• Anonym (Mamma)

    För hög frånvaro i lågstadiet

    Idag fick vi ett mejl från skolan, där de hälsar att vårt barn har hög frånvaro under oktober. Barnet som går i fsk-klass, har varit frånvarande sammanlagt fem dagar, fördelat på två tillfällen, plus en dryg timme  för ett läkarbesök, som för övrigt skedde på lunch samt lunchrast. Allt är anmält till skolan enligt skolans rutiner.

    I början av terminen fick vi ett mejl från rektorn som hälsade att inga barn med några som helst symptom är välkomna i skolan. När vi då gjort som rektorn bett oss om, får vi istället ett mejl om att barnet har hög frånvaro.

    Är det verkligen konstigt att en sexåring är frånvarande fem dagar, en höstmånad, och bör de generera mejl från skolan?

  • Svar på tråden För hög frånvaro i lågstadiet
  • Anonym (A)

    Låter inte som hög frånvaro i min värld.

  • Dockan

    Är det specifikt under en månad? 5/20 skoldagar är ju ca 25%. Oftast finns det interna rutiner för procentsatser som följs upp per viss tid (i ert fall på kalendermånad).

    När vi gör frånvarouppföljningar börjar vi ungefär som er skola. Vi hör av oss och pptalar procenten barnet är borta och förhör oss om varför. Sen händer oftast inte mer om man har en vettig förklaring, influensa osv. Däremot om de flera ggr fastnar i nätet när vi ser över frånvaro så kanske vi erbjuder möte eller kuratorskontakt för att ta reda på om det finns fler skäl än bara vanliga infektioner bakom frånvaron. 


    Frånvaron hos barn i yngre åldrarna ligger fortfarande mkt högt efter pandemin och det är ett av de stora orosmomenten för oss som undervisar. 


    För er del händer ju inte så mycket mer troligtvis, nu har ni haft ett par infektioner och klarar er kanske bra ett tag framöver. Se det som positivt att skolan engagerar sig i ert barns närvaro. 

  • Anonym (Mamma)
    Dockan skrev 2022-11-01 10:44:06 följande:

    Är det specifikt under en månad? 5/20 skoldagar är ju ca 25%. Oftast finns det interna rutiner för procentsatser som följs upp per viss tid (i ert fall på kalendermånad).

    När vi gör frånvarouppföljningar börjar vi ungefär som er skola. Vi hör av oss och pptalar procenten barnet är borta och förhör oss om varför. Sen händer oftast inte mer om man har en vettig förklaring, influensa osv. Däremot om de flera ggr fastnar i nätet när vi ser över frånvaro så kanske vi erbjuder möte eller kuratorskontakt för att ta reda på om det finns fler skäl än bara vanliga infektioner bakom frånvaron. 


    Frånvaron hos barn i yngre åldrarna ligger fortfarande mkt högt efter pandemin och det är ett av de stora orosmomenten för oss som undervisar. 


    För er del händer ju inte så mycket mer troligtvis, nu har ni haft ett par infektioner och klarar er kanske bra ett tag framöver. Se det som positivt att skolan engagerar sig i ert barns närvaro. 


    Det är specifikt under en månad som det handlar om. I september hade barnet en frånvarodag så hon var snorig under helgen. 

    Jag blir oerhört provocerad av att vi först förmanas att hålla barn hemma vid minsta symptom och att barn som är det minsta snoriga genast skickas hem, för att sen få till oss att vi varit hemma för mycket. 
  • Anonym (Lättkränkt)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-11-01 10:47:05 följande:
    Det är specifikt under en månad som det handlar om. I september hade barnet en frånvarodag så hon var snorig under helgen. 

    Jag blir oerhört provocerad av att vi först förmanas att hålla barn hemma vid minsta symptom och att barn som är det minsta snoriga genast skickas hem, för att sen få till oss att vi varit hemma för mycket. 
    Det kanske mer handlar om att kolla om allt är ok och om det behövs någon hjälp eller stöd än att provocera dig.

    Är frånvaron hög missar man saker, då kanske det behövs någon plan så att man inte komer efter.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lättkränkt) skrev 2022-11-01 10:51:46 följande:
    Det kanske mer handlar om att kolla om allt är ok och om det behövs någon hjälp eller stöd än att provocera dig.

    Är frånvaron hög missar man saker, då kanske det behövs någon plan så att man inte komer efter.
    Fast fem dagar på en månad för en sexåring, under en period då det dessutom går förkylningar och annat?

