• Anonym (Irriterad)

Bryta avtal

Min sambo betalar underhållsbidrag till sitt ex för deras gemensamma son.

Utöver UHB så betalar min sambo och exet, deras sons fritidsaktivitet, dvs hockey.

Som alla vet är hockey inte en billig aktivitet men första åren va det "okej" i pris. Nu när deras son blivit tonåring skjuter priset iväg rejält och min sambo känner inte riktigt att kostnaderna är okej längre. 

Föräldrarna skrev under ett avtal hos familjerätten där de kom överens om denna aktivitet, men FR skrev aldrig några exakta kostnader.

Har min sambo rätt att bryta deras avtal då kostnaderna ökat 30%? Eller ska han han va tvungen att hänga på ekonomins brant för att det ska gå?

• Svar på tråden Bryta avtal
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Irriterad) skrev 2022-10-31 20:20:24 följande:
    Tack för ett vettigt svar bland alla nättroll som inte fattar bättre. 

Joxet är att fritidsaktivitet och sporter ingår endast då det gäller billigare sporter som fotboll, innebandy etc, inte hockey, hästsport, golf och dyrare lyxsporter, det går utanför UHB.

Låter vettigt att ditt ex står för ridläger om du inte har råd. Som föräldrar ska man ju komma överens, har inte ens råd får den andra föräldern avgöra om den har råd eller vill stå för hela avgiften själv.

Enligt googling så är avtal hos FR lika gällande som en dom från domstol, men som du säger, man måste ju kunna kontakta dem och fråga om möjlighet att riva upp ett gammalt avtal och skriva ett nytt...

Ja vi måste ju kunna få leva ett drägligt liv och kunna spara en buffert för renovering, semester eller vad som helst. Jag tror inte vi skulle hamna hos kronofogden, min sambo skulle nog avsluta sin sjukförsäkring, sluta använda bilen, och ändra abonnemang till billigare i första hand MEN det skulle påverka vår levnadsstandard rejält.
    Definitionen av nättroll är inte "skribent som inte ger ts medhåll"....
    Du kan tydligen ge diagnos utan att vara läkare och tycker det är ok att beskriva exet med kräkemoji. 
    Hur tror du att du uppfattas? Som seriös? 
  • EnAnonumius
    Anonym (Hmm) skrev 2022-10-31 20:27:38 följande:
    Helt rätt! Det är inte bara barnen som ska behöva betala för att ekonomin blir sämre, är det nån som ska rätta mun efter matsäcken så är det ju de vuxna i första hand! Sluta med nikotin och alkohol, restaurangbesök, utlandsresor och annat, och naturligtvis sälja huset eftersom de tydligen egentligen inte har råd att bo där. Lever på marginalerna och måste låta pojken sluta med hockeyträning för att ens kunna spara till en buffert.....
    Precis.. Det är skrämmande att det är alltid barnen som skall betala det högsta priset när familjen behöver "få loss lite extra pengar". 😞
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Vega)

Har din sambo inte råd så har han inte. Det hade ju kunnat gälla även om han och exet var en kärnfamilj med sonen.

Detta tycker jag han kan prata om med sonen.
    Barn är inte dumma, de behöver även lära sig om ekonomi och sätta sig in i det. Han har väl också hört om inflationen, om dyr el och dyr mat och att räntan på lånen går upp.

Så, pappan kan prata med sonen, säga vad han KAN bidra med, och kolla med sonen om det finns andra möjligheter, sonen kan kanske börja jobba lite extra? 

Köpa begagnad utrustning? Samåka i laget till cuper osv? Laget kanske kan dra in pengar på att sälja kakor och annat? Som de sedan använder till cuper osv.

Ni är knappast den enda familjen som har det svårt nu, men var bara ärliga om att ni VILL men inte KAN 50% längre, men att ni kan 30% eller vad det är.

Pappan bör ju såklart även prata med mamman om hur de ska lösa det.

• Citronella
    Anonym (S) skrev 2022-10-31 18:59:09 följande:
    Förstod inte din sambo att det skulle bli dyrare ju äldre sonen blir? Så naiv kan han väl inte vara. 
    Men ja, avtalet gäller. Annars hade de ju inte behövt skriva något, om det inte är giltigt.
    Din sambo verkar inte vara den smartaste, men han kan ju vara bra ändå. 

