• lilly08

Min mormor jobbar svart

Min mormor är hundvakt och får ca 3 tusen i månaden av detta, och det är väl inte okej? Vill bara inte att hon ska få problem med Skatteverket men det kanske är lugnt? Blev bara orolig när jag hörde det😳 

• Svar på tråden Min mormor jobbar svart
  • lilly08
    RenLuft skrev 2022-10-28 21:20:00 följande:
    Förlåt?
    Personen frågade om det var olagligt. Inte om man bör göra rätt eller fel.

Om personen väljer att acceptera sin mormors handlingar, så är det en sak. Men i det här fallet handlande om det var lagligt eller olagligt.

Du får läsa om trådstarten en gång till.
    Ja frågan är väl också hur Skatteverket får reda på det? Om det kan vara från banken eller om det bara är anmälan? För risken att någon skulle anmäla henne är minimal. Annars får jag säga åt henne att bara ta emot 1000kr
  • lilly08
    callmepreggoornot skrev 2022-10-28 22:25:34 följande:

Får hon pengarna in på kontot kan det bli problem då det behöver kunna redovisas.

Ja hon för de via Swish. Men vilka är det som kommer be henne redovisa det? Jag säljer rätt mycket och ingen har ifrågasatt. det är ju en annan sak och inte olagligt, men de ser ju ingen skillnad på det. inte det via swish iaf. 
  • lilly08
    Nutnut skrev 2022-11-03 09:08:30 följande:
    Man får tjäna runt 60 000 på hobbyverksamhet utan att skatta. Minns inte exakta summan men runt det.

Men också, sluta vara så PK. tror ingen hundvakt som tjänar 3000 i månaden betalar skatt. Unna din mormor en extra slant som säkert är väldigt välkommen nu när allt blivit dyrare. 
    Handlar inte om att vara pk, vill inte att hon får problem. skattebrott är det värsta man kan göra straffmässigt🤷🏼?♀️ sen förstår jag att det kanske max handlar om böter när det är låga belopp men ändå 
Svar på tråden Min mormor jobbar svart