• Anonym (Orolig)

Vad händer med mitt barn om jag dör?

Jag har en dotter från ett tidigare förhållande och en son med min nuvarande sambo. 

Dottern har ingen direkt relation till sin pappa. De träffas varannan lördag några timmar. Har varit långa uppehåll då de inte setts. Han hör sällan av sig och kollar hur hon mår osv .. Vi har gemensam vårdnad. Hon har alltid bott med mig. Aldrig hos honom. Vi bor inte i samma stad. 

Om jag dör eller något händer med mig, kommer hon behöva flytta hem till honom? Eller kan jag på något vis skriva något som gör att hon får bo hos sin bonuspappa och bror?  

• Svar på tråden Vad händer med mitt barn om jag dör?
  • Anonym (Orolig)

Jag har jobbat på att deras relation  ska bli bättre i flera år. Han är inte engagerad. 

• Anonym (Orolig)

Om jag fårensam vårdnad, vad händer då ?

• Anonym (Vie)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-11-07 21:25:20 följande:

Jag har jobbat på att deras relation  ska bli bättre i flera år. Han är inte engagerad. 

Om han inte är engagerad nu så kommer han säkert inte vara engagerad vid händelse av din död heller. Så din dotter kommer nog få stanna hos sin bror och bonuspappa. Det låter som det bästa för henne och det tror jag även soc skulle anse.
  • Anonym (S)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-11-07 21:25:45 följande:

Om jag fårensam vårdnad, vad händer då ?

Då kommer familjerätten att göra en utredning och tingsrätten avgör vem som är lämplig att ta över vårdnaden.

harnosand.se/stod--omsorg/stod-till-barn-unga-och-familjer/psykbryt/dodsfall-nar-nagon-dor.html

Pappan är dock fortfarande en av de personer som kan komma ifråga för vårdnad, och just i första hand dessutom.

www.familjensjurist.se/fraga-juristen/familj--barn/vad-hander-med-barnen-om-ensam-vardnadshavare-dor/

www.familjensjurist.se/fraga-juristen/familj--barn/vad-hander-nar-ensam-vardnadshavare-dor/

Varför är du så orolig för att dö? Det verkar som att du är väldigt emot att pappan ska få vårdnaden, är han verkligen så olämplig i så fall?
  • Anonym (S)
    Anonym (Vie) skrev 2022-11-07 21:42:26 följande:
    Om han inte är engagerad nu så kommer han säkert inte vara engagerad vid händelse av din död heller. Så din dotter kommer nog få stanna hos sin bror och bonuspappa. Det låter som det bästa för henne och det tror jag även soc skulle anse.
    Det är inte soc som avgör det utan tingsrätten.
  • Anonym (Orolig)

Ja han är olämplig anser jag. 
    Hon skulle bli helt förtvivlad om hon skulle behöva bo där. 

• Anonym (Vie)
    Anonym (S) skrev 2022-11-07 21:48:33 följande:
    Det är inte soc som avgör det utan tingsrätten.
    Det är väl soc som hjälper till och rekommenderar? Tingsrätten brukarväl lyssna på dem?
  • Anonym (S)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-11-07 21:59:39 följande:

Ja han är olämplig anser jag. 
    Hon skulle bli helt förtvivlad om hon skulle behöva bo där. 

På vilka grunder är han olämplig?
    Anonym (Vie) skrev 2022-11-07 22:20:11 följande:
    Det är väl soc som hjälper till och rekommenderar? Tingsrätten brukarväl lyssna på dem?
    Familjerätten kan göra ett utlåtande men som vi vet ska man aldrig räkna okläckta kycklingar så även om det väger tungt så ligger sista ordet hos tingsrätten.
  • Anonym (Adele)
    Anonym (S) skrev 2022-11-07 21:47:57 följande:
    Varför är du så orolig för att dö? Det verkar som att du är väldigt emot att pappan ska få vårdnaden, är han verkligen så olämplig i så fall?
    Anonym (S) skrev 2022-11-07 22:30:27 följande:
    Anonym (Vie) skrev 2022-11-07 22:20:11 följande:
    En av grunderna kan ju vara att han är helt oengagerad i flickan och att de inte har någon vidare relation. Klart att ett barn inte skulle känna sig trygg och glad över att behöva flytta till någon som mer eller mindre är en främling. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Adele) skrev 2022-11-07 23:04:22 följande:
    Anonym (S) skrev 2022-11-07 22:30:27 följande:
    En av grunderna kan ju vara att han är helt oengagerad i flickan och att de inte har någon vidare relation. Klart att ett barn inte skulle känna sig trygg och glad över att behöva flytta till någon som mer eller mindre är en främling. 
    Där har du fel. En förälder anses inte olämplig i lagens ögon för en sådan sak. Att ts tycker att han gör fel räcker inte.
Svar på tråden Vad händer med mitt barn om jag dör?