Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

Mentat skrev 2022-10-12 17:36:53 följande:
    Jag håller med om att försörjningsstödet borde indexuppräknas utan att det kräver specifika riksdagsbeslut. En mycket märklig ordning, såvida inte normen specificerar vad stödet skall räcka till och det därmed finns en implicit uppräkning som inte beror på generell KPI?

De svårigheter verkligt fattiga i Sverige har är dock något som inte har ett smack med Cervenkas populistiska artikel att göra, vilket jag tidigare har visat. En tilläggskommentar i trådstarten kunde vara på sin plats så att ämnet för tråden är fattigdom, helt frikopplat från artikeln.
    Hur gör jag en tilläggskommentar?
  • Fröken Allvar
    Anonym ((R)ealist) skrev 2022-10-13 10:15:20 följande:
    Det jag påpekade var att man av Oxfam-rapporten kan dra förhastade slutsatser om att så många svenskar har fått det sämre. Men i själva verket har majoriteten av dem fått det bättre!

Däremot finns det, som du påpekar, de som inte alls får det hjälp de behöver. Jag blir ledsen och arg då jag ser hur gamla och sjuka skuffas undan allt mer och mer.

Men faktaresistenta vänstern vägrar väl inse att lägger man gigantiska belopp på en grupp så blir det mindre till andra.

(För den delen är jag inte höger, utan besviken fd vänster, numera uppgiven.)
    Jag håller inte helt med om att det finns grupper som får mer än andra. I så fall gruppen "högavlönade innan fallet". För visst, hade du hög lön innan din sjukersättning så får du det bättre som sjukpensionär, på samma sätt som pensionen blir högre om du tjänat mer. A-kassan är inkomstrelaterad. 

Bor du i en dyrare bostad får du mer i bostadsbidrag/tillägg, men barnbidrag, försörjningsstöd och minimiersättningar är platta.

Det som saknas är bostäder och uppräknade minimibelopp.

Sedan tror jag att hela samhället påverkas av att många som du säger fått det mycket bättre. Man jämför sig, och jämför man inte sig själv så jämför andra en. Var man bor, vad man jobbar med, vad man har råd att köpa för inredning och semester.

I kvinnliga sammanhang är normala samtalsämnen sådant som kostar pengar: göra naglarna, hårfärgning, extensions, botox och andra hudinjektioner och operationer.

Tidigare fanns ingen marknad för detta. Nu är du onormal om du inte gör dessa saker. 

För män gäller hårtransplantationer.

Så att vara flint, gråhårig med kortklippta naglar, rynkig med oblekta tänder = fattig. Vad gör det med ett samhälle att människor inte ens kan gå ut utan att värderas utifrån sitt utseende och hur dyra deras kläder är?

Vem vill bjuda hem någon som inte vill sitta på ens begagnade soffa av rädsla för loppor? 
  • Fröken Allvar
    Kockobello skrev 2022-10-13 10:55:35 följande:

Ute på godsen går man i gummistövlar och lammullströjan faller sönder innan den byts ut. 

Du uppskattar inte gröna vågen, det har vi förstått. Men de människorna har mycket pengar. Deras frugala lajv är intressant i sig, men ointressant för denna tråd.

Livslevande Fattiglapp uppmärksammade mig på det självklara faktum att man inte vill lämna ut sig själv till hyenorna här, så denna tråd är inte alls var jag hoppades på tyvärr, ett typ vrål, men kan ha sitt värde ändå.
  • Fröken Allvar
    Kockobello skrev 2022-10-13 10:54:44 följande:
    Nej, nu tycker jag att du överdriver. 

