• Linnie

Min mormor jobbar svart

Kockobello skrev 2022-10-28 20:48:29 följande:

När staten tar pengar är det stöld.

Ingenting annat.

Se alla skatter som en avgift för att få leva i ett okej i-land.

I staterna betalas nära 20% i inkomstskatt för att få typ inget alls. Här med jobbskatteavdraget betalar du ca 25% och får gratis skola, föräldraledighet, sjukpenning, bra infrastruktur.. du hajar.

Däremot tycker jag att om mormor i detta fallet har knaper pension så kan hon väl gott få tjäna lite svarta stålar genom att ta hand om en hund.
    Hundägaren tjänar på att slippa betala dubbelt så dyrt hunddagis där dens hund inte får i närheten av samma uppmärksamhet.
    Hunddagis utnyttjar dessutom friskt långtidsarbetslösa som gör samma jobb på hunddagiset som en fastanställd men får minimilön betald av arbetsförmedlingen.
  • Linnie
    lilly08 skrev 2022-11-07 06:44:44 följande:
    Handlar inte om att vara pk, vill inte att hon får problem. skattebrott är det värsta man kan göra straffmässigt🤷🏼?♀️ sen förstår jag att det kanske max handlar om böter när det är låga belopp men ändå 
    Nja.. mord och brott mot rikets säkerhet, människorov och en massa andra brott är betydligt värre straffmässigt.
    De som ens blir riktigt straffade för skattebrott är såna som gömt undan miljontals kronor från staten, eller minst några hundra tusen.

Det här är en helt annan sak. Och som sagt helt lagligt eftersom det räknas som hobbyverksamhet. Vem skulle dessutom anmäla henne? Knappast hundägaren eftersom den då sätter dit sej själv.

Däremot så är skulder till staten de som brukar prioriteras om KF behöver lägga sig i någons ekonomi.
Svar på tråden Min mormor jobbar svart