Jag tycker det är naivt att tro att kontrakt gäller en hel livstid och inte kan omförhandlas. 

TS: Jag tycker att han ska prata med mamman och sonen först det bästa är om de kommer överens själva. Går det inte så får de gå till familjerätten igen. 

• Anonym (S)
    Citronella skrev 2022-10-31 21:52:35 följande:

Jag tycker det är naivt att tro att kontrakt gäller en hel livstid och inte kan omförhandlas. 

TS: Jag tycker att han ska prata med mamman och sonen först det bästa är om de kommer överens själva. Går det inte så får de gå till familjerätten igen. 

Vem tror att det gäller en hel livstid? Om du vill diskutera så gör det utan att påstå saker ingen har sagt. I alla fall om du vill framstå som seriös.
  • Anonym (Ringning)
    Anonym (Irriterad) skrev 2022-10-31 20:20:24 följande:
    Tack för ett vettigt svar bland alla nättroll som inte fattar bättre. 

Joxet är att fritidsaktivitet och sporter ingår endast då det gäller billigare sporter som fotboll, innebandy etc, inte hockey, hästsport, golf och dyrare lyxsporter, det går utanför UHB.

Låter vettigt att ditt ex står för ridläger om du inte har råd. Som föräldrar ska man ju komma överens, har inte ens råd får den andra föräldern avgöra om den har råd eller vill stå för hela avgiften själv.

Enligt googling så är avtal hos FR lika gällande som en dom från domstol, men som du säger, man måste ju kunna kontakta dem och fråga om möjlighet att riva upp ett gammalt avtal och skriva ett nytt...

Ja vi måste ju kunna få leva ett drägligt liv och kunna spara en buffert för renovering, semester eller vad som helst. Jag tror inte vi skulle hamna hos kronofogden, min sambo skulle nog avsluta sin sjukförsäkring, sluta använda bilen, och ändra abonnemang till billigare i första hand MEN det skulle påverka vår levnadsstandard rejält.

Ja läste svaren och som vanligt ska alla tyckare på FL hacka loss på en bonusmamma som har åsikter. Bry dig inte om den högen med människor, dom bara älskar att ta alla andra i försvar utom den som startat tråden.

Men iallafall, det är ju just det att lyxigare sporter som ridning och hockey går utanför UHB. Alltså, inget som varenda unge väntas behöva. Inget som varenda unge behöver göra för att ha en skälig tillvaro osv. Det borde väl gå att kompromissa, sonen får väl dra ner på träningarna och börja köpa billigare/begagnad utrustning osv för att få ner kostnaden om han nu måste spela? Det kan ju knappast vara så att kostnaden ska kunna öka hur mycket som helst och pappan bara ska betala? Vad står det exakt i avtalet? Står det att de ska dela lika på alla omkostnader eller träningsavgiften?

Avtalet från familjerätten verkar vara juridiskt bindande om socialtjänsten godkänt avtalet. Visst, inte kul att bryta ett avtal, men vad skulle kunna hända om pappan bara säger att nu är min maxgräns nådd, eller egentligen var den det för länge sen, jag kan betala max xxxx. Antingen får mamman ta det och betala mer själv eller så får sonen minska på träningen osv. 

Självklart ska ni kunna bygga upp en buffert och själva kunna ha semestrar. Lika självklart som att ja man är alltid förälder till sitt barn men barnet går inte alltid först, särskilt inte ett större barn.  När det står mellan pengar till en sport eller andra viktigare saker som hus, hem, mat osv så väljs självklart sporten bort.

• Anonym (Klart det ska vara rimligt)
    Anonym (Irriterad) skrev 2022-10-31 20:25:54 följande:
    Tack, eller hur.

Min sambo är som sagt ingen höginkomsttagare,inte hens ex heller men exet lägger varje öre på sonen och bryr sig inte om annat då exet lever själv med sonen och exet vill att min sambo ska ha samma tänk men det är inte realistiskt.

Jo vi måste läsa på och kontakta FR eller t.o.m. en advokat om det krävs.. tack igen för vettigt svar.
    Jag vet hur det kan vara. Jag har erfarenhet då jag är föräldern med en exman som kräver extremt dyra sporter för våra tre barn. Han skriver upp dem på dessa utan att ha fått ok från mig men skickar sedan faktura och kräver hälften från mig. Det är inte bara själva aktiviteterna utan även all utrustning, resor, läger, hotell etc etc etc. Detta är inte min prioriterin. jag anser inte att varenda krona behöver går till aktivitet så resten av familjen måste snåla på allt från kläder till resor till boende.

