Inlägg från: theotherone |Visa alla inlägg
  • theotherone

Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?

Ah, så klimatforskare som även råkar vara med i Naturskyddsföreningen går inte att lita på. Är de för politiserade, menar du? Påminn mig om att spela det kortet nästa gång det hänvisas till kärnfysiker...

• theotherone
    Flash Gordon skrev 2022-10-24 16:30:36 följande:
    Poängen är att Aftonbladet tar in en öppen lobbyist och presenterar honom som "sanningssägare" utan att tala om att han är lobbyist med en uttalad agenda.

Man kan inte självsvåldigt kalla någon för "politiserad" bara för att man inte gillar den individens idéer men en person som varit ordförande för en politiserad NGO kvalar in.
    Jag noterar: Mikael Karlsson, docent i miljövetenskap vid Uppsala Universitet = lobbyist och ej trovärdig
    Elsa Widding, ingenjör och numera Sverigedemokrat = opartisk och trovärdig.

Hoppas andra inser hur tokigt det här resonemanget egentligen är. Voj, voj...
  • theotherone
    Flash Gordon skrev 2022-10-24 19:53:46 följande:

Och på temat så har Jens Ganman lagt ut en text om klimatforskning och politik med Widding och Selin som huvudrollsinnehavare.

jensganman.substack.com/p/mentalpatienten-elsa-widding

Nyfiken: Påstår du att Ganman är mer trovärdig än en disputerad forskare vid Uppsala universitet? Anser du att Ganman (som är artist, författare och frilandsskribent) är bättre på att tolka forskningspublikationer än personer som faktiskt är forskare själva?
  • theotherone

Här en undersökning om vilka utsläpp som kommer genereras beroende på vilket partis politik som får råda. Högerpopulisterna här inne kommer garanterat att avfärda undersökningen som politisk och partisk och allt möjligt (eftersom den säger saker de inte håller med om kan den ju inte vara opartisk, i deras ögon), men för er andra kanske det är intressant läsning ändå.

klimatkollen.se/utslappsberakningar

• theotherone
    Rataxes skrev 2022-10-25 16:57:28 följande:
    Det är typisk vänsterpolitik att tro att man gör mest nytta genom att göra av med så mycket skattepengar som möjligt. Signalpolitik kallar normala människor sånt.
    Njae. Signalpolitik är när man framför en politisk åsikt som man vet tilltalar en viss väljarskara, men som man egentligen vet inte kan genomföras. Behöver inte vara av ekonomiska orsaker, det kan även vara Sveriges Rikes Lag som sätter käppar i hjulet.
  • theotherone

Senaste dystra rapport från forskarlag om att jordens värden blir allt sämre och sämre. Notera att de använder uttrycket "Climate emergency" genomgående i rapporten - vi är alltså mitt i en klimatkris.

Report by OSU, international scientists says Earth is ?unequivocally? in midst of climate emergency | Oregon State University

Känns ju tryggt att nuvarande regering är bakbundna av ett parti som helt förnekar att krisen ens existerar.

• theotherone

Suck. Kolcykeln och kolets kretslopp. Lärde man sig i skolan. Skolkade Ericson?

• theotherone
    KillBill skrev 2022-11-02 11:46:51 följande:

Det är ofattbart men faktum är att landets regering i praktiken styrs av det parti som hyser den här typen av politiker. 

nt.se/nyheter/norrkoping/artikel/nt-avslojar-nya-kommunalradet-salde-hemliga-uppgifter-till-utlandet-fastnade-i-forsvarsmaktens-falla-locket-lades-pa-nar-arendet-kom-upp-pa-svindlande-hojder/j8zgg0yj
    Nu var det iofs 2001 eller något sånt, men ja - det bevisar ju att oron som finns över att SD:s förtroendevalda inte klarar av att handskas med känslig information är legitim. Efter Tidöavtalet så överväger USA att sluta dela viss underrättelseinfo med Sverige för de är oroliga över att den ska hamna i orätta händer.
  • theotherone
    Jemp skrev 2022-11-02 14:46:05 följande:

Apropå Elsa Widding
    kallkritikbyran.se/forskare-om-elsa-widdings-uttalanden-i-riksdagen-felaktig-bild/

Mycket bra länk! Den visar ju klart och tydligt att högerpopulisterna (som hyllar Widding) inte har något som helst vetenskapligt stöd för sina påståenden. Och bekräftar det jag sagt hela tiden. Att vi är ett litet land innebär inte att vi får frikort att släppa ut mer fossil koldioxid. Alla länder måste hjälpa till för att det ska göra någon skillnad. Alla. För mig (och uppenbart även för forskarna) är detta så självklart så jag kan faktiskt inte begripa hur man inte kan förstå detta enkla samband. Att ursäkta med att Sveriges utsläpp är så små i sammanhanget så vi behöver inte minska dem är en så solklar tankevurpa så det är förbluffande att såpass många gör den. Är det inkompetens? Egoism? Eller något annat? Jaja, vi lär aldrig få veta. 

Nu väntar jag bara på kommentarer i stil med att de intervjuade forskarna inte representerar alla forskare, samt att de är partiska, köpta av vänstern etc. Standard konspirations/förnekartjafs. 
  • theotherone

Precis som väntat kom ganska omgående avfärdandet av all kritik mot Widding som de tunga forskarna, experterna, på Sveriges olika universitet kommer med, och en envis fortsatt hävdan att det är Widding som har rätt, och vetenskapssamfundet som har fel.

Vetenskapsförakt i ordets rätta bemärkelse. Politisk övertygelse framför fakta.

Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?