Anonym (TS) skrev 2022-10-18 17:23:28 följande:
Tack alla som svarat. Jag vet att det här är vanligt. Men ändå inget som pratas om i de kretsar jag umgås iaf. Jag vet inte vad jag tycker, skiljas nu eller när barnen är vuxna (om det är dit vi kommer). Våra liv kretsar kring barnen och deras aktiviteter. ibland kan jag känna om allt blir enklare då när barnen är vuxna kan man gå vidare då med varandra? Eller sitter de här åren som en tagg i mig? Min man vill vara gift med mig, vi har pratat och pratat. Eller jag har pratat och pratat. Han säger han ska se mig att han förstår. Men inget händer och jag känner mig ensam. Kanske ställer jag för höga krav. Vi är rätt olika som personer men de första 15år av relationen funkade det ju men nu känns det som vi är för olika.
Nej. Det är då man går vidare ifrån varandra, för då upptäcker man att man verkligen inte har något gemensamt. Det finns inget att gömma sig bakom längre, inga fler ursäkter. I de allra flesta sådana fall var barnen det som höll ihop en och ingenting annat. Man har gått och inbillat sig en massa år att det fanns ett "vi" i bakgrunden, men om detta "vi" inte märks medan man har barnen hemma så finns det inte sedan heller.
När det gäller relationer. Lyssna inte på vad folk säger. Titta på vad de
gör, och din man verkar inte göra nästan någonting.... Som du säger, inget händer.
Jag tror inte du har för höga krav, men det är vanligt att man växer ifrån varandra. Man måste jobba aktivt på en relation för att få den att hålla och utvecklas tillsammans, som ett par.
Det som är grejen varför det är så svårt att lämna någon är rent psykologiskt, och ju längre man har varit tillsammans desto svårare. Hjärnan fungerar som så att den ser det som en förlust om man lämnar någon, alltså som att man skulle ha gått back rentav. Man har investerat tid, energi, känslor, kanske pengar, allt möjligt, då tror vår lilla aphjärna att om vi bara hänger kvar liiiite till så kommer allt "magiskt" att förbättras och vi får utdelning på vår investering, men det funkar ju inte så. Man måste vara beredd på att lämna även efter lång tid, om det visar sig att relationen verkligen inte fungerar längre. Och det är tufft att inse, så många brukar inte ens vilja se det. Men fundera på din egen lycka. Den känns en bra bit bort just nu, i din nuvarande situation.