Min mormor jobbar svart
Min mormor är hundvakt och får ca 3 tusen i månaden av detta, och det är väl inte okej? Vill bara inte att hon ska få problem med Skatteverket men det kanske är lugnt? Blev bara orolig när jag hörde det😳
Min mormor är hundvakt och får ca 3 tusen i månaden av detta, och det är väl inte okej? Vill bara inte att hon ska få problem med Skatteverket men det kanske är lugnt? Blev bara orolig när jag hörde det😳
cash is king
Inge swiss eller konto inbetalning
då är det lugna puckar
Får hon pengarna in på kontot kan det bli problem då det behöver kunna redovisas.
Nej hon kommer inte få problem med Skatteverket. Det är först om någon ringer in till dom, och anmäler henne, som det möjligen kan bli trubbel.
Men detta är helt ärligt talat inte ditt ansvar TS. Låt din mormor fatta sina egna beslut. Hon har varit vuxen längre tid än dig. Staten får in nog med pengar ändå.
När staten tar pengar är det stöld.
Ingenting annat.
Inkomster under 80.000:- är ej momspliktiga då de räknas som hobbyverksamhet.
Däremot borde hon ta upp det som hobbyverksamhet i sin privata deklaration: www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/hobby.4.58d555751259e4d661680003940.html
Istället för en massa familjelivsexperter som spekulerar är tycker jag det är bättre att TS ringer Skatteverket och frågar om det räknas som svart arbete eller om mormor kan vara lugn. Tror inte att hundvakt för små belopp räknas, men lika bra att vara på den säkra sidan.
Tror inte man ska överdriva så mycket med skatt, Ta Mona Sahlin. S och partiledare fuskade med skatten även om hon gick ut med det är häftigt o betala skatt.
Nu finns inte dessa koller dom flesta hänvisar till, samt den som betalar svart måste även styrka att hen gett svart, fastställa att det inte är betalt för något annat som prylar eller något annat. man får ha avbetalning även vid privat försäljning via blocket. Sedan ska man veta att bägge två blir skyldig vid svartarbete, både köparen o arbetaren, det gör att ingen vill medge att det handlar om svarta pengar, visst är systemet lite sjukt.
Finns många snåriga regler, men med ett kompass finner man den vägen man vill hitta. men regler är regler man skattar för det man får in.
Har hyrt ut , där halva årshyran gick till kronofogden, andra halvan av beloppet betalades in året efter, och intäkten togs upp just året efter och inte som intäkt för året den skulle betalas. det reducera totalbeloppet för skattefri uthyrning, Skatteverket utför under ibland, man kan bara tacka o ta emot. dvs den totala års hyran delades på två år för den betalades via påtryckning av Kfm först året därpå, och den inkomsten hamna på ännu ett skattefri årsbelopp på 40k. Dvs året därpå bodde jag själv i huset. Allt detta hjälpte Skatteverket mig hur jag skulle göra. sedan att kund betalade direkt till mig året därpå, gjorde att jag drog tillbaka kronofogden o hyresgästen fick ingen anmärkning.