Anonym (Orolig) skrev 2022-11-08 13:19:28 följande:
Dotterns pappa har sedan hon föddes valt bort henne. Han har hellre träffat vänner, festat, lagt sina pengar på bilar och spel. Hon har sovit en helg hos honom för 5 år sedan. Då hade han planerat att lämna bort henne till hennes farfar som hon då inte hade någon relation till, för att han skulle ut och festa. Han gör långa uppehåll i umgänget. Hör inte av sig. Bryr sig inte om hennes välmående. Skriver inte på papper som gäller henne, jag måste tjata på honom varje gång. Han har ingen inblick i hennes skolgång. Är inte detta att vara olämplig som vårdnadshavare???
Ska min dotter som har bott med sin bonuspappa i flera flera år rivas upp, flytta till annan stad, börja ny skola, allt blir nytt, komma till en lägenhet hon inte varit i på 6 år, bo med en främmande människa?? Är det det bästa för henne??? Nej fy vad fan är det för jävla lagar vi har i Sverige??
Anledningen till att jag undrar vad som händer med henne om jag dör är för att jag har rätt mycket dödsångest pga sjukdom osv och vill veta helt enkelt. Och ni behöver inte säga ngt om att jag borde söka hjälp, borde inte tänka så jaaada jaaaada... Jag får hjälp.
Adoption är inget alternativ. Han vill inte skriva över vårdnaden till mig, bara pga vara jobbig mot mig.
Ja men det satt långt inne att få den förklaringen! Det är inte säkert hon hamnar hos honom men om han skulle säga att han vill ta sitt ansvar osv (och med en övergångsperiod kanske) så kan faktiskt vårdnaden tillfalla honom. Du måste förbereda dig på den tanken, och så klart försöka förebygga det så mycket som möjligt, men det finns inte ett hundra procentigt skydd från pappan förutom adoption (som han vägrar).