Fröken Allvar skrev 2023-01-05 11:41:41 följande:
Loth, jag tänker på min hälsa. Sömnen är inte så bra just nu.
Det verkar inte som om du är lika intresserad av att läsa kvällstidningar som jag är, men här är en fin text av en tjockis
www.aftonbladet.se/kultur/a/8J5kbw/rasmus-landstrom-om-kriget-mot-de-tjocka
Jag kände igen det han skriver, fast om man byter ut tjocka mot kriget mot de icke framgångsrika. Tror även att han själv gör jämförelser mellan tjocka och andra utpekade i texten.
Fin text? Det må vara skönt att lyssna till då han ger alla ursäkter i världen men det är en oerhört destruktiv text.
I synnerhet påståendet: "
Gener och social situation har oändligt mycket större betydelse än viljestyrka."
Om man nu inbillar sig det kan man vara övertygad om att man aldrig kommer att lyckas med någonting. Jag hävdar i det snaraste motsatsen. Att det nästan uteslutande handlar om viljestyrka. Social situation påverkar definitivt men den kan man förändra med viljestyrka.
Även påståendet att man inte äger sig själv är direkt hårresande. Det är förvisso där man börjar i barnåldern men ett viktigt mål i livet är att faktiskt äga sig själv. Personen som inte tror att det är möjligt kommer förevigt att vara ägd.
Ett annat misstag skribenten gör är att han blandar ihop utseende med hälsa. Man ska inte träna och äta sunt för att se bättre ut, utan för att må bättre och att kunna vara där för andra.
Det enda jag håller med honom om är att samhället ska ta större ansvar för att göra det enklare att leva hälsosamt. Livet är svårt innan man byggt sig stark och man får inte mycket hjälp att ta sig upp. Något som gör det mycket svårt för personer som har en utsatt uppväxt eller av ena eller andra anledningen hamnar snett i livet. Men med viljestyrka kan man göra det. Det svåra är att väcka viljestyrkan och tron på sig själv till liv.
Därför jag blir så irriterad på sådana texter som sänker viljestyrkan och tron till oss själva. Den må låta god men den är direkt elak.