Embla twopointoh skrev 2022-10-30 01:41:38 följande:
Tack, nu förstår jag vad TS menade med "verbal" (men det där med "kvantitativ" förstår jag fortfarande inte).
En läkare sade under utredningen av ett av mina barn (han har autism) att, som du säger, de flesta har en ganska jämn begåvning, och när det skiljer sig markant åt brukar det finnas någon problematik (ofta neuropsykiatrisk). Men jag kan ha fel, jag har bara ytlig Wikipedia-kunskap på området.
Tanken om olika intelligenser, som typ Gardner, upplever jag som populär bland gemene man. Förmodligen för att den dels förklarar iakttagelsen att människor är bra på olika saker, och dels för att det är tilltalande för självkänslan. Även om begreppet intelligens inte formellt sett passar in på det, används det ändå lite slarvigt om det, kanske som "motvikt" till IQ-begreppet.
Jag har inte läst varken läkare eller civilingenjör, men jag har som sagt läst matte på universitetet, och även riktigt teoretiskt tunga kurser där väldigt mycket information skulle memoreras (och förstås) på kort tid. På ett sätt tycker jag matten är enklare, eftersom den till sin natur är logisk och bara man lärt sig dessa mönster kan man lösa uppgifter sedan. Men vägen dit kan vara väldigt tung och kräver mycket.
Korvstoppningskurser har jag alltid tyckt varit väldigt jobbiga, och dessutom så glömmer man (eller, jag i alla fall) hälften så fort dörren till tentasalen slår igen efter mig efter att jag skrivit tentan, och tre fjärdedelar första halvåret efteråt. Matten är kanske svårare att övervinna, men sitter kvar efteråt i mycket högre grad, i alla fall för mig.
Får jag fråga hur mycket av det du examinerades på under utbildningen har du regelbunden användning för i ditt jobb? (Jag inser att exakt vad du jobbar med påverkar, jag förutsätter att en allmänläkare behöver en bredare kunskapsbank än en specialist.)
Framför allt personer med autism har på gruppnivå en mer ojämn profil på begåvningstester ja, och det tycker jag också att jag ser bland patienterna.
Jag håller med om att idén om multipla intelligenser tycks vara utspridd bland gemene man och ja, håller med om din förklaringsmodell. Ett viktigt skäl till att man från akademiskt håll föredrar att förkasta den teorin är ju att begåvning mätt som IQ uppvisar ganska hög korrelation till alla dessa "multipla intelligenser".
Du ställer en intressant fråga! Det är väldigt lite av det där korvstoppandet på läkarutbildningen som jag kommer i kontakt med på regelbunden basis. Men däremot har det ju successivt byggts upp en djupare förståelse som bygger på att man läst alla delarna. Man börjar som regel med cellbiologi och anatomi. Därefter eller lite parallellt läser man fysiologi, dvs. läran om kroppens normala fungerande. Det bygger ju på att man förstår anatomin och biokemin/cellbiologin. Sedan läser man patofysiologin, dvs. när kroppens funktioner är störda på något sätt och den förståelsen bygger förstås på att man förstår normalfunktionen. Först därefter (efter 2,5-3 år) börjar man med de kliniska terminerna, dvs. då man lär sig diagnostisera och behandla sjukdomar, vilket ju förstås kopplas till tidigare kunskap. Och så läser man kliniska kurser om en stor mängd olika områden för att man ska ha lite grundläggande koll på allt. Men även om jag bara regelbundet använder en liten del av det jag lärde mig på grundutbildningen så finns ändå kunskapen kvar i bakgrunden och det påverkar mitt sätt att tänka och det gör också att det går mycket fortare att förstå hur t.ex. ett nytt läkemedel fungerar, för det finns en bakgrund av kunskap som jag inte direkt kan plocka fram från minnet men som ändå i vissa delar blir åtkomlig när jag ställs inför någonting nytt. Så på det sättet skulle jag säga att även för mig som psykiater är det rätt lite från läkarutbildningen som jag tycker att jag hade kunnat klara mig utan, för man behöver den där breda kunskapsbasen.