• Almina

Ok med lyckohjul på skoldisco?

Min son kom hem från halloween-fest ikväll och berättade att han spelat bort en del av sina pengar på lyckohjul. Jag blev lite ställd när han berättade det och funderade över om det ens är lagligt (läste på att det kan vara ok att ha lotteri utan tillstånd om det är små insatser) men jag funderar också om jag överreagerar eller om fler tycker att det känns olämpligt att ha denna typ av lotteri för barn. Sonen själv kände att han hade gjort en dålig affär (det kostade 5 kr per nummer, han hade satsat 20 kr, men han var osäker på om vinsten var mer än 10 kr - vid närmare eftertanke var han osäker på hur mycket man egentligen kunde vinna).

Det som gladde mig var att sonen konstaterade att ?lyckohjul inte är hans grej? och att han inte hade lust att testa det igen. 

• Svar på tråden Ok med lyckohjul på skoldisco?
  • Almina
    Anonym (Ja) skrev 2022-10-29 16:46:44 följande:
    Klart att det är. Det handlar om ett skoldisco, inte öppet för allmänheten. Nu kanske inte du förstod texten så väl men springpunkten är inte om föräldrarna är med eller om alla deltagare känner varandra. Och ja, det hade så klart varit en annan sak om man hade kunnat vinna pengar, men nu var det saker det var frågan om.

Det var pengar man kunde vinna på discot sonen var på.

En ?nära inbördes gemenskap? låter mer som att man skulle varit i samma lag, samma klass eller liknande. Här var det öppet för alla i åk 2-3 på flera skolor. Men du kan ha rätt i att det juridiskt är ett vidare begrepp. 

Gällande att föräldrar inte var med så tänkte jag mest på att det är olaglig att sälja licenskrävande lotter till barn. 

• Um Hamza

Vad roligt att ni påstår att ni är avslappnade! Dagens garv. Jag minns med uppskattning min barndom med enkla nöjen, som hjulet på midsommar, och lottringarna när det var nån scoutavslutning. Tipspromenad med vinst osv.  Alltid spännande, även om man inte vann! Inte har jag blivit spelberoende heller. 

• Anonym (Ja)
    Almina skrev 2022-10-29 17:01:13 följande:

Det var pengar man kunde vinna på discot sonen var på.

En ?nära inbördes gemenskap? låter mer som att man skulle varit i samma lag, samma klass eller liknande. Här var det öppet för alla i åk 2-3 på flera skolor. Men du kan ha rätt i att det juridiskt är ett vidare begrepp. 

Gällande att föräldrar inte var med så tänkte jag mest på att det är olaglig att sälja licenskrävande lotter till barn. 

Jag tolkade det som att det var saker det var frågan om. Konstigt att ha ett så otydligt lotteri att man inte ens är säker på vad man kan vinna. Men, med sådana små summor spelar det faktiskt ingen större roll. Och eftersom de inte behöver licens så behöver inte föräldrarna vara med heller.
  • Citronella
    IceKitten skrev 2022-10-29 10:38:36 följande:

Hur gammal har är spelar ju så klart roll men annars nej. Åldersgränsen för spel är faktiskt 18 år i Sverige och spelade faktiskt väldigt beroendeframkallande. Folk förstör sina liv och tar lovet av sig... 
    Jag är generellt ganska avslappnad men jag hade intw blivit glad utan tagit upp det med skolan.

Jag tvivlar starkt på att den här sortens lotteri har åldergräns. I så fall skulle både Gröna Lund och Liseberg bryta mot lagen. 
  • Citronella

På dig låter det som att han spelade bort tusentals kronor, det var en 20- lapp så slappna av. Nästa gång du vill ha åsikter så får du själv engagera dig. Det brukar vara brist på de som vill hjälpa till. 

• Spucks
    Anonym (Choklad) skrev 2022-10-29 16:10:12 följande:

Svenska föräldrar. Pinsammast i Europa. 

Passa er för nöjesparker också! 

