Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?

Den där organisation som han miljöexperten i DN var ordförande för:

twitter.com/RosellElias/status/1587476384162746377

Det bedöms dröja ändå till 2100 innan återvinning ens står 50 % av de sällsynta jordartsmetallerna enligt expertmyndigheten SGU. Ändå fortsätter Naturskyddsföreningen att lyfta fram återvinning som skäl mot nya gruvor. Gruvligt oseriöst.

Blå och gul
  • Flash Gordon
    Supporter skrev 2022-11-10 07:16:18 följande:
    Anser du inte att Tidö-avtalet är påtagligt? Det är ju regeringens styrdokument för de kommande fyra åren.
    Vad har Tidöavtalet med "fascism" och "nazism" att göra?

Det är du som skriver om "nynazism" och "fascistiskt styre". Då är det lämpligt att de är du som visar på någonting konkret sådan. Det är därför jag frågar dig om det har byggs några koncentrationsläger än där du bor.

Men det har alltså inte påbörjats några sådana hos dig? Är det rätt uppfattat?
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-11-10 08:27:25 följande:
    Du har kallat mig aktivist om jag skulle jobba på Länsstyrelsen med biologiska mångfaldsfrågor, precis lika mycket som jag kallat dig högerpopulist om du anser att tjänstemän som har en annan politisk uppfattning än vad du har ska rensas ut.
    Jag har faktiskt inte kallat dig för någonting alls medan du kallar mig "högerpopulist". Hur fungerar det ihop med Forumets regler om att "Bemöt varandra med respekt. Skilj på sak och person i diskussioner och gå aldrig till personangrepp." tycker du?

Du kan ju inte bara hitta på att jag säger och gör saker och sedan argumentera emot det.

Jag anser att folk som inte kan låta bli att agera som aktivister inte hör hemma i myndigheter som skall vara neutrala.

Du kallar den åsikten för "obehaglig".

Varför tycker du att den åsikten är obehaglig?
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Supporter skrev 2022-11-10 15:34:03 följande:
    Jag har nämnt konkreta exempel på fascism i Tidö-avtalet, som etnisk rensning och lagar efter hudfärg. 
    Du hittar ju bara på saker.
    Supporter skrev 2022-11-10 15:34:03 följande:
    Du har flertalet gånger ifrågasatt om jag ska tjata om detta i fyra år 
    Ja, jag var väl nyfiken om du tänkte försöka orka hålla på så i fyra år. Jag tänker det måste vara rätt tröstlöst.

För som du kanske märker i samtalet i övrigt så slutar folk att bry sig om er som går på om "demokratins undergång" bara för att de borgerliga fått makten.

Inte ens Anders Lindberg, Morgan och Strandhäll väcker några större känslostormar längre.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-11-10 22:19:35 följande:
    Att kalla en person som uttrycker just högerpopulistiska åsikter för högerpopulist anser inte jag vara ett personangrepp. .
    Det hjälper inte din argumentation att försöka sätta negativa epitet på mig. Jag har fortfarande inte kallat dig någonting alls eftersom jag visar dig respekt. Trots att du återigen går till personangrepp och kallar mig "högerpopulist".

Vad ska vi gör åt den saken tycker du?
    theotherone skrev 2022-11-10 22:19:35 följande:
    Jag tänker fortsätta kalla åsikten att oliktänkande ska rensas bort som obehaglig. 
    Fast nu är det ju inte det som det handlar om. Du låtsas att jag säger något annat än det jag säger och argumenterar emot dina egna påhitt - inte mot det jag faktiskt säger.

Det jag ger uttryck för är att aktivister inte borde få agera inom myndigheter. Du kallade detta "obehagligt".

Jag har inte sagt ett ord om "oliktänkande". 

Det är möjligt att du missförstod vad som faktiskt stod i det jag skrev men nu har jag förklarat det tydligt nog, tycker jag.

