Inlägg från: Jemp |Visa alla inlägg
  • Jemp

Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?

Flash Gordon skrev 2022-10-26 11:17:01 följande:
    För att de som deltar i media själva är en del av "kulturområdet" medan i stort sett ingen av dem kan skilja en kärnreaktor från en hydrofor.

De skriver om det som ligger dem närmast hjärtat - oavsett hur viktigt det är eller inte.
    Ja det är väl så. Känns som att det alltid är kulturministern som blir mest granskad i media, särskilt vid nytillsättning.
  • Jemp
    Flash Gordon skrev 2022-10-26 11:26:10 följande:
    Kostnaden är i alla praktisk mening NOLL eftersom Sveriges andels är så oerhört liten. Inkluderat allt du skriver om.

Att vi ändå ska jobba med saken är en annan femma. Det gör vi för dess symboliska betydelse mot omvärlden.

Men vi ska in det arbetet inte knäcka oss själva och kasta bort resurser i ett svart hål utan vi ska vara med noggranna med vad vi lägger resurserna på. Vi ska lägga dem där vi kan göra skillnad.
    Så vilka andra länder ska bekosta vår hantering av extremväder mm? 
  • Jemp
    Flash Gordon skrev 2022-10-26 11:52:33 följande:

En inte helt oviktig effekt är att man verkar börja rensa ut myndighetsaktivister

www.aftonbladet.se/nyheter/a/3EEngP/brak-pa-migrationsverket-efter-tidoavtalet-vill-bara-grata

Anställda på MigV vill inte följa regeringens direktiv utan begär tidigarelagd pension, bland annat.

Bra. De är tjänstemän. De har betalt för att driva regeringens politik oavsvet vad de själva röstade på. Klarar de inte av det får de jobba med någonting annat.

Var är aktivismen?

Det kanske är så att intranätet är fel plats, men självklart måste myndigheterna ge utrymme åt de diskussioner och känslor som uppkommer till följd av liknande beslut. Det bör vara en del av arbetsmiljöansvaret. Är man engagerad i sitt jobb finns givetvis tankar och känslor kring detta- även om myndigheternas jobb i slutändan är att genomföra politiken (och ge underlag till densamma). 
  • Jemp
    Flash Gordon skrev 2022-10-26 11:43:37 följande:
    Två skilda frågor.

Sveriges påverkan på "extremväder" - som du vill koppla till CO2 - är noll. Det blir vare sig mer eller mindre "extremväder" oavsett vad Sverige gör.

Kostnaden för åtgärder i Sverige kommer Sverige att betala. Vi kommer också att (via biståndet) betala för åtgärder i andra länder.

---

Du skrev aldrig vilken din praktiska erfarenhet av det biståndsindustriella komplexet var. Har du lust att delge oss den?
    Nej det har jag inte lust med. Inte mer än att jag ser att det inte bara drabbar "slöseri" utan viktiga projekt. 
    Detta av 2 anledningar: jag vill vara hyfsat anonym och synen på "åstadkom mer för mindre" syftade på hela politiken, inte bara biståndet.
  • Jemp
    Flash Gordon skrev 2022-11-02 18:17:45 följande:
    Helt riktigt. Jack Werner som bakom det "avslöjande" du hyllar är alltså utsedd till "Årets Förvillare" av föreningen Vetenskap och Folkbildning. Det räcker bra så.

Tänkte du fortsätta kalla de som inte tycker som du för "konspirationsteoretiker"" och därmed gå samma väg som bland annat de bägge S-partiarbetarna här på FL eller tänkte du diskutera sakligt?

Om det förra så behöver du ju faktiskt inte alls hålla på med att försöka ge "oskyldiga" nålstick mot lätt identifierbara individer - om du nu inte vill vara otrevlig.
    ...genom sitt deltagande i en jury vars vinnare är den egentliga "årets förvillare". 

Gänget bakom granskningen är dock utvalda till "årets folkbildare" av organisationen du hänvisar till. 
  • Jemp
    Flash Gordon skrev 2022-11-02 19:25:46 följande:
    Precis. Årets förvillare. Han får givetvis ta åt sig äran av sitt deltagande i spridandet av fejk news.

Vad är poängen med att länka till en opinionssida/-grupp med en agenda när man talar teknik och fakta?

Det lustiga är ju att sidan som skall "slå ned" på Widding faktiskt istället bekräftar det hon säger.

Hon säger alltså att det inte är en KRIS. Hennes uttalande handlar om ordet kris.

Då står på sidan du länkar till: "Tjernström påpekar också att ordet 'kris' är problematiskt. - Det är effekter av uppvärmningen som kan utlösa kriser; klimatet i sig känner ingen kris."

Touché, liksom ...

Widdings motstånd mot ordet "kris" bygger på att vi har mycket större, närmare utmaningar, "kriser" om du vill, att hantera.

Ja, om du lyssnat på vad hon säger så hör du ju detta själv.

Vad var det nu hon nämnde: kemikalier, läkemedelsrester ... och så var det en till som jag inte kommer ihåg. Hon menar att resurser bör fokuseras mot detta istället för mot klimatet, om nu resurserna är begränsade. Vilket de är.
    Jag ser att du väljer lika friskt som Elsa vad du väljer att lyfta. 
  • Jemp

Intervju med SD i DN om varför de inte uppfyller sina vallöften- här om bränslepriserna: "nej det funkade visst inte". 

Samma sak var det ju med elprisstödet. 

Inte för att jag är positiv till kraftigt sänkta priser på fossila drivmedel men de framstår ju enbart som väldigt okunniga. 

• Jemp
    Mentat skrev 2022-11-03 19:22:52 följande:
    Jag tankade min dieselbil idag och såg en märkning vid pumpen om vad bränslet bestod av: 72% fossilt, 28% biobränsle. Dock: 14% var palmolja! Det brukar ju annars vara något vi vill undvika av miljöskäl så en minskad reduktionsplikt verkar inte vara helt igenom negativ. I andra sammanhang anses det ju väldigt viktigt att undvika palmolja.
    Ja den är på väg bort tror jag (ur dieseln) men definitivt en känd problematik. 
  • Jemp
    Flash Gordon skrev 2022-11-05 07:38:57 följande:
    Myndighetsaktivism för den nya regeringen att stävja: Naturvårdsverket 

www.tn.se/naringsliv/aktivister-bussas-ut-i-skogen-for-att-stoppa-foretagare-javlas-bara/

En forskningsstudie från Göteborg universitet bekräftar problemet med aktivism även inom myndigheter. Forskarna har studerat hur tjänstemännen förhåller sig till observationer och upptäckte att ett fåtal människor avgör vilka inrapporterade fynd som påverkar besluten.

Om hur aktivister använder SLU:s artdatabanken för att stoppa skogsbruk

Två uppenbara problem:

- aktivister inom myndigheten har för stora möjligheter att själva avgöra besluten baserat på denna fält-aktivism

- lagen behöver skrivas om så att arters fyndrapportering till artdatabanken, enbart, inte har så stor betydelse.
    Du anser alltså att det är aktivism för att naturintresserade använder ett befintligt verktyg för kunskapsunderlag för naturvård?
    Hur ska kunskapskravet uppfyllas annars? Blir det mindre skadligt eller mer tillåtet att avverka värdefull natur för att man förnekar de värden som finns? 

Men visst är det synd att ersättning till markägarna stoppades av de partier som nu sitter i regeringen. 
Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?