Jag håller med dig generellt. Jag tycker att svenska föräldrar oftas gnälla över konstiga saker och har helt orimliga krav på andra (tex. skolan). Men i detta fallet förstår jag inte ditt resonemang. De flesta i tråden tycker det är helt okej, det var bara få som anser att det inte alls är lämplig för barn och bland dem var jag, som inte ens är svensk.
    Jag är tämligen säkert att detta skulle ifr
    ågsättas av föräldrar inom de flesta länderna i Europa. Jag är även säkert att det inte ens skulle vara tillåtet i skolor i de flesta länderna. Att satsa penger i lyckospel är helt enkelt inte lämplig för barn!

Och det var ju flera som, som du, nämnde nöjesparker/tivoli. Jag har aldrig varit p
    å Gröna Lund eller Liseberg, utan bara på små tillfälliga tivoli i Sverige, men då handlade det om karuseller, berg- och dalbanor och sockervatt, precis som i de tivoli jag varit utanför Sverige.
    Säljer man verkligen vinstlotter till barn på Sveriges nöjesfälter? Det tycker jag är jättekonstig.
  • Mrs Moneybags

Nu vet jag inte hur gammalt barnet är, men jag tillhör de föräldrar som nästan alltid är med och arrangerar och deltar i skolans aktiviteter. Då får man ju också något att säga till om plus att man kan styra upp diverse grejer som händer på festerna mm. 

Det kanske kan vara en bra idé för dig till nästa gång. 

• Um Hamza
    Spucks skrev 2022-10-30 06:15:36 följande:
    Jag håller med dig generellt. Jag tycker att svenska föräldrar oftas gnälla över konstiga saker och har helt orimliga krav på andra (tex. skolan). Men i detta fallet förstår jag inte ditt resonemang. De flesta i tråden tycker det är helt okej, det var bara få som anser att det inte alls är lämplig för barn och bland dem var jag, som inte ens är svensk.
    Jag är tämligen säkert att detta skulle ifrågsättas av föräldrar inom de flesta länderna i Europa. Jag är även säkert att det inte ens skulle vara tillåtet i skolor i de flesta länderna. Att satsa penger i lyckospel är helt enkelt inte lämplig för barn!

Och det var ju flera som, som du, nämnde nöjesparker/tivoli. Jag har aldrig varit på Gröna Lund eller Liseberg, utan bara på små tillfälliga tivoli i Sverige, men då handlade det om karuseller, berg- och dalbanor och sockervatt, precis som i de tivoli jag varit utanför Sverige.
    Säljer man verkligen vinstlotter till barn på Sveriges nöjesfälter? Det tycker jag är jättekonstig.
    Godis och leksakshjul, i massor. Gröna lund vet jag inte, men Liseberg har ju en spelhall. När jag har varit och rest har jag sett mer typ flipper och andra spelautomater i Europa än i Sverige i shoppingcenter och liknande, men jag har dålig koll på åldersgräns och lagstiftning. Men det är ju ofta såna bilspel tex som mest lockar barn. 
  • Citronella
    Spucks skrev 2022-10-30 06:15:36 följande:
    Jag är tämligen säkert att detta skulle ifrågsättas av föräldrar inom de flesta länderna i Europa. Jag är även säkert att det inte ens skulle vara tillåtet i skolor i de flesta länderna. Att satsa penger i lyckospel är helt enkelt inte lämplig för barn!

Och det var ju flera som, som du, nämnde nöjesparker/tivoli. Jag har aldrig varit på Gröna Lund eller Liseberg, utan bara på små tillfälliga tivoli i Sverige, men då handlade det om karuseller, berg- och dalbanor och sockervatt, precis som i de tivoli jag varit utanför Sverige.
    Det brukar finnas lyckohjul på små resande tivolin också. 
  • Anonym (Ja)
    Citronella skrev 2022-10-30 09:03:46 följande:
    Det brukar finnas lyckohjul på små resande tivolin också. 
    För att inte tala om de där automaterna med gripklor, där spelar man snabbt bort flera hundra om man inte ser upp!
Svar på tråden Ok med lyckohjul på skoldisco?