Inlägg från: Anonym (Mama) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mama)

Att göra skillnad på barnbarnen

Mina svärföräldrar gör en enorm skillnad mellan sina två barns barn, dvs kusinerna.

Den ena av mammorna får ständigt höra hur mycket bättre jobb kusinernas mamman gör, hur väluppfostrade de barnen är etc etc medan hennes barn är kaos.

Det här börjar verkligen bli påfrestande och jag vet aldrig vad jag ska säga...

Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Att göra skillnad på barnbarnen
  • Anonym (Mama)

Ann: Han säger ingenting, skrattar bara åt det och säger att hans föräldrar "är så".

• Anonym (Mama)

Vi var där idag och än en gång fick både jag och svägerskan lyssna på skillnaden mellan våra barn... Önskar jag slapp åka dit, men det går inte maken med på.

• Anonym (Mama)
    Mandel skrev 2022-10-10 14:16:35 följande:

Är det här något som sägs till barnen eller är det till er vuxna?

Det sägs inte till barnen, men det händer att det sägs inför dem. Det kan däremot sägas som jämförelse, tex "kan du inte göra som NN, hen sitter så lugnt!"

• Anonym (Mama)

Och det handlar inte om att de vill slippa dem, de bjuder ofta hem oss allihopa. Däremot vill de inte vara ensamma med "de jobbiga barnen", medan de gärna passar kusinerna flera dagar i sträck.

• Anonym (Mama)
    Anonym (ME) skrev 2022-10-10 21:32:56 följande:
    Är det någon skillnad på barnen? Ålder? Livlighet? Antal? Bra på att lyssna om en vuxen säger åt dem osv?

Jag har tre barn, svägerskan två. Hennes äldsta och mitt mellanbarn är lika gamla, hennes tvåa är yngst.
    Svärföräldrarna har inte fel i sak, men det är väldigt jobbigt att de ständigt ska dissa/hylla den ena av oss, dessutom inför den andra.

• Anonym (Mama)
    Anonym (ME) skrev 2022-10-11 10:47:11 följande:
    Ja, jag förstår att det är trist.

I din situation hade jag nog krävt av min partner att styra upp så besöken inte handlade om att barnbarnen fick höra hur dåliga de var. Det är tungt för dig också såklart men barnen kan ju verkligen skadas av farföräldrarnas beteende. 

Det är kusinerna som kritiseras. Tyckte inte det spelade någon roll för tråden i sig eftersom det är mina känslor inför det ständiga jämförandet tråden handlar om, men kanske är lika bra att säga det.

Barnen verkar inte reflektera över det, iaf inget de visar där och då, men det skapar ju en jobbig spänning mellan mig och svägerskan också.

• Anonym (Mama)
    Anonym (Trist) skrev 2022-10-11 19:29:59 följande:
    Varför är det bara er mammor som det skapar spänning mellan? Det är väl din mans mamma det gäller? Säger hon inte det så att han hör eller bryr han sig inte? Är din svägerska hans syster eller är det två bröder och att ni båda mammor är ingifta och så att säga båda i riskzonen för kritik? 

Svägerskan är hans syster. I deras ögon är det mammans jobb att uppfostra barnen. Min man säger bara att "hon är sån" och håller med om vad hon säger, men han säger det inte till sin syster.

Svar på tråden Att göra skillnad på barnbarnen