• lilly08

Min mormor jobbar svart

Min mormor är hundvakt och får ca 3 tusen i månaden av detta, och det är väl inte okej? Vill bara inte att hon ska få problem med Skatteverket men det kanske är lugnt? Blev bara orolig när jag hörde det😳 

• Svar på tråden Min mormor jobbar svart
  • Kockobello

Det är lugnt. Var glad att mormor får en extra peng. 

• RenLuft
    lilly08 skrev 2022-10-28 19:59:08 följande:
    Min mormor jobbar svart

Min mormor är hundvakt och får ca 3 tusen i månaden av detta, och det är väl inte okej? Vill bara inte att hon ska få problem med Skatteverket men det kanske är lugnt? Blev bara orolig när jag hörde det😳 

Om man som person får över tusen kronor för ett arbete, så skall det skattas. Görs det inte, så är det olagligt.

• Kockobello
    RenLuft skrev 2022-10-28 20:27:44 följande:
    Om man som person får över tusen kronor för ett arbete, så skall det skattas. Görs det inte, så är det olagligt.
    Hjärntvätten sitter hårt.
  • Kockobello

När staten tar pengar är det stöld.

Ingenting annat.

• RenLuft
    Kockobello skrev 2022-10-28 20:47:47 följande:
    Hjärntvätten sitter hårt.
    Förlåt?
    Personen frågade om det var olagligt. Inte om man bör göra rätt eller fel.

Om personen väljer att acceptera sin mormors handlingar, så är det en sak. Men i det här fallet handlande om det var lagligt eller olagligt.

Du får läsa om trådstarten en gång till.
  • Kockobello
    RenLuft skrev 2022-10-28 21:20:00 följande:
    Förlåt?

Om personen väljer att acceptera sin mormors handlingar, så är det en sak. Men i det här fallet handlande om det var lagligt eller olagligt.

Ja ursäkta. Blir så jävla allergisk av skattesystemet.
  • Citronella
    Förlåt?

Jag tolkade inte det som att hon frågade om det var olagligt eller inte. 

För att svara på den icke ställda frågan, man får tjäna en viss summa innan man måste skatta orkar inte Googla men någon annan kanske kan ta reda på hur mycket är. Jag tror ingen kommer bry sig om att hon är hundvakt, massor av äldre människor är det mot en slant. 

• lilly08
    Förlåt?

Ja frågan är väl också hur Skatteverket får reda på det? Om det kan vara från banken eller om det bara är anmälan? För risken att någon skulle anmäla henne är minimal. Annars får jag säga åt henne att bara ta emot 1000kr
  • TL12

cash is king 
    Inge swiss eller konto inbetalning 
    då är det lugna puckar 

Svar på tråden Min mormor jobbar svart