EnAnonumius skrev 2022-10-31 18:35:36 följande:
Fritidsaktiviteter kostar.
Har man valt att bli förälder så får man vackert stå för kostnaderna också. 50% var från de separerade föräldrarnas sida är rimligt för deras gemensamma barns fritidsaktivitet.
Och hur hade din sambo (och eventuellt du) kunna begära att FR skulle skriva något om kostnader? Tror ni på allvar att FR har en spåkula och skall då kunna sia i framtiden om hur kostnaderna kommer att bli?
Priser är inte statiska. En 10åring som börjar med hockey idag har ju det dyrare än en 10åring som började med hockey typ 2019.
Ja din sambos son är ju tonåring och man kan ju knappast förvänta sig att prisbilden skall vara samma som när killen var mindre. Priser ökar alltid på två sätt dels att det ökar årligen normalt, plus då att killen är äldre och hockey grejor blir ju dyrare till äldre än till mindre barn.
Vad anser din sambo att hans son skall ha för fritidsaktivitet om han nu anser att det har blivit "så dyrt med hockeyn"?
Dessutom skriver man ett avtal hos Familjerätten så är det juridiskt bindande faktiskt.
"Ett avtal som skrivs hos familjerätten blir juridiskt bindande på samma sätt som en dom i tingsrätten om socialnämnden i kommunen beslutar att godkänna avtalet."
(Står under "Avtal om ni är överens" vid "pluset" "Mer om avtal". )
https://www.domstol.se/amnen/familj/foraldrar-och-barn/vardnad-boende-och-umgange/FR skrev ett avtal men inga siffror skrevs ned, va väldigt luddigt🤔
Nog förstår jag att priser ökar även inom sporten, men om min sambo nu anser att det är för dyrt måste man väl ändå kunna avbryta ett avtal?
Föräldrar som lever i en kärnfamilj kan ju diskutera sinsemellan och komma överens men i detta fall är exet hopplös i allt som handlar om diskussioner och att komma överens.
Jag har också en son sedan tidigare förhållande, han började på hockey som liten men han fick sluta pga kostnaderna, och då levde jag men en rik sambo som inte behövde vända på kronorna MEN han va realistisk jämfört men min nuvarande sambos ex.
Man behöver inte spela hockey, åka skridskor kan man ändå. Killen har fler intressen, och barn måste lära sig att man måste anpassa magsäcken efter munnen. Man kan inte få saker om det inte finns ekonomi för det.