Jag TROR dock inte att du missförstod - du verkar smartare än så - alltså återstår att du med flit försöker vränga mina ord. Det skulle gå hand-i-hand med dina återkommande personangrepp.

Bara en grej: andra signaturer här på FL ägnade åratal åt att kalla mig (och andra) saker. Det enda de fick ut av det är att folk slutat läsa och bry sig om vad de skriver så förolämpa inte folk allt för länge om du vill bli tagen på allvar.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-11-13 10:45:44 följande:
    Jag tror du missat hela min poäng här. Jag anser inte att t.ex. biologer som arbetar på Länsstyrelsen och agerar utifrån sin ämneskompetens och expertis är aktivister. Jag anser inte heller att ekonomer anställda på myndigheter och som agerar utifrån sin ämneskompetens och expertis är aktivister. Jag vill inte rensa ut några av dem alls, för jag anser det vore odemokratiskt.

Det jag vänder mig emot är aktiviststämplingen av medarbetare i offentlig sektor vars expertis råkar krocka med vissas politiska åsikter. När forskningen/ämnesexpertisen säger en sak och politiken tycker annorlunda får inte lösningen vara att stämpla forskningen/ämnesexpertisen som politiskt motiverad.
    Du missar poängen.

Aktivist är något du gör dig själv till. Inte något som är avhängigt din kompetens.

Du MÅSTE inte vara aktivist bara för att du röstar på MP och jobbar på länsstyrelsens naturvårdsenhet.

Du kan GÖRA dig själv till aktivist om du röstar på MP och jobbar på länsstyrelsens naturvårdsenhet och då skall du inte får vara kvar där för en myndighet skall vara neutral.
    theotherone skrev 2022-11-13 10:45:44 följande:
    Jämför: SD-ledamoten Angelika Bengtsson säger i en intervju med SVT nyligen att hon anser att FN:s senaste klimatrapport är politiskt motiverad. Det är den inte - det är hon som är politiskt motiverad. Hennes uppenbara politiska agenda borde vara väldigt enkel att genomskåda, men tyvärr verkar många helt okritiskt köpa hennes felaktiga påstående.
    Klimatrapporten ÄR politiserad. Hela rapporten är en jämkning och en kompromiss mellan olika intressen. Det är inte oredigerade rådata som publiceras.

Det vet du va?
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2022-11-13 17:00:25 följande:
    Avser hänvisningen till FN:s klimatrapport hur rådata tolkats i rapporten och vilken slutsats det lett till eller avses hur rapportens slutsats i ett senare steg och med risk för förvrängning tolkats och återgetts i media?
    Två olika delar som var och en för sig är politiserade.

Dels slutprodukten från alla möten.

Dels vad som rapporteras och vilken anda.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-11-17 16:24:31 följande:

Galenskaperna fortsätter. På klimatmötet COP i Egypten uppmanade Sveriges klimatminister Romina Pourmokhtari (L) i går världens länder att öka insatserna för att fasa ut subventioner till fossila bränslen, som man enades om på förra klimatmötet.
    I Sverige la hennes regering samtidigt en budget där fossila subventioner ökar.

Hyckleriet finner inga gränser. Hon måste ju vara smärtsamt medveten om hur falskt hennes ord klingar när Sverige gör precis tvärtom mot vad vi uppmanar andra att göra. 

Jag har inte koll på vilka subventioner av fossila bränslen som den nuvarande regeringen ökar.

Kan du förklara vilka dessa är?
    Blå och gul
  • Flash Gordon

Aha, nu hittar jag källan till påståendet ovan.

Det var bara en copy-paste från SVT där det påstår att oförändrade reseavdrag är en ÖKAD subvention av fossila bränslen.

Nä SVT, en bibehållen nivå av någonting är inte en ÖKNING. 

Men det skulle kanske kunna passa i tråden om public servis förmenta opartiskhet.

www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-gar-emot-sveriges-loften-pa-klimatmotet-cop27

Blå och gul
Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?