• Skuntlund

Vikariat vs tillsvidare.

Hej. 

Jag söker för tillfället nytt arbetar. Har varit på två intervjuer med olika förutsättningar och vet inte hur jag ska göra om jag mot all förmodan blir erbjuden båda. 

Jobb nr 1: Vikariat 100% 1-1,5 år med möjlighet(inget dom kan lova med kanske) till fast tjänst efter. 15 min hemifrån. Bränsle & parketibgskostnad ca 2300kr/mån

Jobb 2: Tillsvidareanställning  80-10%. 
    35min hemifrån. 
    Bränsle & parkering ca 4500kr/mån. 

Har fått en bra känsla av båda jobben. Har två barn i förskoleåldern att ta hänsyn till och en sambo som redan arbetar  35 min bort. 

Jag hakar upp mig på att det ena är vikariat. Vill inte så arbetslös men samtidig är det viktigt för mig att ha nära hem så mina barn inte behöver vara längre än nödvändigt på förskolan. 

Tips? Vad hade ni gjort? 

Med vänlig hälsning, Beslutsångest. 

• Svar på tråden Vikariat vs tillsvidare.
  • Anonym (Tjörn)

För mig så beror beslutet på vad för sorts branch/jobb det handlar om. Om det är en sorts jobb som ofta finns ute på annons, där jag känner att jag lätt kan hitta något annat. Eller om jag är sån som person som inte är så noga med jobb utan kan lösa det med lite vad som helst, då hade jag inte haft något emot att ta ett vikariat. Beroende på avtalsområde så kan man också bli konverterad till en tillsvidare tjänst om man går tillräckligt länge på vikariat. 

• Jemp

Jag tycker inte 35 min är lång restid och värderar fast jobb högt. Är arbetsuppgifterna liknande? 
    Däremot reagerar jag på kostnaderna för resorna, egentligen i båda fallen. Måste du ta bilen?

• Jemp

Och naturligtvis väga in vad det innebär i inkomstskillnad att inte jobba heltid.

• Skuntlund

Om jag inte haft barn så hade jag inte heller tyckt att 35 min är för lång tid men vill inte att mina barn ska vara på förskolan så mycket längre än dom måste. Jobbar både jag och min sambo heltid så är dom där så långa dagar ändå. 

Jag ?måste? inte ta bilen men skulle jag åka kollektiv så är resetiden ännu längre och det vill jag inte. 

• Anonym (Minna)

Jag hade tagit det som var nära med tanke på att du inte kan räkna med din sambo om något händer barnen på förskolan. Även att korta dagarna på förskolan så mycket som man kan och hellre prioritera bort annat där det går.

• Anonym (Minna)

Asch, läste fel, fick det till att din sambo jobbade 35 mil bort (dvs någon form av långpendling). My bad.
    oavsett hade jag prioriterat så korta dagar som möjligt för barnen. Vi gjorde så att vi båda gick ner i tid och saxade tiden en del när våra var i den åldern.

• coffeeaddict slash workoutaholic

Om du jobbar 80% på tillsvidareanställningen så jämnar väl restiden ut sig? Då jobbar du 32 timmar istället för 40 timmar. Även när du lägger på 70 min restid varje dag så kommer du inte upp i 40 timmar totalt. Vilket betyder betydligt kortare dagar för dina barn än på vikariatet som är på 100%. 

Jag skulle absolut välja tillsvidare framför vikariat alla dagar i veckan.

• Skuntlund
    coffeeaddict slash workoutaholic skrev 2022-11-03 15:42:26 följande:

Om du jobbar 80% på tillsvidareanställningen så jämnar väl restiden ut sig? Då jobbar du 32 timmar istället för 40 timmar. Även när du lägger på 70 min restid varje dag så kommer du inte upp i 40 timmar totalt. Vilket betyder betydligt kortare dagar för dina barn än på vikariatet som är på 100%. 

Jag skulle absolut välja tillsvidare framför vikariat alla dagar i veckan.

Jag vill jobba 100% av ekonomiska anledningar. 
  • Anonym (Jk)

Den du vikarierar för, vad gör den personen nu under frånvaron? Pluggar, föräldraledig etc.?

• Skuntlund
    Anonym (Jk) skrev 2022-11-03 17:50:37 följande:

Den du vikarierar för, vad gör den personen nu under frånvaron? Pluggar, föräldraledig etc.?

Hon ska vara föräldraledig. 
  • Tusselina

Skulle säga att det beror helt på yrke och din konkurrenskraft inom yrket. 
    Är det ett där det är brist på arbetskraft och du har bra erfarenhet och referenser är det ju rätt ok med ett vikariat. Är det inte fallet skulle jag inte chansa med tanke på att vi går in i en lågkonjunktur och i de lägena är inte småbarnsföräldrar de mest attraktiva att anställa (med tanke på riskerna för vabb, icke flexibilitet med tider för det måste hämtas på förskolan och benägenheter till att försöka tvinga till sig ledigt genom att lägga föräldraledigt om semestern inte beviljas på önskad tid - även om man själv inte gör så och det inte är tillåtet att diskriminera kommer det finnas i huvudet på de flesta som rekryterar). 

Så ja, det beror helt på ditt yrke och ställning på arbetsmarknaden. Och naturligtvis eran situation som familj. Har ni god buffert och den andra föräldern har bra lön och säker ställning på arbetsmarknaden går det ju också att ta större risker. Lever ni på marginalerna och du inte vet du enkelt får ett nytt jobb om du blir av med det du har, ja då låter det direkt oansvarigt att aktivt välja ett vikariat inför lågkonjunktur, inflation och ökande räntor och energipriser. Det är knappast inte mer värt för barnen att ni riskerar att behöva flytta för något längre dagar på förskolan. Förhoppningsvis har ni inte så dåliga marginaler naturligtvis. Men med läget i världen just nu är det inte riktigt rätt tid att ta alltför stora risker. 
    Det är även värt där att tänka på att det mest begränsade sökområde du tillfälligt kan få godtas att ta om du blir arbetslös och vill ansöka om a-kassa är sk dagpendlingsavstånd vilket är 12 timmarsbortavaro från hemmet, alltså behöver du vara beredd på nästan 2 timmars resväg enkel väg. 

• Anonym (Jk)

Då kommer hon med stor sannolikhet tillbaka. 

Skuntlund skrev 2022-11-04 00:04:51 följande:
    Hon ska vara föräldraledig.
  • Skuntlund
    Anonym (Jk) skrev 2022-11-04 09:10:15 följande:

Då kommer hon med stor sannolikhet tillbaka. 

Det gör hon säkerligen. Dom har dock sagt att dom kanske behöver en person till därför det finns chans för fortsättning efter vikariatet. Men dom lovar inget.
  • Anonym (Tjörn)
    Skuntlund skrev 2022-11-04 11:21:02 följande:
    Det gör hon säkerligen. Dom har dock sagt att dom kanske behöver en person till därför det finns chans för fortsättning efter vikariatet. Men dom lovar inget.
    Den risk du också får räkna med är att vederbörande väljer att komma tillbaka vilket man såklart får.  Då faller grunden till vikariatet och du kan bli uppsagd. Om inte verksamheten ändå har ett behov av fler personal.
Svar på tråden Vikariat vs tillsvidare.