• Anonym (Irriterad)

Bryta avtal

Min sambo betalar underhållsbidrag till sitt ex för deras gemensamma son.

Utöver UHB så betalar min sambo och exet, deras sons fritidsaktivitet, dvs hockey.

Som alla vet är hockey inte en billig aktivitet men första åren va det "okej" i pris. Nu när deras son blivit tonåring skjuter priset iväg rejält och min sambo känner inte riktigt att kostnaderna är okej längre. 

Föräldrarna skrev under ett avtal hos familjerätten där de kom överens om denna aktivitet, men FR skrev aldrig några exakta kostnader.

Har min sambo rätt att bryta deras avtal då kostnaderna ökat 30%? Eller ska han han va tvungen att hänga på ekonomins brant för att det ska gå?

• Svar på tråden Bryta avtal
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (Ringning) skrev 2022-10-31 19:47:40 följande:

Kan absolut förstå att kostnaderna börjar bli orimliga. Precis som två föräldrar som bor ihopa ska kunna känna att de inte längre har råd så måste ju din sambo kunna känna det och förmedla till mamman. Tycker din sambo ska ringa familjerätten och rådgöra. Om han betalar underhåll då ingår ju egentligen kostnaden för sport där.

Jag har min egen dotter vv, och hon går på fotboll. jag o hennes pappa delar på utgifterna för fotbollen. Sen brukar han anmäla henne till ridläger varje sommar som kostar multum. Jag har alltid sagt nej till den kostnaden då hela min semesterkassa skulle gå till ridlägret. Och han betalar då det själv. 

Skulle verkligen aldrig betala först underhåll och sen massor av pengar till sport också. Har svårt att tro att ett avtal hos familjerätten skulle vara bindande på det sättet. Så om ni inte kan betala era räkningar ska ni hamna hos kronofogden pga sonen ska spela hockey? Nej dags att ta tag i detta. Ring familjerätten och fråga hur ni river upp avtalet.

Tack för ett vettigt svar bland alla nättroll som inte fattar bättre. 

Joxet är att fritidsaktivitet och sporter ingår endast då det gäller billigare sporter som fotboll, innebandy etc, inte hockey, hästsport, golf och dyrare lyxsporter, det går utanför UHB.

Låter vettigt att ditt ex står för ridläger om du inte har råd. Som föräldrar ska man ju komma överens, har inte ens råd får den andra föräldern avgöra om den har råd eller vill stå för hela avgiften själv.

Enligt googling så är avtal hos FR lika gällande som en dom från domstol, men som du säger, man måste ju kunna kontakta dem och fråga om möjlighet att riva upp ett gammalt avtal och skriva ett nytt...

Ja vi måste ju kunna få leva ett drägligt liv och kunna spara en buffert för renovering, semester eller vad som helst. Jag tror inte vi skulle hamna hos kronofogden, min sambo skulle nog avsluta sin sjukförsäkring, sluta använda bilen, och ändra abonnemang till billigare i första hand MEN det skulle påverka vår levnadsstandard rejält.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Irriterad) skrev 2022-10-31 19:21:42 följande:
    Ja men rent juridiskt, funkar det?
    Det finns ingen fastslagen summa men det brukar stå något om att man ska bidra "solidariskt", dvs dela kostnaden. Bindande kontrakt bryter man iaf inte hur som helst så jag skulle hellre rekommendera ett nytt möte hos FR.
    Anonym (Irriterad) skrev 2022-10-31 19:26:55 följande:
    Det är många familjer som inte har råd med dyra aktiviteter till sina barn, framför allt nu när bränsle, mat och el m.m. bara blir dyrare och dyrare.

Han har en vanlig medellön om du behöver veta, men allt handlar inte bara om inkomst utan även utgifter. Vi har dyra lån på vårt hus m.m.

Vi ska inte behöva sälja vårt hus pga av hans pengar behöver gå till hockeyavgifter och utrustning + alla körningar hela tiden + cuper osv??? Vi måste ju kunna leva drägligt också, kunna spara en buffert för renoveringar osv. Eller låter det vettigt tycker du?
    Ja jag undrar fortfarande hur små marginaler ni har om sambon inte har råd med pojkens hockey helt plötsligt från ett år till ett annat. Allt kan inte skyllas på räntor, inflation och höjda matkostnader. Om ni ligger så risigt till att ni måste sälja huset för att sonen vill träna hockey så tycker jag ni ska göra det oavsett, för det betyder att ni lever på marginalerna. Om något skulle hända med er ekonomi sitter ni i skiten rejält.
  • EnAnonumius
    Anonym (Irriterad) skrev 2022-10-31 20:12:40 följande:
    Jag försöker inte förstöra för min sambo och hens barn, sluta hitta på saker. Alla kanske inte är så bittra i sitt tänk som du ditt nättroll.
    Hm.. Tycker det låter rätt så bittert att hävda att någon är "psykopat" med en fet kräksmiley.. 😎
    Anonym (Irriterad) skrev 2022-10-31 20:12:40 följande:
    Min sambos ex är en psykopat och bryr sig inte ett dugg om vi skulle behövt bo på gatan bara för att deras son ska få fortsätta med hockey, sjukt men sant🤮

