• Anonym (Mamma)

För hög frånvaro i lågstadiet

Idag fick vi ett mejl från skolan, där de hälsar att vårt barn har hög frånvaro under oktober. Barnet som går i fsk-klass, har varit frånvarande sammanlagt fem dagar, fördelat på två tillfällen, plus en dryg timme  för ett läkarbesök, som för övrigt skedde på lunch samt lunchrast. Allt är anmält till skolan enligt skolans rutiner.

I början av terminen fick vi ett mejl från rektorn som hälsade att inga barn med några som helst symptom är välkomna i skolan. När vi då gjort som rektorn bett oss om, får vi istället ett mejl om att barnet har hög frånvaro.

Är det verkligen konstigt att en sexåring är frånvarande fem dagar, en höstmånad, och bör de generera mejl från skolan?

• Svar på tråden För hög frånvaro i lågstadiet
  • Anonym (Mamma)
    Dockan skrev 2022-11-01 10:44:06 följande:

Är det specifikt under en månad? 5/20 skoldagar är ju ca 25%. Oftast finns det interna rutiner för procentsatser som följs upp per viss tid (i ert fall på kalendermånad).

När vi gör frånvarouppföljningar börjar vi ungefär som er skola. Vi hör av oss och pptalar procenten barnet är borta och förhör oss om varför. Sen händer oftast inte mer om man har en vettig förklaring, influensa osv. Däremot om de flera ggr fastnar i nätet när vi ser över frånvaro så kanske vi erbjuder möte eller kuratorskontakt för att ta reda på om det finns fler skäl än bara vanliga infektioner bakom frånvaron. 

Frånvaron hos barn i yngre åldrarna ligger fortfarande mkt högt efter pandemin och det är ett av de stora orosmomenten för oss som undervisar. 

För er del händer ju inte så mycket mer troligtvis, nu har ni haft ett par infektioner och klarar er kanske bra ett tag framöver. Se det som positivt att skolan engagerar sig i ert barns närvaro. 

Det är specifikt under en månad som det handlar om. I september hade barnet en frånvarodag så hon var snorig under helgen. 

Jag blir oerhört provocerad av att vi först förmanas att hålla barn hemma vid minsta symptom och att barn som är det minsta snoriga genast skickas hem, för att sen få till oss att vi varit hemma för mycket. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lättkränkt) skrev 2022-11-01 10:51:46 följande:
    Det kanske mer handlar om att kolla om allt är ok och om det behövs någon hjälp eller stöd än att provocera dig.

Är frånvaron hög missar man saker, då kanske det behövs någon plan så att man inte komer efter.
    Fast fem dagar på en månad för en sexåring, under en period då det dessutom går förkylningar och annat?

Mitt barn lär sig mer hemma än i skolan. Vi har varit på skolan flera gånger om att barnet behöver utmanas mer, men får ingen respons. Hon kommer alltså inte efter. Snarare kommer hon till skolan och ber om att få lära sig division.
  • Anonym (Mamma)
    Elis73 skrev 2022-11-01 11:02:59 följande:
    Men uttryckte de att ni varit hemma "för mycket"? Jag skulle gissa att mailet var del av en rutin där man uppmärksammat att någon är hemma mer än snittet. Händer det månad efter månad så kanske det leder till en utredning. På samma sätt som en arbetsgivare har rehabiliteringsansvar. Vi tar in personal som varit sjuka mer än 5 ggr på ett år för samtal. Inte för att straffa eller påstå att de borde varit på plats - utan för att kontrollera hur man mår. Tror inte du ska ta mailet som något negativt. Men blir du stressad/störd av det så kan du väl bara fråga hur rutinerna ser ut?
    De uttryckte "För hög" frånvaro. Barnet har hostat och varit täppt i näsan hela oktober i princip och det har inte gått att undgå att barnet varit snorigt. 
    Anonym (om) skrev 2022-11-01 11:41:04 följande:
    Om du tänker lite bortom din egen kränkthet så kan du kanske förstå att stor frånvaro dels kan bero på att barnet inte har det bra hemma, eller att skolplikten inte respekteras i hemmet. Eller så kan det handla om giltig frånvaro som blir så omfattande att barnet behöver erbjudas stöd för att komma ikapp med missad undervisning.

Ditt barns skola tar alltså kontakt med er för att säkerställa att ditt barn har det bra och får den skolgång hen har rätt till.  Och du reagerar med att bli kränkt och provocerad. Snacka om att inte kunna se längre än sin egen korta lilla näsa. 
    Ja, jag blir provocerad av att man ena veckan skickar ut ett budskap, för att när detta följs, påtala att barnet varit borta för mycket.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (.2) skrev 2022-11-01 11:43:41 följande:
    25% är väl mycket?

TS: skulle gissa att skolan har sina rutiner som de följer angående hög frånvaro, kanske skickas alltid ett brev ut vid 25%. Skolan har även skyldighet att anmäla om frånvaron blir för hög då det ju är skolplikt. Jag skulle inte bekymra mig nämnvärt, att de är förkylda vid terminsstart är ju inget konstigt och frånvaron för ditt barn sjunker antagligen nu när ett antal förkylningar är avklarade.
    Jag tycker inte att fem dagar är mycket för en sexåring, under en period när det går många infektioner. Speciellt inte när man är ombedd att stanna hemma vid symptom.

