Anonym (om) skrev 2022-11-01 14:55:48 följande:
Tänk om du hade fått tillräckligt med undervisning i lågstadiet så att du hade kunna skriva ordentligt och använda kommateringar, punkter och frågetecken korrekt. Vad bra det hade varit.
Jo, skolor bör reagera på hög eller ovanlig frånvaro, just för att säkerställa att barnet har det bra hemma och får den skolgång det har rätt till. Därför har många skolor rutiner för när de ska kontakta vårdnadshavare för ytterligare utredning och eventuellt stöd. Och om det inte är något problem så händer heller inget mer.
Och nu har vi skolplikt i Sverige, så det är bara att förhålla sig till. Och jag är mycket glad över det och över alla kontrollsystem som finns för att säkerställa att barn har det bra, utvecklas och får den kunskap de ska ha under uppväxten. De som blir kränkta över detta kanske behöver fundera över varför det är så känsligt.
Men är det ovanligt att en sexåring är hemma sammanlagt fem dagar på grund av förkylning, när stora delar av personalen inklusive mentor, varit hemma av samma orsak?
Jag är helt med på att man tar upp ovanligt mycket frånvaro, men en förkylning (som visade sig bero på bakterie, därav återkomsten) som renderar sammanlagt 5 dagar, kan ju inte vara så ovanlig mycket. I alla fall inte i vår familj, där det ingår förskolebarn som drar hem diverse spännande saker.
Vad jag vet har mejlet inte gått ut till fler föräldrar, trots att jag vet flera som varit hemma med både förkylning och halsfluss.