• lilly08

Min mormor jobbar svart

Min mormor är hundvakt och får ca 3 tusen i månaden av detta, och det är väl inte okej? Vill bara inte att hon ska få problem med Skatteverket men det kanske är lugnt? Blev bara orolig när jag hörde det😳 

• Svar på tråden Min mormor jobbar svart
  • callmepreggoornot
    TL12 skrev 2022-10-28 22:59:35 följande:

cash is king 
    Inge swiss eller konto inbetalning 
    då är det lugna puckar 

Om inte banken börjar ifrågasätta var alla kontanter som tas ut tar vägen. Inte mormorns problem men en nit folk går på.
  • lilly08
    callmepreggoornot skrev 2022-10-28 22:25:34 följande:

Får hon pengarna in på kontot kan det bli problem då det behöver kunna redovisas.

Ja hon för de via Swish. Men vilka är det som kommer be henne redovisa det? Jag säljer rätt mycket och ingen har ifrågasatt. det är ju en annan sak och inte olagligt, men de ser ju ingen skillnad på det. inte det via swish iaf. 
  • callmepreggoornot
    lilly08 skrev 2022-10-28 23:14:23 följande:
    Ja hon för de via Swish. Men vilka är det som kommer be henne redovisa det? Jag säljer rätt mycket och ingen har ifrågasatt. det är ju en annan sak och inte olagligt, men de ser ju ingen skillnad på det. inte det via swish iaf. 
    Nej, problem för "arbetsgivaren". Vanligt med problem när konton ändrar sitt mönster. Den som säljer kan ofta bevisa det, den som plötsligt tar ut 3000 per månad utan att kunna motivera ordentligt får problem.
  • Citronella
    callmepreggoornot skrev 2022-10-28 23:07:14 följande:
    Om inte banken börjar ifrågasätta var alla kontanter som tas ut tar vägen. Inte mormorns problem men en nit folk går på.
    Då säger man att man köper mat. Jag ser att många betalar med kontanter när jag är i mataffären. 
  • Inteutanproblem

Nej hon kommer inte få problem med Skatteverket. Det är först om någon ringer in till dom, och anmäler henne, som det möjligen kan bli trubbel. 

Men detta är helt ärligt talat inte ditt ansvar TS. Låt din mormor fatta sina egna beslut. Hon har varit vuxen längre tid än dig. Staten får in nog med pengar ändå. 

• Linnie
    Kockobello skrev 2022-10-28 20:48:29 följande:

När staten tar pengar är det stöld.

Ingenting annat.

Se alla skatter som en avgift för att få leva i ett okej i-land.

I staterna betalas nära 20% i inkomstskatt för att få typ inget alls. Här med jobbskatteavdraget betalar du ca 25% och får gratis skola, föräldraledighet, sjukpenning, bra infrastruktur.. du hajar.

Däremot tycker jag att om mormor i detta fallet har knaper pension så kan hon väl gott få tjäna lite svarta stålar genom att ta hand om en hund.
    Hundägaren tjänar på att slippa betala dubbelt så dyrt hunddagis där dens hund inte får i närheten av samma uppmärksamhet.
    Hunddagis utnyttjar dessutom friskt långtidsarbetslösa som gör samma jobb på hunddagiset som en fastanställd men får minimilön betald av arbetsförmedlingen.
  • Themis
    callmepreggoornot skrev 2022-10-28 23:18:13 följande:
    Nej, problem för "arbetsgivaren". Vanligt med problem när konton ändrar sitt mönster. Den som säljer kan ofta bevisa det, den som plötsligt tar ut 3000 per månad utan att kunna motivera ordentligt får problem.
    Men stackars...Obestämd

Vi köper prylar på Blocket för mer än det per månad ibland, jag kan lova att det aldrig har lett till några frågor från någon bank.
    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • OchEnFisk
    RenLuft skrev 2022-10-28 20:27:44 följande:
    Om man som person får över tusen kronor för ett arbete, så skall det skattas. Görs det inte, så är det olagligt.
    Den summan låter tagen ur luften, var fick du det ifrån?

Den första frågan är mormors årsinkomst, hamnar hon under det skattepliktiga beloppet behöver hon såklart inte skatta. Hamnar det över måste inkomsten redovisas i deklarationen.
  • Nutnut
    lilly08 skrev 2022-10-28 19:59:08 följande:
    Min mormor jobbar svart

Min mormor är hundvakt och får ca 3 tusen i månaden av detta, och det är väl inte okej? Vill bara inte att hon ska få problem med Skatteverket men det kanske är lugnt? Blev bara orolig när jag hörde det😳 

Man får tjäna runt 60 000 på hobbyverksamhet utan att skatta. Minns inte exakta summan men runt det.

Men också, sluta vara så PK. tror ingen hundvakt som tjänar 3000 i månaden betalar skatt. Unna din mormor en extra slant som säkert är väldigt välkommen nu när allt blivit dyrare. 
  • lilly08
    Nutnut skrev 2022-11-03 09:08:30 följande:
    Man får tjäna runt 60 000 på hobbyverksamhet utan att skatta. Minns inte exakta summan men runt det.

Men också, sluta vara så PK. tror ingen hundvakt som tjänar 3000 i månaden betalar skatt. Unna din mormor en extra slant som säkert är väldigt välkommen nu när allt blivit dyrare. 
    Handlar inte om att vara pk, vill inte att hon får problem. skattebrott är det värsta man kan göra straffmässigt🤷🏼?♀️ sen förstår jag att det kanske max handlar om böter när det är låga belopp men ändå 
  • Linnie
    lilly08 skrev 2022-11-07 06:44:44 följande:
    Handlar inte om att vara pk, vill inte att hon får problem. skattebrott är det värsta man kan göra straffmässigt🤷🏼?♀️ sen förstår jag att det kanske max handlar om böter när det är låga belopp men ändå 
    Nja.. mord och brott mot rikets säkerhet, människorov och en massa andra brott är betydligt värre straffmässigt.
    De som ens blir riktigt straffade för skattebrott är såna som gömt undan miljontals kronor från staten, eller minst några hundra tusen.

Det här är en helt annan sak. Och som sagt helt lagligt eftersom det räknas som hobbyverksamhet. Vem skulle dessutom anmäla henne? Knappast hundägaren eftersom den då sätter dit sej själv.

Däremot så är skulder till staten de som brukar prioriteras om KF behöver lägga sig i någons ekonomi.
  • HerrNilsson

Istället för en massa familjelivsexperter som spekulerar är tycker jag det är bättre att TS ringer Skatteverket och frågar om det räknas som svart arbete eller om mormor kan vara lugn. Tror inte att hundvakt för små belopp räknas, men lika bra att vara på den säkra sidan.

• Mr Obvious
    RenLuft skrev 2022-10-28 20:27:44 följande:
    Om man som person får över tusen kronor för ett arbete, så skall det skattas. Görs det inte, så är det olagligt.
    Det stämmer inte riktigt. Om man tjänar mer än ca 20 000:- ska det deklareras och skattas. Att rasta hundar är ingen hobbyverksamhet (där är gränsen högre).
    Lägre gränser gäller för den som anlitar samma privatperson under ett år:
    För 1 000:- eller mer måste kontrolluppgift lämnas.
    För 10 000:- eller mer måste dessutom arbetsgivaravgifter betalas.

Det är dyrt och krångligt att vara laglig, så jag tycker att TS ska strunta i att mormor rastar hundar svart. Möjligen tipsa om att inte ta betalt med Swish.
    Att betala ut pengar (dvs köpa något) är inget problem. Det är den som får in pengar på sitt konto som kan behöva förklara sig.
  • Så allting gick

Tror inte man ska överdriva så mycket med skatt, Ta Mona Sahlin. S och partiledare fuskade med skatten även om hon gick ut med det är häftigt o betala skatt.

Nu finns inte dessa koller dom flesta hänvisar till, samt den som betalar svart måste även styrka att hen gett svart, fastställa att det inte är betalt för något annat som prylar eller något annat. man får ha avbetalning även vid privat försäljning via blocket. Sedan ska man veta att bägge två blir skyldig vid svartarbete, både köparen o arbetaren, det gör att ingen vill medge att det handlar om svarta pengar, visst är systemet lite sjukt.

Finns många snåriga regler, men med ett kompass finner man den vägen man vill hitta. men regler är regler man skattar för det man får in.

Har hyrt ut , där halva årshyran gick till kronofogden, andra halvan av beloppet betalades in året efter, och intäkten togs upp just året efter och inte som intäkt för året den skulle betalas. det reducera totalbeloppet för skattefri uthyrning, Skatteverket utför under ibland, man kan bara tacka o ta emot. dvs den totala års hyran delades på två år för den betalades via påtryckning av Kfm först året därpå, och den inkomsten hamna på ännu ett skattefri årsbelopp på 40k. Dvs året därpå bodde jag själv i huset. Allt detta hjälpte Skatteverket mig hur jag skulle göra. sedan att kund betalade direkt till mig året därpå, gjorde att jag drog tillbaka kronofogden o hyresgästen fick ingen anmärkning.

Svar på tråden Min mormor jobbar svart