Dessutom, fläskläppar och löshår hittar du på Rusta och H&M. Det är inte klass. 
    Jag överdriver inte, jag har tjejkompisar. 
  • Fröken Allvar
    Kockobello skrev 2022-10-13 11:16:59 följande:
    De har mer i skallen än många andra.
    Låt oss göra vågen för våra samlade konversationer med parkbänksfyllon. Helt riktigt att många av dem, inte alla, är skärpta av födsel och erfarenhet. Dock #inteallafyllon
  • Fröken Allvar

Jag tycker att människor har förändrats med åren. Jag kopplar det till samhällsutvecklingen. Till skillnad från #inteallafyllon så gäller  #kvinnorbrännerpengarpåskönhet. Det har alltid varit så. Det är inget fel i det i sig, men det är väldigt dyrt att komma upp i Hollywoodnivå. 

• Fröken Allvar

Högerliberal, jag uppskattar ditt inlägg då det tycks allvarligt menat. Det du skriver om infrastruktur är jag helt med på. 

Jag har skrivit tidigare i tråden att jag inte riktigt förstår om det är bäst att höja eller sänka skatterna. Sverige är rikt och många människor är fattiga samtidigt, och det är helt sant att människors fattigdom går i arv.

Vad jag ville med tråden var att sätta fattigas situation i fokus. Det betyder inte att jag vill att de ska fortsätta att vara fattiga i generationer,men en sak som ingen vill prata om:

De rika vill ju inte ha fattiga! Inte i sin åsyn, inte på sina arbetsplatser, inte i sina bostadsområden och inte i sina städer. Stockholmare har uttryckt oro för att stockholmarna röstat rödgrönt. Stockholm är fullt av rika som inte gillar solidaritetspolitik för fattiga. Vart ska de fattiga ta vägen om de varken får pengar som gör dem mindre fattiga eller jobb som gör dem mindre fattiga? 

• Fröken Allvar
    Anonym (Livslevande äkta fattiglapp) skrev 2022-10-13 13:06:31 följande:
    Bra för alla är såna basala saker som rösträtt, schyssta arbetsvillkor, en lön man kan leva på, en bostad, jämlik vård, dvs att alla individer ska få likvärdig kvalitet.
    Fungerande samhällsservice, möjligheter till individuell utveckling, välmående, kunna utbilda sig, ägna sig åt personliga intressen, ha en miljö som är hälsosam,
    kunna påverka sin livssituation, ha likvärdiga rättigheter mm mm. Tror du förstår konceptet. Självklart går detta inte att applicera på detaljnivå och allas intressen gagnar inte samhället i stort där det bör finnas vissa begränsningar naturligtvis.

Rättvisa ska inte vara upp till individen att avgöra utan bör styras utifrån demokratiska regler och lagar naturligtvis. Välmående och ekonomiskt trygga människor blir tex inte i lika hög grad våldsamma, något för samhället politiker att beakta. Osund konkurrens, orättvisor, klasskillnader, nyliberalism och rasism tex skapar kriminalitet, rädslor och misstänksamhet. Alltså något samhället i stort borde bekämpa.
    Precis. Du uttrycker dig så vettigt och självklart här. 
  • Fröken Allvar

Känner att jag måste ta ansvar för min detour kring fattigdom och utseende. 

Jag tänker att man kan se dyr respektive billig ut och att bägge saker kostar pengar. 

Det jag menar är att långvarigt bristfällig kost, rökning som någon kopplade till fattigdom vilket det nog ligger något i, samt inga pengar till hårfärg och frisör/hårtransplantation påverkar utseendet.

Det utseende man ofta får av dålig kost och långvarig stress gör att man inte är välkommen i alla rum eller ens på alla arbetsplatser. 

Sen finns det många arbetarkvinnor som inte har mycket pengar men ändå är väldigt duktiga på att ta hand om sig och sina barns kost och utseende, men alla orkar inte. 

Man kan också ha fått skulder för att man har velat konsumera sig till ett utseende på så sätt bli fattig i efterhand. 

• Fröken Allvar

Dolly Parton. Men Dolly är, hur rolig hon än är, inte trådens ämne. 

Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns