Fröken Allvar skrev 2022-11-07 09:41:50 följande:
"slarviga, glidande uttalanden, små stumpar av rasism, fördomar som får luft och tillåts stå oemotsagda. Vi har hamnat på en plats där medmänskligheten i oss inte kommer automatiskt. Om någon blöder tar vi inte genast fram en näsduk, utan en mobiltelefon.
När jag försöker se positivt tänker jag att det här är en övergående tid, en strömning som kommer och försvinner, att det finns något på andra sidan det här. Men allt oftare tänker jag att det kanske gått så långt att det blivit oåterkalleligt, att empatins tid är förlorad, för alltid".
Det här är ord av en av Sveriges högsta röster. En person som själv mobbar nästan varje vecka och som skrivit många böcker. Ändå kan jag tycka att det är vackra ord.
Om du som läst i tråden i tystnad INTE skrattat utan känt något annat, att jag varit oempatisk, självgod, förmäten, ologisk (det är svårt att veta vad 27.000 tysta visningar betyder) så kan jag bara säga att det inte var min avsikt.
Ändå blir det så för några av er att jag startade en sådan här tråd. Jag vet att jag nu ger er fler möjligheter att svara, eftersom mer text från mig genererar mer text från andra.
Det är lätt att konstatera att tråden handlar mest om mig. Det var inte min avsikt, men eftersom det blev så ville jag stänga tråden.
Det stämmer att jag inte har den möjligheten. Majoriteten av kommentarerna handlar i alla fall inte om ett Fattig-Sverige du inte trodde fanns. En kommentar nyligen handlade om att alla redan vet det jag försökte berätta om då, vart man kan få tag i bostad om man har ett jobb. Och i så fall är tråden obsolet, och Alex Schulman har rätt:
"det kanske gått så långt att det blivit oåterkalleligt... Empatins tid är förlorad, för alltid".
Alex har noll koll. Faktum är att vi i ett historiskt perspektiv lever i en extremt empatisk tid.
För empatisk i vissa avseenden då det ibland står i vägen för sanningen.