• Almina

Ok med lyckohjul på skoldisco?

Min son kom hem från halloween-fest ikväll och berättade att han spelat bort en del av sina pengar på lyckohjul. Jag blev lite ställd när han berättade det och funderade över om det ens är lagligt (läste på att det kan vara ok att ha lotteri utan tillstånd om det är små insatser) men jag funderar också om jag överreagerar eller om fler tycker att det känns olämpligt att ha denna typ av lotteri för barn. Sonen själv kände att han hade gjort en dålig affär (det kostade 5 kr per nummer, han hade satsat 20 kr, men han var osäker på om vinsten var mer än 10 kr - vid närmare eftertanke var han osäker på hur mycket man egentligen kunde vinna).

Det som gladde mig var att sonen konstaterade att ?lyckohjul inte är hans grej? och att han inte hade lust att testa det igen. 

• Svar på tråden Ok med lyckohjul på skoldisco?
  • Spucks
    Um Hamza skrev 2022-10-30 08:40:51 följande:
    Godis och leksakshjul, i massor. Gröna lund vet jag inte, men Liseberg har ju en spelhall. När jag har varit och rest har jag sett mer typ flipper och andra spelautomater i Europa än i Sverige i shoppingcenter och liknande, men jag har dålig koll på åldersgräns och lagstiftning. Men det är ju ofta såna bilspel tex som mest lockar barn. 
    Visst finns det massor med spelhaller och automater även i andra länder - men inte riktat till barn!
    Citronella skrev 2022-10-30 09:03:46 följande:
    Det brukar finnas lyckohjul på små resande tivolin också. 
    Ok, då fanns de inte där jag var, eller så har jag bara inte lagt märke till det. Konstig tycker jag i alla fall att det är.
  • Anonym (Ja)
    Spucks skrev 2022-10-30 20:24:18 följande:
    Visst finns det massor med spelhaller och automater även i andra länder - men inte riktat till barn!
    Skojar du...? De är riktade till alla åldrar, inte bara vuxna. Berätta gärna hur man ser skillnaden på en spelautomat som är riktad till barn vs vuxna.
  • Tow2Mater
    Spucks skrev 2022-10-30 06:15:36 följande:
    Jag håller med dig generellt. Jag tycker att svenska föräldrar oftas gnälla över konstiga saker och har helt orimliga krav på andra (tex. skolan). Men i detta fallet förstår jag inte ditt resonemang. De flesta i tråden tycker det är helt okej, det var bara få som anser att det inte alls är lämplig för barn och bland dem var jag, som inte ens är svensk.
    Jag är tämligen säkert att detta skulle ifrågsättas av föräldrar inom de flesta länderna i Europa. Jag är även säkert att det inte ens skulle vara tillåtet i skolor i de flesta länderna. Att satsa penger i lyckospel är helt enkelt inte lämplig för barn!

Och det var ju flera som, som du, nämnde nöjesparker/tivoli. Jag har aldrig varit på Gröna Lund eller Liseberg, utan bara på små tillfälliga tivoli i Sverige, men då handlade det om karuseller, berg- och dalbanor och sockervatt, precis som i de tivoli jag varit utanför Sverige.
    Säljer man verkligen vinstlotter till barn på Sveriges nöjesfälter? Det tycker jag är jättekonstig.
    De flesta är ju faktist nitlotter och inte vinstlotter, så kanske inte konstigt du inte hört talas om det. De flesta pratar ju om vinster de fått, men inte om niterna de drog.
  • Citronella
    Spucks skrev 2022-10-30 20:24:18 följande:
    Ok, då fanns de inte där jag var, eller så har jag bara inte lagt märke till det. Konstig tycker jag i alla fall att det är.

Jag förstår inte hur du kan ha missat det för det är ordentligt stora hjul med ordentlig belysning. Man ser dem på långt håll. 

Klart spelhallarna och automaterna är riktade till barn i andra länder också! 

• Spucks
    Anonym (Ja) skrev 2022-10-30 20:29:07 följande:
    Skojar du...? De är riktade till alla åldrar, inte bara vuxna. Berätta gärna hur man ser skillnaden på en spelautomat som är riktad till barn vs vuxna.
    Som sagt, inte där jag har sett dem. Och det märker man enkelt vem de är riktade till, tex. att det står i en hall där inträde är förbjudet under en viss ålder (tex. 18), eller att "försäljaren" vid enskilda lyckohjular påpekar att personen är för ung.
    Citronella skrev 2022-10-30 20:46:48 följande:

Jag förstår inte hur du kan ha missat det för det är ordentligt stora hjul med ordentlig belysning. Man ser dem på långt håll. 

Då fanns de inte där jag var, de hade jag sett det, om det alltid är så som du skriver. 
  • Citronella
    Spucks skrev 2022-10-30 21:13:51 följande:
    Som sagt, inte där jag har sett dem. Och det märker man enkelt vem de är riktade till, tex. att det står i en hall där inträde är förbjudet under en viss ålder (tex. 18), eller att "försäljaren" vid enskilda lyckohjular påpekar att personen är för ung.
    Citronella skrev 2022-10-30 20:46:48 följande:

Då fanns de inte där jag var, de hade jag sett det, om det alltid är så som du skriver. 
    Vad är det för tivoli du varit på, har de bara haft en karusell? Olika former av spel drar in massor med pengar det är därför de finns på tivolin. 
  • Spucks
    Citronella skrev 2022-10-30 21:49:32 följande:
    Vad är det för tivoli du varit på, har de bara haft en karusell? Olika former av spel drar in massor med pengar det är därför de finns på tivolin. 
    Vad jag kommer ihåg var det en liten fast tivoli och en liten resande.

Och jag tycker inte det är konstig att de finns, jag tycker et är konstig att de riktar sig till barn och att det är laglig. Man har ju åldersgräns till lyckospel av en anledning.
  • Anonym (Ja)
    Spucks skrev 2022-10-30 22:11:16 följande:
    Vad jag kommer ihåg var det en liten fast tivoli och en liten resande.

Och jag tycker inte det är konstig att de finns, jag tycker et är konstig att de riktar sig till barn och att det är laglig. Man har ju åldersgräns till lyckospel av en anledning.
    Nja, åldersgränsen gäller spel om pengar, inte lyckospel där man vinner saker, t ex nallar, choklad och liknande. Jag tycker iofs det låter som ett märkligt lotteri som ts pratar om där man köper lotter för 5 kr och kan vinna 10 kr. Ingen jättevinst direkt, man fattar ju att man blir storblåst.
  • Spucks
    Anonym (Ja) skrev 2022-10-30 22:15:31 följande:
    Nja, åldersgränsen gäller spel om pengar, inte lyckospel där man vinner saker, t ex nallar, choklad och liknande.
    Intressant att man gör denna urskillning, det visste jag inte.
  • Anonym (5 spänn)

Hur det ser ut lagligt sätt vet jag inte, men jag tycker inte att det är ok att ha det för barn/ungdomar som inte förstår konsekvenser. Ett barn ser oftast bara vinsten och inte förlusten. Då tycker jag att det är att lura barnen. En vuxen, normalfuntad, fattar oftast att chansen till vinst är liten. Ett barn ser att ?Jag kan vinna detta priset för endast 5 kronor?. Jag tycker inte att det är ok. I Sverige har vi även en lag som säger att personer under 18 år inte får spela på spel. Den lagen finns av en anledning.

Svar på tråden Ok med lyckohjul på skoldisco?