• Anonym (Mamma)

För hög frånvaro i lågstadiet

Idag fick vi ett mejl från skolan, där de hälsar att vårt barn har hög frånvaro under oktober. Barnet som går i fsk-klass, har varit frånvarande sammanlagt fem dagar, fördelat på två tillfällen, plus en dryg timme  för ett läkarbesök, som för övrigt skedde på lunch samt lunchrast. Allt är anmält till skolan enligt skolans rutiner.

I början av terminen fick vi ett mejl från rektorn som hälsade att inga barn med några som helst symptom är välkomna i skolan. När vi då gjort som rektorn bett oss om, får vi istället ett mejl om att barnet har hög frånvaro.

Är det verkligen konstigt att en sexåring är frånvarande fem dagar, en höstmånad, och bör de generera mejl från skolan?

• Svar på tråden För hög frånvaro i lågstadiet
  • Anonym (om)
    Anonym (Saga) skrev 2022-11-01 12:13:57 följande:
    Det här är förskolan (det som tidigare hete 6- års) Det är ingen undervisning på det sättet man hade lika gärna kunnat skippa det. 
    Förskoleklass är en del av skolplikten numera. Och det bedrivs undervisning som barnet missar vid hög frånvaro. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (om) skrev 2022-11-01 12:51:52 följande:
    Förskoleklass är en del av skolplikten numera. Och det bedrivs undervisning som barnet missar vid hög frånvaro. 
    Det är det här som är kärnan. Vi har varit på skolan sen start om att hoppa över fsk-klass, men rektorn vägrar och hänvisar till att alla barn i hennes skolor måste gå fsk-klass, oavsett nivå. Vi har en ständig korrespondens om detta, varför det känns extra olustigt att det plötsligt tjafsar om fem frånvarodagar. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-11-01 11:47:00 följande:
    Jag tycker inte att fem dagar är mycket för en sexåring, under en period när det går många infektioner. Speciellt inte när man är ombedd att stanna hemma vid symptom.

Det är också stressande, eftersom jag vet att vi kommer ha fler frånvarotillfällen i november och december på grund av läkarbesök. 
    25% frånvaro ÄR mycket. Även för en i förskoleklass. 
  • Anonym (om)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-11-01 12:54:27 följande:
    Det är det här som är kärnan. Vi har varit på skolan sen start om att hoppa över fsk-klass, men rektorn vägrar och hänvisar till att alla barn i hennes skolor måste gå fsk-klass, oavsett nivå. Vi har en ständig korrespondens om detta, varför det känns extra olustigt att det plötsligt tjafsar om fem frånvarodagar. 
    Du låter som en jobbig och lättkränkt förälder. Och det låter som att er skola har bra rutiner, både kring fskl-klass och stor frånvaro. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (....) skrev 2022-11-01 12:56:07 följande:
    25% frånvaro ÄR mycket. Även för en i förskoleklass. 
    Det är EN skolvecka! Är det märkligt att barn blir förkylda på hösten? Vi har legat däckade hela familjen. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (om) skrev 2022-11-01 12:56:18 följande:
    Du låter som en jobbig och lättkränkt förälder. Och det låter som att er skola har bra rutiner, både kring fskl-klass och stor frånvaro. 
    Tja, om du tycker att det är rimligt att ett barn som löser treans matteuppgifter tvingas gå i fsk-klass, hoppas jag verkligen inte att du arbetar inom skolan. 
  • molly50
    Anonym (om) skrev 2022-11-01 12:51:52 följande:
    Men är det verkligen hög frånvaro om barnet har varit hemma i 5 dagar,men varit närvarande all övrig tid sedan terminsstart?
    Jag tycker inte det.
    Och om det är sagt att barnen ska hållas hemma vid förkylningssymptom så tycker jag det är märkligt att skicka ut brev om hög frånvaro när detta efterlevs.
    Det är ju en annan sak om barnet är hemma i flera dagar utan att föräldrarna ringt och sjukanmält det. 
  • Anonym (.)
    Anonym (om) skrev 2022-11-01 12:01:27 följande:
    Varför det? Om inget är fel så har du ju inget att oroa dig för och om nåt är fel så har ditt barn möjlighet att få hjälp i tid. 
    Fast om inget är fel, då ska man inte få hem brev om att barnet har hög frånvaro. Genom att skicka brevet har skolan redan bestämt att det är ett problem. 
    På vilket sätt hjälper ett sådant brev en elev? Vi pratar om anmäld sjukdom, inte ogiltig frånvaro.
    Jag är glad att mina barn gick på en vettig skola, där man kommunicerade på ett bättre sätt, och där vanlig sjukfrånvaro inte var ett problem. 
  • Anonym (Q)

Ja det är frustrerande och till och med provocerande ibland att ha att göra med en stor byråkrati som skolan. Ni har redan anmält frånvaro och förmodligen förklarat, men den del av byråkratin som har hand om för hög frånvaro har aldrig sett förklaringarna eller tagit del av den eventuella kommunikation ni har haft med läraren och skolan. Den triggas av en procentsats och är precis så dum och omänsklig som bara en byråkrati kan bli. Det är typiskt att först ge instruktioner om att hålla elever hemma för minsta snuva och sedan racka ner på dem som följer instruktionerna.

Samtidigt är det av nästan samma anledning inte provocerande för det är inte personligt. De kollar av alla som har varit frånvarande en viss andel av tiden och allt ni behöver göra är att (än en gång) säga att ert barn har varit sjukt. Skolan har problem med hög frånvaro och inte med just ditt barns höga frånvaro. De försöker komma tillrätta med sitt problem och samtidigt fånga upp i alla fall några av de elever som faktiskt är frånvarande av fel anledningar. Orkar du så kan du ta det som en inbjudan till en konversation om vad av deras viktiga verksamhet ditt barn har missat under sin frånvaro.

• Anonym (....)

Ts: Jag sa aldrig att det är märkligt utan att det är mycket frånvaro. Om ni dessutom vill hoppa över en klass så förstår jag varför rektorn skickar frånvaro-mail för 5 frånvarodagar. Man kan inte ha mycket frånvaron sedan förvänta att barnet ska få hoppa upp en klass. 

Svar på tråden För hög frånvaro i lågstadiet