Anonym (Mama) skrev 2022-10-05 13:55:35 följande:
Att göra skillnad på barnbarnen
Mina svärföräldrar gör en enorm skillnad mellan sina två barns barn, dvs kusinerna.
Den ena av mammorna får ständigt höra hur mycket bättre jobb kusinernas mamman gör, hur väluppfostrade de barnen är etc etc medan hennes barn är kaos.
Det här börjar verkligen bli påfrestande och jag vet aldrig vad jag ska säga...
Någon med erfarenhet?
Jag har lite så med min pappa, fast där är det hans frus barn och barnbarn som är de fina och bra barnen, medan jag och mina barn är de dåliga och jobbiga barnen. Även jag var det dåliga och jobbiga barnet som ständigt blev jämförd med hennes fina och bra barn under min uppväxt.
Eftersom jag inte har velat utsätta varken mig själv eller mina barn för orimlig kritik (de är inte dåliga och jobbiga och jag tycker inte att jag heller är dålig och jobbig) så har jag avlägsnat mig mer och mer från min pappa och hans fru. Vi träffas ibland på stora tillställningar där vi är många släktingar, men i princip aldrig bara dem.
Jag tycker inte att man behöver umgås med familj, eller nån annan, om umgänget gör en ledsen eller påverkar en negativt på olika sätt. Då kan man lägga sin tid och energi på andra människor istället. Jag har inte direkt sagt något, tror inte att de skulle lyssna eller ens tillstå att det är så de beter sig.
Så istället träffar vi min mamma och hennes man, och min mans föräldrar som ser mina barn som fina och bra barn, och lika fina och bra som sina andra barnbarn.