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (Klart det ska vara rimligt) skrev 2022-10-31 20:01:48 följande:
    Strunta i flera knasiga svar här. Klart kostnaderna måste vara rimliga och det är klart att det går att omförhandla via familjerätten om man inte är nöjd med befintligt avtal. Det man MÅSTE betala är grundläggande kostnader, så länge man har en ekonomi som klarar det. Tjänar man markant  mer än den andra föräldern kan man ibland behöva betala standardtillägg. Men det är ingen rättighet att spela just hockey och har man en ekonomi som inte tillåter det måste man sätta gränser kring aktiviteters kostnader.

kontakta familjerätten och eller en advokat. Avseende familjerätten ser det också lite olika ut i olika kommuner hur det är organiserat så självsäkra svar kring detta kan du behöva kolla upp också.
    Tack, eller hur.

Min sambo är som sagt ingen höginkomsttagare,inte hens ex heller men exet lägger varje öre på sonen och bryr sig inte om annat då exet lever själv med sonen och exet vill att min sambo ska ha samma tänk men det är inte realistiskt.

Jo vi måste läsa på och kontakta FR eller t.o.m. en advokat om det krävs.. tack igen för vettigt svar.
  • Anonym (Hmm)
    EnAnonumius skrev 2022-10-31 20:08:11 följande:
    Han har en vanlig medellön om du behöver veta, men allt handlar inte bara om inkomst utan även utgifter. Vi har dyra lån på vårt hus m.m.

Vi ska inte behöva sälja vårt hus pga av hans pengar behöver gå till hockeyavgifter och utrustning + alla körningar hela tiden + cuper osv??? Vi måste ju kunna leva drägligt också, kunna spara en buffert för renoveringar osv. Eller låter det vettigt tycker du?
    Som jag skrev..
    "Tror ni på allvar att FR har en spåkula och skall då kunna sia i framtiden om hur kostnaderna kommer att bli"?

Nej avtalet är knappast "luddigt" för att man inte kunde skriva några "siffror". Mer än kanske någon procentsats på typ 50%-50% på utgiften.
    Då ingen kan ju sia om hur mycket dyrare något kommer att. Och hur skulle vi alla veta att det skulle bli en pandemi 2019 med efterföljande skenande inflation?

Betydligt mindre än dyra lån gör på samma tidsperiod som en termin är.

Ni säger att  barn skall lära sig att rätta munnen efter magsäcken.

Kommer ni att göra samma sak, sälja huset skaffa något billigare boende så ni kan betala av lånet på huset, och där med få lägre lånekostnader? Och kanske få lite pengar över till annat? 

För att lära barn så är den effektivaste metoden att visa med handling, i stället att säga med ord, för att sätta exempel på det man anser är det rätta sättet. I då ert fall visa hur man rättar munnen efter magsäcken.

Om du anser att han ni har råd med att han betala för sin son fritidsaktivitet. Då borde ju ni inte heller ha råd med "dyra lån" heller, och där med skaffa ett billigare boende.

För som sagt, man behöver inte vara Einstein för att inse att hockey är en dyr fritidsaktivitet. Din sambo kunde sagt nej och vägra att skriva på ett avtal om att betala för det.
    Helt rätt! Det är inte bara barnen som ska behöva betala för att ekonomin blir sämre, är det nån som ska rätta mun efter matsäcken så är det ju de vuxna i första hand! Sluta med nikotin och alkohol, restaurangbesök, utlandsresor och annat, och naturligtvis sälja huset eftersom de tydligen egentligen inte har råd att bo där. Lever på marginalerna och måste låta pojken sluta med hockeyträning för att ens kunna spara till en buffert.....
  • Anonym (S)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-10-31 20:22:17 följande:
    Det finns ingen fastslagen summa men det brukar stå något om att man ska bidra "solidariskt", dvs dela kostnaden. Bindande kontrakt bryter man iaf inte hur som helst så jag skulle hellre rekommendera ett nytt möte hos FR.
    Det är många familjer som inte har råd med dyra aktiviteter till sina barn, framför allt nu när bränsle, mat och el m.m. bara blir dyrare och dyrare.

