Spucks skrev 2022-10-30 06:15:36 följande:
Jag håller med dig generellt. Jag tycker att svenska föräldrar oftas gnälla över konstiga saker och har helt orimliga krav på andra (tex. skolan). Men i detta fallet förstår jag inte ditt resonemang. De flesta i tråden tycker det är helt okej, det var bara få som anser att det inte alls är lämplig för barn och bland dem var jag, som inte ens är svensk.
Jag är tämligen säkert att detta skulle ifrågsättas av föräldrar inom de flesta länderna i Europa. Jag är även säkert att det inte ens skulle vara tillåtet i skolor i de flesta länderna. Att satsa penger i lyckospel är helt enkelt inte lämplig för barn!
Och det var ju flera som, som du, nämnde nöjesparker/tivoli. Jag har aldrig varit på Gröna Lund eller Liseberg, utan bara på små tillfälliga tivoli i Sverige, men då handlade det om karuseller, berg- och dalbanor och sockervatt, precis som i de tivoli jag varit utanför Sverige.
Säljer man verkligen vinstlotter till barn på Sveriges nöjesfälter? Det tycker jag är jättekonstig.
Godis och leksakshjul, i massor. Gröna lund vet jag inte, men Liseberg har ju en spelhall. När jag har varit och rest har jag sett mer typ flipper och andra spelautomater i Europa än i Sverige i shoppingcenter och liknande, men jag har dålig koll på åldersgräns och lagstiftning. Men det är ju ofta såna bilspel tex som mest lockar barn.