer det vara huvudalternativet. Sen kan det bli något annat ändå

Återigen tänk igenom detta med adoption. Kanske går att sälja in det hos pappan då han slipper betala underhåll vid adoption. Om han har andra nära och kära så kommer han också ordna så de får mer arv om han skulle dö. 
  • fornminne

Hur gammal är dottern? Det spelar stor roll i sammanhanget. Juridiskt kan hon bli överkörd tills hon blir myndig, men i praktiken tas naturligtvis stor hänsyn till hennes vilja ju äldre hon är. Samt nätverk, var hon har skola och kompisar, att hon har en närmare relation till sin styvpappa än sin biologiska pappa osv.

Det är ju konstigt att en så oengagerad pappa vill ha delad vårdnad, men det är väl inte mycket att göra åt. Du kan försöka få ensam vårdnad genom familjerätten, men det är svårt om han vägrar och inte är direkt olämplig.

Det största problemet är väl att om du dör, är flickans pappa den enda som har vårdnaden, men det betyder inte att hon automatiskt rycks upp och måste flytta till honom, även om han skulle vilja det. Vid behov görs alltid en utredning. 
  • Anonym (H)

Påminn "pappan" att han slipper betala underhåll om den riktiga pappan adopterar barnet, då kommer han förmodligen gladeligen skriva på...

Bra att du kollar upp detta, man vet aldrig. 

• Anonym (Orolig)

Dottern är 9 år. 

Svar på tråden Vad händer med mitt barn om jag dör?