Fröken Allvar skrev 2022-12-18 21:55:36 följande:
Hej igen Loth, det var ett tag sedan. Jag håller med om att alla bör fokusera på vad de kan hjälpa andra med.
Jag ska försöka förklara varför jag delade länken. Först en liten samtidshistorik:
Självhjälp via kurser och böcker var tidigare vanligt i medelklassen. Självhjälp är att säga saker som tänk på dig själv, unna dig, sätt inte dig själv i andra rummet. Medelklassen säger det mer sofistikerat, men budskapet går ungefär så. Du kan se det budskapet reproduceras av flera välbärgade kvinnor i singeltrådarna här på Familjeliv.
En kvinna som hette Mia Törnblom sålde massor med böcker om självhjälp till medelklassen för längesedan, innan woke tog över. Tänk på dig själv blev då till "tänk på dig själv genom att tänka på andra" för den som ville hänga med.
De som får höra de här sakerna om att tänka på sig själv och att unna sig mest nuförtiden är unga arbetarkvinnor som ofta inte tänker på sig själva och inte sätter sig själva i första rummet. De får höra budskapet av influencers som jag inte kan namnet på, men jag brukar läsa rubriker om dessa influencers på tidningarnas webbplatser eftersom tidningarna säljer klickannonser med hjälp av deras namn.
Kvinnor tänker ofta på män och på barn. Då passar det bra att följa influencers som postar lyxiga bilder på män och barn och produkter som verkar ge en man och barn.
De kvinnor som är låginkomsttagare som inte tänker på män och barn får det svårt socialt och riskerar faktiskt ökad fattigdom på grund av statistiskt större ekonomisk sårbarhet. Det är på väg att ändras: unga outbildade män kommer ikapp dem i fattigdomsligan. De blir inte valda av kvinnorna. Om kvinnan ändå har valt en man som är fattig och som inte hjälper dem med barnen så kan det dock vara ekonomiskt bra att lämna mannen och istället få hjälp av samhället, något jag förstått att du tycker är fel. Stannar hon kan det vara ekonomiskt svårt. Svårast är att vara ensamstående utan välbärgade släktingar som vill hjälpa till, särskilt då om kvinnan har barn.
Barnen kanske vet att mamma inte har råd med julklappar. I länken står det om organisationen ortens julnissar som finns på Insta. Där kan barn ansöka om att få en julklapp utan att behöva stå i kö på någon frivilligorganisation och synas. Då kommer ortens julnissar istället till dem med en julklapp. Det är en liten gest som inte hjälper mot fattigdom, men jag tyckte att det var värt att sprida ordet om deras arbete.
Det lär inte hjälpa den fattiga föräldern men det hjälper barnen att få en bättre syn på mänskligheten. Förhoppningsvis växer de upp, arbetar på och k vuxen ålder är välmående och skickar tjänsten vidare.