Ja jag undrar fortfarande hur små marginaler ni har om sambon inte har råd med pojkens hockey helt plötsligt från ett år till ett annat. Allt kan inte skyllas på räntor, inflation och höjda matkostnader. Om ni ligger så risigt till att ni måste sälja huset för att sonen vill träna hockey så tycker jag ni ska göra det oavsett, för det betyder att ni lever på marginalerna. Om något skulle hända med er ekonomi sitter ni i skiten rejält.
    Håller med, även om det gått upp mycket så kan det ju inte vara flera tusen i månaden, det bör handla om hundralappar. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Irriterad) skrev 2022-10-31 20:25:54 följande:
    Tack, eller hur.

Min sambo är som sagt ingen höginkomsttagare,inte hens ex heller men exet lägger varje öre på sonen och bryr sig inte om annat då exet lever själv med sonen och exet vill att min sambo ska ha samma tänk men det är inte realistiskt.

Jo vi måste läsa på och kontakta FR eller t.o.m. en advokat om det krävs.. tack igen för vettigt svar.
    Hur mycket mer kostar detta nu?
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (Maja) skrev 2022-10-31 20:08:03 följande:

Hockey är verkligen det absolut värsta? Jag är uppväxt med en yngre bror som spelade enormt mycket hockey. Pappa gick bort när han var 10 år så mamma fick kämpa på med allt själv. 

Det funkar inte nu att sluta betala när han gör en sådan elitsatsning. Det skulle skada relationerna rejält om han fick sluta spela NU när han gissnings spelat så länge han kan minnas. Skilsmässan var antagligen ett trauma men hans föräldrar har ändå vad det verkar som kunnat samarbeta kring hans hockey. Jag hade inte brutit upp det här nu helt enkelt. Det är för mycket som kan gå åt skogen. Att betala mindre och låta hans mamma betala mer tycker jag också låter väldigt egoistiskt, avtalet finns väll av en anledning och det är att det är lika dyrt för båda föräldrarna? Lägg bara av. 

Om det går så ta hjälp av mor och farföräldrar, vid jul och födelsedagar så be sonen om att önska sig vad han behöver till hockeyn så kanske de kan hjälpa till på ett hörn. Är hockeyn dyr så blir det billiga andra saker som kläder, skor, teknik osv. 

Jag tyckte generellt att föräldrar va så oerhört dåliga på att organisera skjutsandet så inte alla alltid ska köra överallt. Men ofta är föräldrar så engagerade och vill va där och se allt. Men försök så blir det mindre körning. 

Sonen är snart gammal nog att sommarjobba, då kan även han bidra lite. Det var en enorm lättnad när min bror skaffade moped, då kunde han köra sig själv iaf till träningar och mamma var inte lika låst längre. 

Har din man sett sig om efter ett nytt jobb med ett lönelyft? 

Jag personligen hade inte ens inlett en relation med någon som har barn som spelar hockey haha. Jag vet, lite extremt men jag har sett och upplevt för mycket. Vissa stackars småsyskon växer upp med att hänga i dessa hallar, jag va äldre som tur var och kunde va hemma själv. Mina framtida barn kommer inte heller veta vad hockey är för nått så länge som möjligt. Jag vill inte leva det livet överhuvudtaget. Du har valt det och får nog stå ut tills det är över. För det betyder väldigt mycket och är inget man bara rycker bort om det inte är absolut nödvändigt.

Grabben har spelat i 2år så ingen katastrof.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (S) skrev 2022-10-31 20:28:04 följande:
    Håller med, även om det gått upp mycket så kan det ju inte vara flera tusen i månaden, det bör handla om hundralappar. 
    Ja, då kan man ju undra om sonens hobby är det första som ska ryka när det handlar om så små skillnader, eller om det finns något annat som är vettigare att kapa.
  • Anonym

Jo, det är faktiskt helt rimligt att ni får sälja huset och kanske svälta ihjäl eftersom sambon VALT att göra det då han skrev avtalet. Annars hade det inte varit rimligt, nej.

I det här fallet är det ju dock så, dels för att om man är så dum att man skriver avtal utan att tänka sig för så ska man straffas för sin rena existens men framförallt för att
    PACTA SUNT VÄL FÖR HELVETE ÄNDÅ SERVANDA!!!
    Lovar man att göra något så får man göra det.
    .

Svar på tråden Bryta avtal