Anonym (Ringning) skrev 2022-10-31 19:47:40 följande:
Kan absolut förstå att kostnaderna börjar bli orimliga. Precis som två föräldrar som bor ihopa ska kunna känna att de inte längre har råd så måste ju din sambo kunna känna det och förmedla till mamman. Tycker din sambo ska ringa familjerätten och rådgöra. Om han betalar underhåll då ingår ju egentligen kostnaden för sport där.
Jag har min egen dotter vv, och hon går på fotboll. jag o hennes pappa delar på utgifterna för fotbollen. Sen brukar han anmäla henne till ridläger varje sommar som kostar multum. Jag har alltid sagt nej till den kostnaden då hela min semesterkassa skulle gå till ridlägret. Och han betalar då det själv.
Skulle verkligen aldrig betala först underhåll och sen massor av pengar till sport också. Har svårt att tro att ett avtal hos familjerätten skulle vara bindande på det sättet. Så om ni inte kan betala era räkningar ska ni hamna hos kronofogden pga sonen ska spela hockey? Nej dags att ta tag i detta. Ring familjerätten och fråga hur ni river upp avtalet.
Tack för ett vettigt svar bland alla nättroll som inte fattar bättre.
Joxet är att fritidsaktivitet och sporter ingår endast då det gäller billigare sporter som fotboll, innebandy etc, inte hockey, hästsport, golf och dyrare lyxsporter, det går utanför UHB.
Låter vettigt att ditt ex står för ridläger om du inte har råd. Som föräldrar ska man ju komma överens, har inte ens råd får den andra föräldern avgöra om den har råd eller vill stå för hela avgiften själv.
Enligt googling så är avtal hos FR lika gällande som en dom från domstol, men som du säger, man måste ju kunna kontakta dem och fråga om möjlighet att riva upp ett gammalt avtal och skriva ett nytt...
Ja vi måste ju kunna få leva ett drägligt liv och kunna spara en buffert för renovering, semester eller vad som helst. Jag tror inte vi skulle hamna hos kronofogden, min sambo skulle nog avsluta sin sjukförsäkring, sluta använda bilen, och ändra abonnemang till billigare i första hand MEN det skulle påverka vår levnadsstandard rejält.