Jag har pratat med både egen advokat samt familjerätten där jag bor. Att lägga 3-5000kr per barn och månad per förälder är absolut inget man kan kräva och ligger långt över den nivå som förväntas. i mitt faller rörde det sig om summor kring 6-10 000 totalt per barn. vet ej hur det är i ett fall. Men ta kontakt med familjerätt för samarbetssamtal och om detta inte funkar advokat för ny förhandling om hur mycket summan per månad ska vara. 
  • Citronella
    Anonym (S) skrev 2022-10-31 22:15:05 följande:
    Vem tror att det gäller en hel livstid? Om du vill diskutera så gör det utan att påstå saker ingen har sagt. I alla fall om du vill framstå som seriös.
    Du påstod det. 
  • Cartjan1

Jag är med på att människors ekonomiska situation har förändrats drastiskt,  det har vår med. Ibland verkar det som att vissa glömmer att nuvarande läge kommer i direkt följd av pandemin eller så kanske de de var mer lyckligt lottade att inte bli lika hårt drabbade ekonomiskt under den. 

Vi blev det och vår ekonomi hann inte helt återhämta sig innan alla dessa extra kostnader kom. Våra buffertar var nästan sinade redan efter pandemin...

Så jag förstår verkligen att det kan vara mycket tufft för många just nu men med det sagt så skulle jag ändå verkligen se över saker innan jag gjorde något så drastiskt som att ta bort ett av barnens fritidsintressen som även finns reglerat i avtal. Det jag skulle göra först är att se över hur mycket våra månadskostnader de facto ökat, och om det finns andra hål där pengarna slinker iväg. Sedan kolla upp den exakta ökningen av hockeyn...handlar det om tusenlappar eller hundralappar? Om siffrorna visar att vi verkligen inte hade råd då skulle det första alternativet vara att prata med exet och se om denne kanske kan stå för höjningen? Kanske halva ökningen? Om ni inte står på ruinens brant så kanske det finns något att göra menar jag, för om pojken bara hållit på med hockeyn i två år som du skrev och den finns reglerat i avtalet så drar jag slutsatsen att separationen inte är mycket äldre heller och då kan det för tonåringen symbolisera så mycket mer om han tvingas sluta. Men går det inte så går det inte, men att göra sitt barn ledsen och sårad gör man bara när alla alternativ är sedda och utvärderade.

Sedan så innan ni drar vidare för hårt i detta så kan det också vara bra att dubbelkolla så att det inte blev att din man betalar ett lägre underhållsbidrag pga att han tog på sig att stå för hockeyn...

Hoppas allt blir bra för er!

• Anonym (rimligt)
    Anonym (Irriterad) skrev 2022-10-31 18:04:17 följande:
    Bryta avtal

Min sambo betalar underhållsbidrag till sitt ex för deras gemensamma son.

Utöver UHB så betalar min sambo och exet, deras sons fritidsaktivitet, dvs hockey.

Som alla vet är hockey inte en billig aktivitet men första åren va det "okej" i pris. Nu när deras son blivit tonåring skjuter priset iväg rejält och min sambo känner inte riktigt att kostnaderna är okej längre. 

Föräldrarna skrev under ett avtal hos familjerätten där de kom överens om denna aktivitet, men FR skrev aldrig några exakta kostnader.

Har min sambo rätt att bryta deras avtal då kostnaderna ökat 30%? Eller ska han han va tvungen att hänga på ekonomins brant för att det ska gå?

Det är väl fullt rimligt att ett större barn kostar mer än ett mindre barn? Och vill man att ungarna ska ha aktiviteter så kostar det. Underhållsbidrag innebär att barnet inte bor hos din sambo särskilt mycket antar jag? Så hens föräldraskap är  redan i underkant av vad man ens kan kalla föräldraskap mer än ekonomiskt bistånd.

Men visst, är man på ruinens brant så får man ju dra in även på barnens kostnader. Så din sambo får väl ta upp med sitt ex om barnet ska sluta med sin aktivitet för att din sambo inte längre har råd. 
Svar på tråden Bryta avtal