• Anonym (S)

Vad händer med mitt barn om jag dör?

Anonym (Orolig) skrev 2022-11-06 23:06:51 följande:

Ja visst hans barn men han är och har inte varit en förälder till henne sen hon föddes. Får panik över att hon skulle behöva komma tillnågon hon inte känner eller har någon relation med. Hon säger själv att bonuspappan är hennes pappa.

Det spelar ingen roll, han är hennes pappa och det är allt som räknas. Om han vill ha henne där (och är hyfsat lämplig som förälder) så kommer hon att hamna där.

Varför är du så orolig för att dö, har du cancer eller nåt...?
  • Anonym (S)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-11-07 21:25:45 följande:

Om jag fårensam vårdnad, vad händer då ?

Då kommer familjerätten att göra en utredning och tingsrätten avgör vem som är lämplig att ta över vårdnaden.

harnosand.se/stod--omsorg/stod-till-barn-unga-och-familjer/psykbryt/dodsfall-nar-nagon-dor.html

Pappan är dock fortfarande en av de personer som kan komma ifråga för vårdnad, och just i första hand dessutom.

www.familjensjurist.se/fraga-juristen/familj--barn/vad-hander-med-barnen-om-ensam-vardnadshavare-dor/

www.familjensjurist.se/fraga-juristen/familj--barn/vad-hander-nar-ensam-vardnadshavare-dor/

Varför är du så orolig för att dö? Det verkar som att du är väldigt emot att pappan ska få vårdnaden, är han verkligen så olämplig i så fall?
  • Anonym (S)
    Anonym (Vie) skrev 2022-11-07 21:42:26 följande:
    Om han inte är engagerad nu så kommer han säkert inte vara engagerad vid händelse av din död heller. Så din dotter kommer nog få stanna hos sin bror och bonuspappa. Det låter som det bästa för henne och det tror jag även soc skulle anse.
    Det är inte soc som avgör det utan tingsrätten.
  • Anonym (S)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-11-07 21:59:39 följande:

Ja han är olämplig anser jag. 
    Hon skulle bli helt förtvivlad om hon skulle behöva bo där. 

På vilka grunder är han olämplig?
    Anonym (Vie) skrev 2022-11-07 22:20:11 följande:
    Det är väl soc som hjälper till och rekommenderar? Tingsrätten brukarväl lyssna på dem?
    Familjerätten kan göra ett utlåtande men som vi vet ska man aldrig räkna okläckta kycklingar så även om det väger tungt så ligger sista ordet hos tingsrätten.
  • Anonym (S)
    Anonym (Adele) skrev 2022-11-07 23:04:22 följande:
    Anonym (S) skrev 2022-11-07 22:30:27 följande:
    På vilka grunder är han olämplig?
    En av grunderna kan ju vara att han är helt oengagerad i flickan och att de inte har någon vidare relation. Klart att ett barn inte skulle känna sig trygg och glad över att behöva flytta till någon som mer eller mindre är en främling. 
    Där har du fel. En förälder anses inte olämplig i lagens ögon för en sådan sak. Att ts tycker att han gör fel räcker inte.
  • Anonym (S)
    Anonym (Adele) skrev 2022-11-08 09:42:27 följande:
    Fast nu pratar vi ju om varför TS tycker att han är olämplig. Det var ju det du frågade TS. Du frågade inte varför hon anser att han är olämplig i lagens ögon.
    Ja, jag frågade för att jag undrar om ts faktiskt har en laglig grund att stå på eller om det bara är tyckande. Det vore ju bra om ts själv får svara i så fall, jag frågade ju faktiskt henne och inte dig.
  • Anonym (S)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-11-08 13:19:28 följande:

Dotterns pappa har sedan hon föddes valt bort henne. Han har hellre träffat vänner, festat, lagt sina pengar på bilar och spel. Hon har sovit en helg hos honom för 5 år sedan. Då hade han planerat att lämna bort henne till hennes farfar som hon då inte hade någon relation till, för att han skulle ut och festa. Han gör långa uppehåll i umgänget. Hör inte av sig. Bryr sig inte om hennes välmående. Skriver inte på papper som gäller henne, jag måste tjata på honom varje gång. Han har ingen inblick i hennes skolgång.  Är inte detta att vara olämplig som vårdnadshavare??? 

Ska min dotter som har bott med sin bonuspappa i flera flera år rivas upp, flytta till annan stad, börja ny skola, allt blir nytt, komma till en lägenhet hon inte varit i på 6 år, bo med en främmande människa?? Är det det bästa för henne??? Nej fy vad fan är det för jävla lagar vi har i Sverige?? 

Anledningen till att jag undrar vad som händer med henne om jag dör är för att jag har rätt mycket dödsångest pga sjukdom osv och vill veta helt enkelt. Och ni behöver inte säga ngt om att jag borde söka hjälp, borde inte tänka så jaaada jaaaada... Jag får hjälp. 

Adoption är inget alternativ. Han vill inte skriva över vårdnaden till mig, bara pga vara jobbig mot mig. 

Ja men det satt långt inne att få den förklaringen! Det är inte säkert hon hamnar hos honom men om han skulle säga att han vill ta sitt ansvar osv (och med en övergångsperiod kanske) så kan faktiskt vårdnaden tillfalla honom. Du måste förbereda dig på den tanken, och så klart försöka förebygga det så mycket som möjligt, men det finns inte ett hundra procentigt skydd från pappan förutom adoption (som han vägrar).
Svar på tråden Vad händer med mitt barn om jag dör?