• Anonym (.)

För hög frånvaro i lågstadiet

Dockan skrev 2022-11-01 10:44:06 följande:

Är det specifikt under en månad? 5/20 skoldagar är ju ca 25%. Oftast finns det interna rutiner för procentsatser som följs upp per viss tid (i ert fall på kalendermånad).

När vi gör frånvarouppföljningar börjar vi ungefär som er skola. Vi hör av oss och pptalar procenten barnet är borta och förhör oss om varför. Sen händer oftast inte mer om man har en vettig förklaring, influensa osv. Däremot om de flera ggr fastnar i nätet när vi ser över frånvaro så kanske vi erbjuder möte eller kuratorskontakt för att ta reda på om det finns fler skäl än bara vanliga infektioner bakom frånvaron. 

Frånvaron hos barn i yngre åldrarna ligger fortfarande mkt högt efter pandemin och det är ett av de stora orosmomenten för oss som undervisar. 

För er del händer ju inte så mycket mer troligtvis, nu har ni haft ett par infektioner och klarar er kanske bra ett tag framöver. Se det som positivt att skolan engagerar sig i ert barns närvaro. 

Får inte ihop det. Om man är förkyld och hemma en vecka, så ska det skickas ut brev? Ni vet ju varför ungarna är hemma, är inte sjukdom ett giltigt skäl?
  • Anonym (.)
    Anonym (Lättkränkt) skrev 2022-11-01 10:51:46 följande:
    Det kanske mer handlar om att kolla om allt är ok och om det behövs någon hjälp eller stöd än att provocera dig.

Är frånvaron hög missar man saker, då kanske det behövs någon plan så att man inte komer efter.
    Jag förstår att lärare tycker det är stressigt i skolan, om de ska kontakta alla föräldrar som håller barnen hemma pga sjukdom.

Lägg resurserna där de behövs, dvs lär barnen läsa och skriva, samt håll koll på dom som verkligen har problem. 
  • Anonym (.)
    Anonym (om) skrev 2022-11-01 11:43:35 följande:
    Men fattar du inte att det här är ett sätt att hålla koll på dem som eventuellt har problem samt set till att lära barnen att läsa och skriva.

Det syns inte alltid utanpå vilka barn som har det besvärligt hemma vet du. Och de som inte är på plats i skolan tar inte heller del av den undervisning som sker i skolan, oavsett orsak. 
    Jag förstår att man vill ha koll. Men man måste väl ha lite mer att gå på innan man kontaktar föräldrarna än att barnet varit sjuk några dagar. 
  • Anonym (.)
    Anonym (.2) skrev 2022-11-01 11:43:41 följande:
    25% är väl mycket?

TS: skulle gissa att skolan har sina rutiner som de följer angående hög frånvaro, kanske skickas alltid ett brev ut vid 25%. Skolan har även skyldighet att anmäla om frånvaron blir för hög då det ju är skolplikt. Jag skulle inte bekymra mig nämnvärt, att de är förkylda vid terminsstart är ju inget konstigt och frånvaron för ditt barn sjunker antagligen nu när ett antal förkylningar är avklarade.
    Varför inte räkna per vecka, då blir det ju 100%. Det är inte mkt att ett barn är hemma en vecka för sjukdom. Barnet är inte bort 25% av tiden i skolan. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-11-01 11:47:00 följande:
    Jag tycker inte att fem dagar är mycket för en sexåring, under en period när det går många infektioner. Speciellt inte när man är ombedd att stanna hemma vid symptom.

Det är också stressande, eftersom jag vet att vi kommer ha fler frånvarotillfällen i november och december på grund av läkarbesök. 
    Håller helt med dig. 
    Att lägga tid på sådant här, när man vet att det finns barn i skolan som har så mycket problem, känns märkligt. Jag hade förstått det om det inte var anmäld frånvaro, men när man ringer och sjukanmäler sitt barn så är det löjligt att skicka brev om hög frånvaro.
  • Anonym (.)
    Anonym (om) skrev 2022-11-01 12:01:27 följande:
    Varför det? Om inget är fel så har du ju inget att oroa dig för och om nåt är fel så har ditt barn möjlighet att få hjälp i tid. 
    Fast om inget är fel, då ska man inte få hem brev om att barnet har hög frånvaro. Genom att skicka brevet har skolan redan bestämt att det är ett problem. 
    På vilket sätt hjälper ett sådant brev en elev? Vi pratar om anmäld sjukdom, inte ogiltig frånvaro.
    Jag är glad att mina barn gick på en vettig skola, där man kommunicerade på ett bättre sätt, och där vanlig sjukfrånvaro inte var ett problem. 
  • Anonym (.)
    Anonym (om) skrev 2022-11-01 13:38:32 följande:
    Skolan kan väl inte veta på förhand om något är fel eller inte? 

Barnet kan ju behöva extra undervisning för att ta igen oavsett orsak till frånvaron. Eller att det uppdagas att föräldern låter barnet vara hemma av grumliga skäl som att föräldern är bakfull, inte vaknar i tid, inte bryr sig eller en massa annat som inte alltid märks utåt från början. 

Och ibland måste man ha samma rutiner för alla även om det är vissa man behöver komma till rätta med. 

Vad är vettigare kommunikation då menar du? Telefon? Samtal i kapprummet? Det måste väl skolan kunna bestämma, hur de väljer att kommunicera. Det kanske tom är ett rutinmail som går ut vid en viss % frånvaro.
    Nej, de kan inte veta. Men på vilket sätt vet de om de skickar ett brev där det står att ditt barn har hög frånvaro? 
    Om man misstänker problem, då kontaktar man föräldrarna. Misstänker man inga problem, då behövs inga brev för att barnen varit hemma med förkylning.

Behöver barn extra undervisning så kommunicerar man det med föräldrarna. 

Ett brev där det står att ditt barn har hög frånvaro gör varken till eller från. På vilket sätt skulle en oansvarig förälder bry sig om det?
  • Anonym (.)

Vad förväntar sig skolan att en förälder ska göra med brevet? 

• Anonym (.)
    Dockan skrev 2022-11-01 20:27:53 följande:
    Vi följer upp varmannan månad. Men jag konstaterade att skolan i tråden tycks kolla oftare 

Rutinerna bestäms av förvaltningen som ytterst styrs av skollagen. Vi är skyldiga att följa upp även giltig frånvaro. Tänk ex barn som hålls hemma och är utsatta av föräldrar, men frånvaroanmäler. Inget händer om man har en rimlig förklaring och inte ofta förekommer i genomgångarna. Vi bara bryr oss om och försöker förebygga problematisk frånvaro. 
    På vilket sätt följs det upp? Vad är det tänkt att föräldrarna ska göra med brevet man får?
Svar på tråden För hög frånvaro i lågstadiet