Soryu skrev 2022-10-29 22:37:04 följande:
Man brukar ju skilja mellan verbal och visuospatial förmåga som två olika delar av det man mäter med ett begåvningstest som WAIS. På gruppnivå finns det ju ett starkt samband mellan de två domänerna, så om en person är bra på det ena tenderar den att också vara bra på det andra, men det finns förstås undantag där det är ganska stor skillnad mellan de två.
Men man brukar inte benämna det som olika intelligenser, utan man brukar använda intelligensbegreppet om det som begåvningstest avser att mäta.
Jag vet inte hur svårt det är att läsa t.ex. en civilingenjörsutbildning men läkarutbildningen handlade mycket om att kunna memorera stora mängder kunskap. Jag skulle gissa att det är bra mycket mer intellektuellt krävande (visuospatialt då) att ägna sig åt någonting som är mer matematiskt.
Tack, nu förstår jag vad TS menade med "verbal" (men det där med "kvantitativ" förstår jag fortfarande inte).
En läkare sade under utredningen av ett av mina barn (han har autism) att, som du säger, de flesta har en ganska jämn begåvning, och när det skiljer sig markant åt brukar det finnas någon problematik (ofta neuropsykiatrisk). Men jag kan ha fel, jag har bara ytlig Wikipedia-kunskap på området.
Tanken om olika intelligenser, som typ Gardner, upplever jag som populär bland gemene man. Förmodligen för att den dels förklarar iakttagelsen att människor är bra på olika saker, och dels för att det är tilltalande för självkänslan. Även om begreppet intelligens inte formellt sett passar in på det, används det ändå lite slarvigt om det, kanske som "motvikt" till IQ-begreppet.
Jag har inte läst varken läkare eller civilingenjör, men jag har som sagt läst matte på universitetet, och även riktigt teoretiskt tunga kurser där väldigt mycket information skulle memoreras (och förstås) på kort tid. På ett sätt tycker jag matten är enklare, eftersom den till sin natur är logisk och bara man lärt sig dessa mönster kan man lösa uppgifter sedan. Men vägen dit kan vara väldigt tung och kräver mycket.
Korvstoppningskurser har jag alltid tyckt varit väldigt jobbiga, och dessutom så glömmer man (eller, jag i alla fall) hälften så fort dörren till tentasalen slår igen efter mig efter att jag skrivit tentan, och tre fjärdedelar första halvåret efteråt. Matten är kanske svårare att övervinna, men sitter kvar efteråt i mycket högre grad, i alla fall för mig.
Får jag fråga hur mycket av det du examinerades på under utbildningen har du regelbunden användning för i ditt jobb? (Jag inser att exakt vad du jobbar med påverkar, jag förutsätter att en allmänläkare behöver en bredare kunskapsbank än en specialist.)