Det är också stressande, eftersom jag vet att vi kommer ha fler frånvarotillfällen i november och december på grund av läkarbesök. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (om) skrev 2022-11-01 12:51:52 följande:
    Förskoleklass är en del av skolplikten numera. Och det bedrivs undervisning som barnet missar vid hög frånvaro. 
    Det är det här som är kärnan. Vi har varit på skolan sen start om att hoppa över fsk-klass, men rektorn vägrar och hänvisar till att alla barn i hennes skolor måste gå fsk-klass, oavsett nivå. Vi har en ständig korrespondens om detta, varför det känns extra olustigt att det plötsligt tjafsar om fem frånvarodagar. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (....) skrev 2022-11-01 12:56:07 följande:
    25% frånvaro ÄR mycket. Även för en i förskoleklass. 
    Det är EN skolvecka! Är det märkligt att barn blir förkylda på hösten? Vi har legat däckade hela familjen. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (om) skrev 2022-11-01 12:56:18 följande:
    Du låter som en jobbig och lättkränkt förälder. Och det låter som att er skola har bra rutiner, både kring fskl-klass och stor frånvaro. 
    Tja, om du tycker att det är rimligt att ett barn som löser treans matteuppgifter tvingas gå i fsk-klass, hoppas jag verkligen inte att du arbetar inom skolan. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (....) skrev 2022-11-01 13:23:13 följande:

Ts: Jag sa aldrig att det är märkligt utan att det är mycket frånvaro. Om ni dessutom vill hoppa över en klass så förstår jag varför rektorn skickar frånvaro-mail för 5 frånvarodagar. Man kan inte ha mycket frånvaron sedan förvänta att barnet ska få hoppa upp en klass. 

Så om man är sjuk fem dagar, tappar man all kunskap, eller hur tänker du? Mitt barn löser treans matteuppgifter och läser böcker långt över sin nivå. Vad tror du barnet tappar av 3+2 sjukdagar?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (om) skrev 2022-11-01 14:55:48 följande:
    Tänk om du hade fått tillräckligt med undervisning i lågstadiet så att du hade kunna skriva ordentligt och använda kommateringar, punkter och frågetecken korrekt. Vad bra det hade varit.

Jo, skolor bör reagera på hög eller ovanlig frånvaro, just för att säkerställa att barnet har det bra hemma och får den skolgång det har rätt till. Därför har många skolor rutiner för när de ska kontakta vårdnadshavare för ytterligare utredning och eventuellt stöd. Och om det inte är något problem så händer heller inget mer. 

Och nu har vi skolplikt i Sverige, så det är bara att förhålla sig till. Och jag är mycket glad över det och över alla kontrollsystem som finns för att säkerställa att barn har det bra, utvecklas och får den kunskap de ska ha under uppväxten. De som blir kränkta över detta kanske behöver fundera över varför det är så känsligt.
    Men är det ovanligt att en sexåring är hemma sammanlagt fem dagar på grund av förkylning, när stora delar av personalen inklusive mentor, varit hemma av samma orsak? 

Jag är helt med på att man tar upp ovanligt mycket frånvaro, men en förkylning (som visade sig bero på bakterie, därav återkomsten) som renderar sammanlagt 5 dagar, kan ju inte vara så ovanlig mycket. I alla fall inte i vår familj, där det ingår förskolebarn som drar hem diverse spännande saker. 

Vad jag vet har mejlet inte gått ut till fler föräldrar, trots att jag vet flera som varit hemma med både förkylning och halsfluss.
  • Anonym (Mamma)
    hemligmamma skrev 2022-11-02 07:26:16 följande:

Men...Det handlar ju inte om kontroll av dig utan ditt barns förutsättningar för att klara skolan och i förlängningen bli självgående vuxen. Skolan kan ju inte veta om du som förälder är missbrukare och bara inte orkade upp dessa dagar, eller om barnet vantrivs och gråter och håller sig fast i dörrkarmen och vägrar gå till skolan eller något annat om  du inte har meddelat att det är en vanlig förkylning. 

Jag frånvaroanmäler och mailar och frågar om läxor på en gång. Meddelar alltid varför de har enstaka frånvaro tex tandläkaren. 
    Ser till att de inte kommer efter....Det är en jobbig känsla för barnet att ligga efter.
    Vad glad att du har en bra skola. Tänk istället att ditt barn var 12 år och att du inte kände till frånvaron. Hur hade du tänkt då?

Vi anmäler i en app där jag inte kan upplysa om anledningen. Däremot har jag pratat med mentorn som för övrigt själv varit hemma med samma åkomma. 

Om mitt barn inte dyker upp i skolan utan att detta är anmält, får jag genast ett sms om detta. Om mitt barn frånvaroanmäls av oss föräldrar, får båda vårdnadshavarna genast ett meddelande om detta. Således informeras jag genast om 12-åring inte kommer till skolan. 

Jag tycker att det är bra att skolan har koll, men fem dagar för en sexåring kan ju på inget sätt vara ovanligt lång frånvaro. Speciellt inte när man innan det meddelat att alla barn med symptom skickas hem. Eller att de fått dra ner verksamheten på fritids, eftersom de knappt haft personal på grund av sjukdomar under samma period. 

Svar på tråden För hög frånvaro i lågstadiet