• Anonym (om)

För hög frånvaro i lågstadiet

Anonym (Mamma) skrev 2022-11-01 10:47:05 följande:
    Det är specifikt under en månad som det handlar om. I september hade barnet en frånvarodag så hon var snorig under helgen. 

Jag blir oerhört provocerad av att vi först förmanas att hålla barn hemma vid minsta symptom och att barn som är det minsta snoriga genast skickas hem, för att sen få till oss att vi varit hemma för mycket. 
    Om du tänker lite bortom din egen kränkthet så kan du kanske förstå att stor frånvaro dels kan bero på att barnet inte har det bra hemma, eller att skolplikten inte respekteras i hemmet. Eller så kan det handla om giltig frånvaro som blir så omfattande att barnet behöver erbjudas stöd för att komma ikapp med missad undervisning.

Ditt barns skola tar alltså kontakt med er för att säkerställa att ditt barn har det bra och får den skolgång hen har rätt till.  Och du reagerar med att bli kränkt och provocerad. Snacka om att inte kunna se längre än sin egen korta lilla näsa. 
  • Anonym (om)
    Anonym (.) skrev 2022-11-01 10:59:07 följande:
    Jag förstår att lärare tycker det är stressigt i skolan, om de ska kontakta alla föräldrar som håller barnen hemma pga sjukdom.

Lägg resurserna där de behövs, dvs lär barnen läsa och skriva, samt håll koll på dom som verkligen har problem. 
    Men fattar du inte att det här är ett sätt att hålla koll på dem som eventuellt har problem samt set till att lära barnen att läsa och skriva.

Det syns inte alltid utanpå vilka barn som har det besvärligt hemma vet du. Och de som inte är på plats i skolan tar inte heller del av den undervisning som sker i skolan, oavsett orsak. 
  • Anonym (om)
    Anonym (.) skrev 2022-11-01 11:46:30 följande:
    Jag förstår att man vill ha koll. Men man måste väl ha lite mer att gå på innan man kontaktar föräldrarna än att barnet varit sjuk några dagar. 
    Varför det? Om inget är fel så har du ju inget att oroa dig för och om nåt är fel så har ditt barn möjlighet att få hjälp i tid. 
  • Anonym (om)
    Anonym (Saga) skrev 2022-11-01 12:13:57 följande:
    Det här är förskolan (det som tidigare hete 6- års) Det är ingen undervisning på det sättet man hade lika gärna kunnat skippa det. 
    Förskoleklass är en del av skolplikten numera. Och det bedrivs undervisning som barnet missar vid hög frånvaro. 
  • Anonym (om)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-11-01 12:54:27 följande:
    Det är det här som är kärnan. Vi har varit på skolan sen start om att hoppa över fsk-klass, men rektorn vägrar och hänvisar till att alla barn i hennes skolor måste gå fsk-klass, oavsett nivå. Vi har en ständig korrespondens om detta, varför det känns extra olustigt att det plötsligt tjafsar om fem frånvarodagar. 
    Du låter som en jobbig och lättkränkt förälder. Och det låter som att er skola har bra rutiner, både kring fskl-klass och stor frånvaro. 
  • Anonym (om)
    Anonym (.) skrev 2022-11-01 13:00:59 följande:
    Fast om inget är fel, då ska man inte få hem brev om att barnet har hög frånvaro. Genom att skicka brevet har skolan redan bestämt att det är ett problem. 
    På vilket sätt hjälper ett sådant brev en elev? Vi pratar om anmäld sjukdom, inte ogiltig frånvaro.
    Jag är glad att mina barn gick på en vettig skola, där man kommunicerade på ett bättre sätt, och där vanlig sjukfrånvaro inte var ett problem. 
    Skolan kan väl inte veta på förhand om något är fel eller inte? 

Barnet kan ju behöva extra undervisning för att ta igen oavsett orsak till frånvaron. Eller att det uppdagas att föräldern låter barnet vara hemma av grumliga skäl som att föräldern är bakfull, inte vaknar i tid, inte bryr sig eller en massa annat som inte alltid märks utåt från början. 

Och ibland måste man ha samma rutiner för alla även om det är vissa man behöver komma till rätta med. 

Vad är vettigare kommunikation då menar du? Telefon? Samtal i kapprummet? Det måste väl skolan kunna bestämma, hur de väljer att kommunicera. Det kanske tom är ett rutinmail som går ut vid en viss % frånvaro.
  • Anonym (om)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-11-01 13:26:48 följande:
    Så om man är sjuk fem dagar, tappar man all kunskap, eller hur tänker du? Mitt barn löser treans matteuppgifter och läser böcker långt över sin nivå. Vad tror du barnet tappar av 3+2 sjukdagar?
    Om du kunde tänka ett snäpp längre än just DU och DITT barn och se att detta är en rutin för ALLA barn för att fånga upp dem som inte har det bra hemma eller som riskerar sämre inlärning på grund av hög frånvaro. 
  • Anonym (om)
    Anonym (.) skrev 2022-11-01 13:46:24 följande:
    Nej, de kan inte veta. Men på vilket sätt vet de om de skickar ett brev där det står att ditt barn har hög frånvaro? 
    Om man misstänker problem, då kontaktar man föräldrarna. Misstänker man inga problem, då behövs inga brev för att barnen varit hemma med förkylning.

Behöver barn extra undervisning så kommunicerar man det med föräldrarna. 

