Anonym (Civilingenjör) skrev 2022-10-27 15:04:01 följande:
Jag har inte extremt hög iq, ca 115 tror jag, har gjort några olika tester och brukar ligga där ungefär. Har aldrig testat mig för iq professionellt, men har gjort en del tester vid rekryteringar och då har jag legat bra till, jag har ju också en lång utbildning till Civilingenjör, som hjälpt mig träna upp problemlösning av olika slag.
Eftersom jag ofta umgås med andra civilingenjörer känner jag mig inte så supersmart direkt, många av mina kollegor verkar ha mycket mycket högre iq än vad jag har. Många men inte alla med riktigt hög IQ brukar dock ha en tendens till att ha lite svårare för att samarbeta och förklara saker för andra, de förstår inte att andra inte förstår det de förstår.
Jag har alltid haft lätt för mig i skolan och fixade en Civilingenjörsutbildning med bra betyg utan större problem på normal tid, men märkte att vissa studiekamrater hade det ännu mycket lättare. Jag fick kämpa en del och hade inte tid tex att jobba extra under studierna. Men att festa hade jag förstås tid till !
Det är inte konstigt det du skriver att många av dina klasskamrater hade det enklare än du, för att 115 ligger på above average kategorin. Vilket inte är extremt högt alls, utan bara över genomsnittet. Min bror ligger där (tror han hade exakt ditt värde) och han kan klara en ingenjörsutbildning (kanske inte den vassaste som teknisk fysik direkt, eller liksom man kommer ju inte ens in där till o börja med om man inte har mer än Above average i iq). Men han vill dock inte ha en ingenjörsutbildning för att han vet att han kommer behöva anstränga sig mer än de andra och enligt honom så är folk där så mycket bättre och det går så mycket lättare för de att han bara kommer tappa motivationen.
Jag ligger under genomsnittet. Att bli ingenjör=mardröm. Det handlar inte om att jag inte vill, utan också att jag inte kan.
Inte konstigt enligt min bror är jag trög.
undra va de där som till hör superior intelligence och genius kategorin tycker om mig då.
Sen har ju IQ inte nödvändigtvis med personlighet att göra även om det går hand i hand. Har sett folk som tillhör det extrema men är töntiga.
En sak vet jag och det är att jag önskar en kille med övre genomsnitt IQ. De som är för smarta kan bli lite problem
För mitt liv hade sugit om jag inte haft min bror som analyserat och höjt min vardagsstandard samt hjälpt mig i skolan.
synd att jag inte ärvde dessa gener