Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?
Anonvm skrev 2022-10-23 17:52:07 följande:
Åter igen, som faan läser bibeln...Det ÄR i praktiken precis verkningslös att försöka sänka utsläppen här hemma, eftersom vi redan är nere på så låga nivåer och vi är ett så litet land.
Klimatet och miljön påverkas inte ens lite av hur mycket skatt vi betalar på bränsle, eller hur mycket sprit och tallolja vi spär ut våra bränslen med....
Det ÄR och kommer alltid förbli symbolåtgärder.
Därför ÄR det fullständigt hål i huvudet att lägga så ofantligt mycket resurser på detta, speciellt när det drabbar enskilda individers plånböcker direkt.
Jag skulle gladeligen betala någon form av "global miljöskatt" på flera tusen i månaden, OM det på ett direkt och konkret sätt oavkortat gick till att avveckla kol och oljeeldade kraftverk i t.ex Kina och Indien.
Men jag tänker faan inte frivilligt betala 2-3000:- extra i månaden för bränslet till min bil, bara för att en klick miljöextremister på södermalm får en varm god känsla inombords av att veta att "vi har på oss ledartröjan".
Vi har också regeringspartier som röstar emot och förhalar internationell miljöpolitik. Så nej, ledartröjan verkar vi ha tagit av oss.
Drygt 0.02 grader för Sverige (siffrorna tagit från tidigare inlägg så har inte kollat dem) är verkligen inte försumbart i en värld där vi vet att varje tiondels grad är jätteviktig.