Inlägg från: Skuntlund |Visa alla inlägg
  • Skuntlund

Vikariat vs tillsvidare.

Hej. 

Jag söker för tillfället nytt arbetar. Har varit på två intervjuer med olika förutsättningar och vet inte hur jag ska göra om jag mot all förmodan blir erbjuden båda. 

Jobb nr 1: Vikariat 100% 1-1,5 år med möjlighet(inget dom kan lova med kanske) till fast tjänst efter. 15 min hemifrån. Bränsle & parketibgskostnad ca 2300kr/mån

Jobb 2: Tillsvidareanställning  80-10%. 
    35min hemifrån. 
    Bränsle & parkering ca 4500kr/mån. 

Har fått en bra känsla av båda jobben. Har två barn i förskoleåldern att ta hänsyn till och en sambo som redan arbetar  35 min bort. 

Jag hakar upp mig på att det ena är vikariat. Vill inte så arbetslös men samtidig är det viktigt för mig att ha nära hem så mina barn inte behöver vara längre än nödvändigt på förskolan. 

Tips? Vad hade ni gjort? 

Med vänlig hälsning, Beslutsångest. 

• Svar på tråden Vikariat vs tillsvidare.
  • Skuntlund

Om jag inte haft barn så hade jag inte heller tyckt att 35 min är för lång tid men vill inte att mina barn ska vara på förskolan så mycket längre än dom måste. Jobbar både jag och min sambo heltid så är dom där så långa dagar ändå. 

Jag ?måste? inte ta bilen men skulle jag åka kollektiv så är resetiden ännu längre och det vill jag inte. 

• Skuntlund
    coffeeaddict slash workoutaholic skrev 2022-11-03 15:42:26 följande:

Om du jobbar 80% på tillsvidareanställningen så jämnar väl restiden ut sig? Då jobbar du 32 timmar istället för 40 timmar. Även när du lägger på 70 min restid varje dag så kommer du inte upp i 40 timmar totalt. Vilket betyder betydligt kortare dagar för dina barn än på vikariatet som är på 100%. 

Jag skulle absolut välja tillsvidare framför vikariat alla dagar i veckan.

Jag vill jobba 100% av ekonomiska anledningar. 
  • Skuntlund
    Anonym (Jk) skrev 2022-11-03 17:50:37 följande:

Den du vikarierar för, vad gör den personen nu under frånvaron? Pluggar, föräldraledig etc.?

Hon ska vara föräldraledig. 
  • Skuntlund
    Anonym (Jk) skrev 2022-11-04 09:10:15 följande:

Då kommer hon med stor sannolikhet tillbaka. 

Det gör hon säkerligen. Dom har dock sagt att dom kanske behöver en person till därför det finns chans för fortsättning efter vikariatet. Men dom lovar inget.
Svar på tråden Vikariat vs tillsvidare.