• KillBill

Har du förtroende för regeringen (efter 18 oktober 2022)

Den brunblå regeringen är ifrågasatt. Redan innan den tillträdde presenterades det första svikna vallöftet och samma dag som den tillträdde kom anklagelser om korruption. Många menar att det är Sverigedemokraterna som styr bakom kulisserna och att regeringen bara är en marionett.

Spännande att se vad ni tycker här inne.  Det brukar vara en överrepresentation av högerpopulister här så jag förväntar mig ändå ett starkt försvar av tidölaget..

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen (efter 18 oktober 2022)
  • Grant by me
    KillBill skrev 2022-10-19 21:40:58 följande:

Falska CV:n för ministrar.  En moderat paradgren!
    .

Förra gången det begav sig..

Jaha du hitta två du, ska vi samma ställa socialdemokraternas utbildning.
    -

Socialminister Hallengren framträder ofta i tv med anledning av pandemin. Även statsminister Löfven gör henne sällskap då och då i media.

Men hur kan det komma sig att dessa två ministrar får uttala sig i något så komplicerat som en pandemi? Ingen av dem har ju någon utbildning i medicin. Ändå släpps de fram för att ge oss råd om vad som är bäst.

Inger det verkligen förtroende?

Jag har kollat på regeringens hemsida om övriga ministrar har relevant utbildning. Det är en dyster bild. Exempelvis har landets justitieminister ingen utbildning i juridik. Vår försvarsminister klarade inte av sin värnplikt utan fick vapenfri tjänst. Statsrådet med ansvar för högre utbildning har själv ingen högre utbildning.

IT-ministern med ansvar för digitalisering av Sverige har ingen utbildning i systemteknik. Civilministern har bara pluggat franska utöver studenten och näringsministern har ingen examen i företagsekonomi.

Så illa ser det ut. Det verkar som om statsministern systematiskt nedvärderar utbildning.

Vad annat kan man tro när statsministrarna i Norge, Danmark och Finland samtliga har akademiska meriter men vår har inte ens klarat av gymnasieskolan. Därför blir det nog som det blir. Vi blev sittande med Svarte Petter.

• FuckGoggleAskMe

Ja jag har förtroende för den nya regeringen, i alla fall mycket mer förtroende än för den gamla regeringen. Några personer kan anses som jäviga i olika aspekter och det åtgärdar de nu har de sagt. 

• KillBill
    Grant by me skrev 2022-10-19 22:04:53 följande:
    -

Socialminister Hallengren framträder ofta i tv med anledning av pandemin. Även statsminister Löfven gör henne sällskap då och då i media.

Men hur kan det komma sig att dessa två ministrar får uttala sig i något så komplicerat som en pandemi? Ingen av dem har ju någon utbildning i medicin. Ändå släpps de fram för att ge oss råd om vad som är bäst.

Jag har kollat på regeringens hemsida om övriga ministrar har relevant utbildning. Det är en dyster bild. Exempelvis har landets justitieminister ingen utbildning i juridik. Vår försvarsminister klarade inte av sin värnplikt utan fick vapenfri tjänst. Statsrådet med ansvar för högre utbildning har själv ingen högre utbildning.

IT-ministern med ansvar för digitalisering av Sverige har ingen utbildning i systemteknik. Civilministern har bara pluggat franska utöver studenten och näringsministern har ingen examen i företagsekonomi.

Så illa ser det ut. Det verkar som om statsministern systematiskt nedvärderar utbildning.

Vad annat kan man tro när statsministrarna i Norge, Danmark och Finland samtliga har akademiska meriter men vår har inte ens klarat av gymnasieskolan. Därför blir det nog som det blir. Vi blev sittande med Svarte Petter.

Mitt inlägg handlade om ministrar som ljuger om sitt CV (en handling som kan vara kriminell) och inte om att man kan bli politiker utan längre akademisk utbildning. Varför går du till försvar för politiker som ljuger?

Anser du inte att människor med arbetslivserfarenhet men som saknar lång akademisk utbildning  ska kunna bli politiker?