    Mitt barn lär sig mer hemma än i skolan. Vi har varit på skolan flera gånger om att barnet behöver utmanas mer, men får ingen respons. Hon kommer alltså inte efter. Snarare kommer hon till skolan och ber om att få lära sig division.
  • Anonym (.)
    Dockan skrev 2022-11-01 10:44:06 följande:

    Är det specifikt under en månad? 5/20 skoldagar är ju ca 25%. Oftast finns det interna rutiner för procentsatser som följs upp per viss tid (i ert fall på kalendermånad).

    När vi gör frånvarouppföljningar börjar vi ungefär som er skola. Vi hör av oss och pptalar procenten barnet är borta och förhör oss om varför. Sen händer oftast inte mer om man har en vettig förklaring, influensa osv. Däremot om de flera ggr fastnar i nätet när vi ser över frånvaro så kanske vi erbjuder möte eller kuratorskontakt för att ta reda på om det finns fler skäl än bara vanliga infektioner bakom frånvaron. 


    Frånvaron hos barn i yngre åldrarna ligger fortfarande mkt högt efter pandemin och det är ett av de stora orosmomenten för oss som undervisar. 


    För er del händer ju inte så mycket mer troligtvis, nu har ni haft ett par infektioner och klarar er kanske bra ett tag framöver. Se det som positivt att skolan engagerar sig i ert barns närvaro. 


    Får inte ihop det. Om man är förkyld och hemma en vecka, så ska det skickas ut brev? Ni vet ju varför ungarna är hemma, är inte sjukdom ett giltigt skäl?
  • Anonym (.)
    Anonym (Lättkränkt) skrev 2022-11-01 10:51:46 följande:
    Det kanske mer handlar om att kolla om allt är ok och om det behövs någon hjälp eller stöd än att provocera dig.

    Är frånvaron hög missar man saker, då kanske det behövs någon plan så att man inte komer efter.
    Jag förstår att lärare tycker det är stressigt i skolan, om de ska kontakta alla föräldrar som håller barnen hemma pga sjukdom.

    Lägg resurserna där de behövs, dvs lär barnen läsa och skriva, samt håll koll på dom som verkligen har problem. 
  • Elis73
    Anonym (Mamma) skrev 2022-11-01 10:47:05 följande:
    Det är specifikt under en månad som det handlar om. I september hade barnet en frånvarodag så hon var snorig under helgen. 

    Jag blir oerhört provocerad av att vi först förmanas att hålla barn hemma vid minsta symptom och att barn som är det minsta snoriga genast skickas hem, för att sen få till oss att vi varit hemma för mycket. 
    Men uttryckte de att ni varit hemma "för mycket"? Jag skulle gissa att mailet var del av en rutin där man uppmärksammat att någon är hemma mer än snittet. Händer det månad efter månad så kanske det leder till en utredning. På samma sätt som en arbetsgivare har rehabiliteringsansvar. Vi tar in personal som varit sjuka mer än 5 ggr på ett år för samtal. Inte för att straffa eller påstå att de borde varit på plats - utan för att kontrollera hur man mår. Tror inte du ska ta mailet som något negativt. Men blir du stressad/störd av det så kan du väl bara fråga hur rutinerna ser ut?
  • Anonym (om)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-11-01 10:47:05 följande:
    Det är specifikt under en månad som det handlar om. I september hade barnet en frånvarodag så hon var snorig under helgen. 

    Jag blir oerhört provocerad av att vi först förmanas att hålla barn hemma vid minsta symptom och att barn som är det minsta snoriga genast skickas hem, för att sen få till oss att vi varit hemma för mycket. 
    Om du tänker lite bortom din egen kränkthet så kan du kanske förstå att stor frånvaro dels kan bero på att barnet inte har det bra hemma, eller att skolplikten inte respekteras i hemmet. Eller så kan det handla om giltig frånvaro som blir så omfattande att barnet behöver erbjudas stöd för att komma ikapp med missad undervisning.

    Ditt barns skola tar alltså kontakt med er för att säkerställa att ditt barn har det bra och får den skolgång hen har rätt till.  Och du reagerar med att bli kränkt och provocerad. Snacka om att inte kunna se längre än sin egen korta lilla näsa. 
  • Anonym (om)
    Anonym (.) skrev 2022-11-01 10:59:07 följande:
    Jag förstår att lärare tycker det är stressigt i skolan, om de ska kontakta alla föräldrar som håller barnen hemma pga sjukdom.

    Lägg resurserna där de behövs, dvs lär barnen läsa och skriva, samt håll koll på dom som verkligen har problem. 
    Men fattar du inte att det här är ett sätt att hålla koll på dem som eventuellt har problem samt set till att lära barnen att läsa och skriva.

    Det syns inte alltid utanpå vilka barn som har det besvärligt hemma vet du. Och de som inte är på plats i skolan tar inte heller del av den undervisning som sker i skolan, oavsett orsak. 
Svar på tråden För hög frånvaro i lågstadiet