Ett brev där det står att ditt barn har hög frånvaro gör varken till eller från. På vilket sätt skulle en oansvarig förälder bry sig om det?

Jag kan inte citera två inlägg: men detta skrev "Dockan" i början av tråden om rutinerna på hens skola och hur de utreder frånvaro och vilka åtgärder de vidtar. 

Mail/brev är kommunikation, eller hur tänker du?

När vi gör frånvarouppföljningar börjar vi ungefär som er skola. Vi hör av oss och pptalar procenten barnet är borta och förhör oss om varför. Sen händer oftast inte mer om man har en vettig förklaring, influensa osv. Däremot om de flera ggr fastnar i nätet när vi ser över frånvaro så kanske vi erbjuder möte eller kuratorskontakt för att ta reda på om det finns fler skäl än bara vanliga infektioner bakom frånvaron. 

Frånvaron hos barn i yngre åldrarna ligger fortfarande mkt högt efter pandemin och det är ett av de stora orosmomenten för oss som undervisar. 

För er del händer ju inte så mycket mer troligtvis, nu har ni haft ett par infektioner och klarar er kanske bra ett tag framöver. Se det som positivt att skolan engagerar sig i ert barns närvaro. 

• Anonym (om)
    whitestar skrev 2022-11-01 14:01:51 följande:

Sånt där är rutin på sonens skola, när dom kommit över en viss gräns av frånvaro under en månad så skickas ett mail ut automatiskt om hög frånvaro och en bild över vad för frånvaro det handlat om. Inget man behöver bli kränkt över det är lika för alla på skolan. Bra o se vart frånvaron ligger oxå ex. Om man ser ett mönster att barnet alltid varit frånvarande samma lektioner kan man ju börja undra om det är nåt som går ändra ex. Jag tycker det är en bra grej

Exakt, eller om det är alltid på måndagar, alltid på den ena förälderns veckor etc. 
  • Anonym (om)
    Anonym (Qzxw) skrev 2022-11-01 14:47:50 följande:
    Ja för fan, ungen var hemma sjuk en vecka på hösten efter att skolan sagt att man ska ha barnet hemma vid symtom, så familjen behöver nog omfattande hjälp och föräldrarna är nog hemska jävlar som håller ungen fånge hemma och förvägrar den utbildning! Är du på riktigt? Vad fan är det för fel på folk idag? Helt sjukt stasi-beteende för helvete. ?Kränkthet?. Ja, inte konstigt om ni tänker efter lite men kommunistpropagandan sitter nog allt för hårt inpräntat här för att ni ska kunna se precis hur sjukt detta är. Meanwhile så finns inte ens skolplikt i större delen av resten av världen, våra grannländer inkluderat, och det funkar hur bra som helst. ?Rätt till?. Man har inte rätt till något man är tvingad till och inte kan välja bort. Du har rätt att betala skatt. Du har rätt att hamna i fängelse om du mördar någon. Du har rätt att betala böter om du kör bil utan att ha säkerhetsbälte på dig. ?Rättighet?. Dumheter. Det är lagstadgat tvång, inget annat. Spelar ingen roll om vare sig föräldrarna vill skicka dit ungen eller om barnet själv inge vill till skolan, utan hellre hade utbildat sig på annat vis, så SKA det dit.
    Tänk om du hade fått tillräckligt med undervisning i lågstadiet så att du hade kunna skriva ordentligt och använda kommateringar, punkter och frågetecken korrekt. Vad bra det hade varit.

Jo, skolor bör reagera på hög eller ovanlig frånvaro, just för att säkerställa att barnet har det bra hemma och får den skolgång det har rätt till. Därför har många skolor rutiner för när de ska kontakta vårdnadshavare för ytterligare utredning och eventuellt stöd. Och om det inte är något problem så händer heller inget mer. 

Och nu har vi skolplikt i Sverige, så det är bara att förhålla sig till. Och jag är mycket glad över det och över alla kontrollsystem som finns för att säkerställa att barn har det bra, utvecklas och får den kunskap de ska ha under uppväxten. De som blir kränkta över detta kanske behöver fundera över varför det är så känsligt.
  • Anonym (om)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-11-01 16:03:11 följande:
    Men är det ovanligt att en sexåring är hemma sammanlagt fem dagar på grund av förkylning, när stora delar av personalen inklusive mentor, varit hemma av samma orsak? 

Jag är helt med på att man tar upp ovanligt mycket frånvaro, men en förkylning (som visade sig bero på bakterie, därav återkomsten) som renderar sammanlagt 5 dagar, kan ju inte vara så ovanlig mycket. I alla fall inte i vår familj, där det ingår förskolebarn som drar hem diverse spännande saker. 

Vad jag vet har mejlet inte gått ut till fler föräldrar, trots att jag vet flera som varit hemma med både förkylning och halsfluss.
    Nej, det är inte ovanligt, men om nu skolan har en %-sats för frånvaro som rutin så faller man ju ut där oavsett om det är en godtagbar anledning eller inte. Jag fattar ärligt talat inte varför du tar illa vid dig av att skolan visar omsorg om ditt och de andra barnen på skolan och utreder och erbjuder stöd vid eventuella problem? Vid screening kommer alltid med några som inte har problem för att man ska hitta dem där det finns problem.

Att andra inte fått mail handlar kanske om att den frånvaron råkat hamna på en annan tidsperiod.

Eller är det så att du tror att skolan är ute efter just dig?
Svar på tråden För hög frånvaro i lågstadiet