Anonym (Irriterad) skrev 2022-10-31 20:20:24 följande:
Tack för ett vettigt svar bland alla nättroll som inte fattar bättre.
Joxet är att fritidsaktivitet och sporter ingår endast då det gäller billigare sporter som fotboll, innebandy etc, inte hockey, hästsport, golf och dyrare lyxsporter, det går utanför UHB.
Låter vettigt att ditt ex står för ridläger om du inte har råd. Som föräldrar ska man ju komma överens, har inte ens råd får den andra föräldern avgöra om den har råd eller vill stå för hela avgiften själv.
Enligt googling så är avtal hos FR lika gällande som en dom från domstol, men som du säger, man måste ju kunna kontakta dem och fråga om möjlighet att riva upp ett gammalt avtal och skriva ett nytt...
Ja vi måste ju kunna få leva ett drägligt liv och kunna spara en buffert för renovering, semester eller vad som helst. Jag tror inte vi skulle hamna hos kronofogden, min sambo skulle nog avsluta sin sjukförsäkring, sluta använda bilen, och ändra abonnemang till billigare i första hand MEN det skulle påverka vår levnadsstandard rejält.
Ja läste svaren och som vanligt ska alla tyckare på FL hacka loss på en bonusmamma som har åsikter. Bry dig inte om den högen med människor, dom bara älskar att ta alla andra i försvar utom den som startat tråden.
Men iallafall, det är ju just det att lyxigare sporter som ridning och hockey går utanför UHB. Alltså, inget som varenda unge väntas behöva. Inget som varenda unge behöver göra för att ha en skälig tillvaro osv. Det borde väl gå att kompromissa, sonen får väl dra ner på träningarna och börja köpa billigare/begagnad utrustning osv för att få ner kostnaden om han nu måste spela? Det kan ju knappast vara så att kostnaden ska kunna öka hur mycket som helst och pappan bara ska betala? Vad står det exakt i avtalet? Står det att de ska dela lika på alla omkostnader eller träningsavgiften?
Avtalet från familjerätten verkar vara juridiskt bindande om socialtjänsten godkänt avtalet. Visst, inte kul att bryta ett avtal, men vad skulle kunna hända om pappan bara säger att nu är min maxgräns nådd, eller egentligen var den det för länge sen, jag kan betala max xxxx. Antingen får mamman ta det och betala mer själv eller så får sonen minska på träningen osv.
Självklart ska ni kunna bygga upp en buffert och själva kunna ha semestrar. Lika självklart som att ja man är alltid förälder till sitt barn men barnet går inte alltid först, särskilt inte ett större barn. När det står mellan pengar till en sport eller andra viktigare saker som hus, hem, mat osv så väljs självklart sporten bort.