Stefan Löfven blev för övrigt statsminister eftersom han fick större stöd än politikerna på högersidan.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nihka
    enfunderandeman skrev 2022-10-19 07:56:08 följande:

Såklart det är Sverigedemokraterna som styr. Har du ens tittat/lyssnat på tidö avtalet ?  Förstår inte varför det är förvånande. SD är största parti på den sidan. De fick flest röster. Av folket. Moderaterna hade inte ens kunnat styra utan dom. Och KD och L ska vi ju inte ens tala om. SD's kompromiss har varit att inte ingå i regeringen. Men det har däremot fått igenom det mesta av sin politik. I utbyte. Man kan ju tycka vad man vill om det och SD. Men det är väldigt smart.  

När det kommer till löftet om Elen, så har det börjat med att svika ett löfte ja. Det är väl inte sån jättebra start enligt min mening. Men Uffe var väl direkt inte super poppis i Strängnäs heller. När han var klar där. Det enda skälet till att SD existerar och har fått så mycket röster. Är för att det inte bedrivits någon invandringspolitik. Eller nja, snarare än mycket dålig och oansvarig. Det är pinsamt att dom nu börjar prata om att det kostat för mycket pengar.  Och att integrationen blivit för dålig. Nä, är det sant? Man ska hjälpa såklart. I den mån det går . Men att trycka in invandrare i ett land till bristningsgränsen och bra mycket över.  Där man knappt har bostäder och arbete till dom. Och inte har några krav på sig, eller att ens lära sig svenska.  Kommer aldrig någonsin bli bra. Det kan man veta på förhand. 

Men det är odjemokjatiskt att utesluta det största partiet som fick över 30%. Det folket har röstat på. Att inte lyssna på folket.

O D J E M O K J A T I S K T!

Diktaturfasoner. Missförtroendeförklaring och nyval är det enda ansvarsfulla och vettiga. Det inser alla. Så klart.

Vad är din ursäkt? 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Grant by me skrev 2022-10-19 22:04:53 följande:
    -

Nu hade regeringen en expertgrupp bakom sig som de lyssnade på medan Åkesson uttryckligen sa att man inte skulle lyssna på experter.

Åkesson har ingen akademisk examen överhuvud taget och har aldrig jobbat utanför politiken som han halkade in på på en fartrand.

Vi blev sittande med Brune Petter.
  • Vladdis

Det är så fruktansvärt kul & löjligt att vänstern saknar 0 självinsikt & samtidigt har mage att kritisera en regering som ännu inte fått pröva sin politik. Om vi ska snacka om jäv & inkompetenta ministrar tar ju förra regeringen priset. Inga av ministrarna med en fullföljd akademisk utbildning. Ett mumlande potatisnylle till stadsminister som världen skrattade åt. Miljöpartiet med sin klimatfaschism. Tribalismen & vänsterns psykos är ett faktum. Gå & skölj av er - återkom om 2 år. Då kan man utvärdera huruvida deras politik är effektiv eller inte.
    Then again. Att vänsterblocket saknar självinsikt är lika självklart som att solen går upp imorgon. 

• nihka
    Vladdis skrev 2022-10-21 21:01:40 följande:

Det är så fruktansvärt kul & löjligt att vänstern saknar 0 självinsikt & samtidigt har mage att kritisera en regering som ännu inte fått pröva sin politik. Om vi ska snacka om jäv & inkompetenta ministrar tar ju förra regeringen priset. Inga av ministrarna med en fullföljd akademisk utbildning. Ett mumlande potatisnylle till stadsminister som världen skrattade åt. Miljöpartiet med sin klimatfaschism. Tribalismen & vänsterns psykos är ett faktum. Gå & skölj av er - återkom om 2 år. Då kan man utvärdera huruvida deras politik är effektiv eller inte.
    Then again. Att vänsterblocket saknar självinsikt är lika självklart som att solen går upp imorgon. 

Direkt Löfven 2014 sa nej till att samarbeta med SD drog helvetet loss. Två år? Hahaha! Räcker med 2 minuter sedan Right back at you. Jag förstår inte alls varför SD inte tycker om sin egen retorik. 
  • Johannus

Absolut har jag förtroende, MEN det krävs tid för den nya regeringen att reparera skadan som pågått så många år.

Det tar år att få ordning på allt som skett under massor av år som letts av många sämre statsministrar bakåt i tiden.

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen (efter 18 oktober 2022)