Inlägg från: Anonym (Loth) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Loth)

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

Anonym (guldsked) skrev 2022-11-04 21:49:11 följande:
    Personligen tycker jag pengar hjälper mer än empati, och jag har också sponsrat bl.a. en olycklig skribent på FL med matpengar.

Men det känns mest som alibi-godhet när det är enstaka tillfällen. Jag lägger hellre månadspengar till organisationer som jag anser kan hjälpa. Och jag tycker nog ändå att det är mer synd om föräldralösa barn i fattiga länder än den som tillfälligt har tappat fotfästet i Sverige.
    Tror inte pengar hjälper ett dugg. Skulle säga att det snarare ger en kontraproduktiv effekt. Bästa exemplen på detta är föräldrar som försörjer sina barn upp i 30-års åldern och därmed försvårar möjligheten för barnen att bli självständiga individer. Bättre tt låta individer ta smällen så de får lära sig att ingen kommer och hjälper utan det är upp till dem själva.

Ska man hjälpa någon på riktigt gäller det att förändra persons livsstil och att bli en mer självständigt fungerande individ. Det kan vara genom att ge ett jobb, att hjälpa vederbörande att söka jobb, att motionera tillsammans eller att äta bra mat tillsammans etc.. Även att föregå med ett gott exempel själv.
  • Anonym (Loth)
    Fröken Allvar skrev 2022-11-06 07:16:05 följande:
    En kroniskt sjuk kvinna med lägsta sjukersättningen och hyra på 7000  i behov av bostadstillägg som hon inte kan få om hon inte först flyttar på pengar som hon under många år fått i gåva för barnets räkning ber Familjeliv om råd kring hur hon ska göra med dessa pengar. Om du har något att säga kring detta eller själv undrar så kan du gå in och läsa tråden.
    Hälsa är i allra högsta grad en konsekvens av livsstil. Man må hitta undantag men i de allra flesta fall är denne kvinnas hälsosituation en konsekvens av dåliga vanor. 

Därför det är så viktigt att förebygga fattigdom med livsstilsfrågor. 
  • Anonym (Loth)
    Fröken Allvar skrev 2022-11-06 13:33:41 följande:
    Om man exempelvis kommer ur en familj som har försörjningsstöd i andrahandsboende ärver man inte möjligheten att starta vuxenlivet i bostadsrätt. 
    Så är det för de flesta människor. De som kan det är en liten minoritet.

Det svåraste för de med en sådan uppväxt är att de inte har några förebilder för hur ett normalt givande liv ser ut. De vet helt enkelt inte hur man gör och det tar tid att lära sig det. Det blir inte enklare med föräldrar som föraktar arbete och har en osund livsstil i allmänhet.
  • Anonym (Loth)
    Fröken Allvar skrev 2022-11-07 09:41:50 följande:
    "slarviga, glidande uttalanden, små stumpar av rasism, fördomar som får luft och tillåts stå oemotsagda. Vi har hamnat på en plats där medmänskligheten i oss inte kommer automatiskt. Om någon blöder tar vi inte genast fram en näsduk, utan en mobiltelefon.

När jag försöker se positivt tänker jag att det här är en övergående tid, en strömning som kommer och försvinner, att det finns något på andra sidan det här. Men allt oftare tänker jag att det kanske gått så långt att det blivit oåterkalleligt, att empatins tid är förlorad, för alltid".

Det här är ord av en av Sveriges högsta röster. En person som själv mobbar nästan varje vecka och som skrivit många böcker. Ändå kan jag tycka att det är vackra ord. 

Om du som läst i tråden i tystnad INTE skrattat utan känt något annat, att jag varit oempatisk, självgod, förmäten, ologisk (det är svårt att veta vad 27.000 tysta visningar betyder) så kan jag bara säga att det inte var min avsikt. 

Ändå blir det så för några av er att jag startade en sådan här tråd. Jag vet att jag nu ger er fler möjligheter att svara, eftersom mer text från mig genererar mer text från andra. 

Det är lätt att konstatera att tråden handlar mest om mig. Det var inte min avsikt, men eftersom det blev så ville jag stänga tråden. 

Det stämmer att jag inte har den möjligheten. Majoriteten av kommentarerna handlar i alla fall inte om ett Fattig-Sverige du inte trodde fanns. En kommentar nyligen handlade om att alla redan vet det jag försökte berätta om då, vart man kan få tag i bostad om man har ett jobb. Och i så fall är tråden obsolet, och Alex Schulman har rätt:

"det kanske gått så långt att det blivit oåterkalleligt... Empatins tid är förlorad, för alltid". 
    Alex har noll koll. Faktum är att vi i ett historiskt perspektiv lever i en extremt empatisk tid.

För empatisk i vissa avseenden då det ibland står i vägen för sanningen.
  • Anonym (Loth)
    Kockobello skrev 2022-11-08 16:28:12 följande:
    Ja, vi eldar ju inte upp folk på  bål längre, exempelvis.
    Bara ett exempel. Vem kan tänka sig att det skulle ske i ordnad regi mitt på torget 2022?
  • Anonym (Loth)
    Fröken Allvar skrev 2022-11-08 18:05:10 följande:
    Inte som i Paludan då, tänker du? 
    För några hundra år sedan hade Paludan blivit avrättad innan han hunnit blinka.

Idag ges han utrymme han bränna böcker. Rätt talande.

Vi lever i en ovanligt empatisk tid.
  • Anonym (Loth)
    Fröken Allvar skrev 2022-11-08 23:09:10 följande:

Jag håller på med att svara på era påståenden. Om ni påstår att ingen skrattar åt fattiga visar jag ett exempel på någon som skrattar åt fattiga. 

Om ni inte påstår att ingen skrattar åt fattiga så behöver ni inte heller en länk till fattigföraktande sketcher, eftersom ni  redan inser att människor skrattar åt fattiga. 

Jag undrar verkligen vad som driver er också. Det är inte helt tydligt för mig. Jag känner på något vis att det är jag som är lockelsen och inte de länkar jag lagt upp till berättelser om fattiga. Och lockelsen tycks vara att sätta upp en föreställning om vem jag är och sedan tala om för den föreställningen vad jag kan och bör göra. Det är som jag skrivit jättevälkommet att prata om länkarna och innehållet i dem. Ni säger att ni vill prata om lösningar på fattigdom, varför gör ni inte det i så fall? Som vi konstaterat är det inte jag som bestämmer över den här tråden. Det enda jag bestämmer över är på vilka sätt jag vill medverka i den, och det är samma sak för er. 

Det är fullständigt uppenbart att det finns de som skrattar åt fattiga. Men det lär inte vara särskilt utbrett. De fattiga har en mycket bättre status än för några hundra år sedan. De får också mycket mer hjälp och högre levnadsstandard.

Oftast friskriver man fattiga från ansvar och uttalanden om att de har orsakat sin egen fattigdom bemöts med omfattande kritik. Det är på gränsen till ett omöjligt förhållningssätt från en makthavare. Skulle hävda att fattiga i ett historiskt perspektiv har det extremt bra. 
  • Anonym (Loth)
    EmilijaPetrosiunaite skrev 2022-11-09 19:38:28 följande:
    Ett värde, eller rentav flera, men egenvärde tvivlar jag på.

Det kanske beror på vad man menar med komma någon vart.
    Arbetsmoral är A och O för ett bra liv. Det är oerhört märkligt att inte fler förstår det.
  • Anonym (Loth)
    EmilijaPetrosiunaite skrev 2022-11-09 20:55:48 följande:
    Ett bra liv är upplevelser. Hur är de upplevelserna beroende av arbetsmoral, dessutom hög sådan?
    Nej, ett bra liv är att skapa. Gör man det kommer upplevelserna av sig självt.

Med arbetsmoral följer även bra hälsa. Något som underlättar allt i livet.
  • Anonym (Loth)
    EmilijaPetrosiunaite skrev 2022-11-09 21:21:07 följande:
    Det finns ingen korrelation mellan hög arbetsmoral och att skapa. Ett bra liv är upplevelser, medvetandet skapar upplevelser. Det finns ingen korrelation mellan hög arbetsmoral och bra hälsa.
    Det är för att folk inbillar sig sådant som de blir sjuka och fattiga. Varför arbeta och göra något 
    när man lika gärna kan kolla TV-serier? Låt mig påminna om att forskningen är glasklar på detta område:

"Att arbetslöshet gör folk sjukare är ett sedan länge känt faktum. Det finns sedan tidigare studier som visar på större ohälsa bland arbetslösa, med ökad förekomst av bland annat hjärtinfarkt, stroke och självmord."
    kurera.se/sa-mycket-paverkas-halsan-av-arbetsloshet/

Arbetsmoral handlar förövrigt även om obetalt arbete. Att motionera, ta hand om sina saker och att sköta hemmet med mera.  Det ger ingen omedelbar ekonomisk förbättring som med det betalda arbetet utan den ekonomiska, psykiska och hälsomässiga vinsten kommer långt senare.

Men en person som inte ens har arbetsmoral nog att göra det betalda arbetet kommer att med ännu mindre sannolikhet göra det obetalda. När man är ute i löpspåret så är det inte massa arbetslösa med låg arbetsmoral som man stöter på där. Utan ambitiösa individer med bra arbetsmoral.
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns