Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

Linnie, jag förstår ditt val. En del är oroliga för att hyran ska höjas mycket på grund av inflationen. Men viktigast av allt är att det överhuvudtaget FINNS hyresrätter att tillgå för människor. Sedan måste man på något sätt se till att folk har råd att bo kvar i dem ocksåm

• Fröken Allvar
    Linnie skrev 2022-10-03 13:21:03 följande:
    Du har helt rätt.
    Inte för att det skulle vara fel på att vara fattig. Finns många hårt arbetande i låglöneyrken eller sjukskrivna människor utan massa deg på banken som varken är skuldsatta eller kriminella. Däremot miljömedvetna och med ett icke-bortskämt beteende. Ofta har de en stor ödmjukhet inför världen och för sina medmänniskor på ett sätt få Danderydsbor som är uppvuxna som rika har.
    Det finns fina människor i Danderyd också. Men tror att man tappar lite av sin medfödda ödmjukhet om man alltid haft det lätt ekonomiskt, fått vad man än pekat på och aldrig någonsin fått höra att "vi har tyvärr inte råd".

Man blir inte en höjdare inom finans eller inom storföretag för att man är snäll och ödmjuk.
    Linnie, tack för att du kom in i tråden och skriver vettiga och balanserade saker som jag tror att vem som helst skulle hålla med om.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Josef) skrev 2022-10-03 13:30:23 följande:

Varför är det så viktigt att få respons just på fattigdomen? 

Problemet är förmodligen för att du inte ens kan definiera det, vad skulle du sagt om någon som kanske är fattig men som känner sig mycket rikare än andra? Är det fortfarande fattigdom?

Som sagt, jag tror bara inte du själv kan definiera vad du pratar om, där ligger problemet. 

Hur gammal är du ens? Är du pensionär? 

Fattig är om man har svårt att få pengarna att räcka till det nödvändigaste för sig själv och sin familj.

I extrema fall svälter man sig eller blir hemlös. 

Det är viktigt att få respons på fattigdom eftersom tråden handlar om att jag vill ge fattigdomen en röst. 

Hur gammal är jag ens? 

Om du läser inläggen ser du att jag fyllt 35 och att det var ett tag sedan.

Är jag pensionär?

Nej.
  • Fröken Allvar
    Linnie skrev 2022-10-03 13:27:34 följande:
    Absolut! Och fler borde även i storstäderna kunna få valet att bo i hyresrätt med rimlig hyra. Som det har varit så har folk som inte är sugna på att köpa br tvingats till det för att alternativet, att byta mellan dyra andrahandskontrakt eller som inneboende där ett rum kostar som en normal 2a i flera år, är värre.
    Vi är helt ense här. Det är även dåligt för de mer välbeställda att människor som behövs i en stad inte har råd att bo i staden.

Det hänger också ihop med ämnesstarten som jag försökte mig på, att människor lever tillsammans istället för att bli hemlösa eller fattiga då de inte har möjlighet att separera på grund av bostadsbristen.
  • Fröken Allvar
    Mentat skrev 2022-10-03 13:48:18 följande:
    Faktum är att du har fel: Fattigdomen minskar i Sverige och har så gjort länge. Den växer inte alls fram, tvärtom. Se Antalet personer försörjda på sociala ersättningar och bidrag minskar (scb.se)

Dessutom redovisar SCB antalet personer som får stöd men befolkningen har under denna tid ökat så den procentuella andelen har minskat ännu mer. Visst är fattigdom ett problem och att vi fortfarande har så många som inte kan försörja sig själva, men min invändning är framför allt att det inte har ett endaste dugg med Cervenkas vänsterpopulistiska artikel att göra.

Folk skall givetvis inte behöva hamna på gatan. Försörjningsstödet skall räcka till hyran och diverse annat av livets nödtorft men man blir definitivt inte fet på det. Samtidigt måste det ju vara en tydlig skillnad i ekonomisk standard när man tar även ett lågbetalt jobb. Hur uppnår man detta på bästa sätt? Jag menar att jobbskatteavdragen var genialiska på det viset - de ökade behållningen av att gå till jobbet utan att försämra för dem som inte kan jobba. Finns det andra metoder som du vill förespråka?
    Hej, vad intressant!

Jag undrar nu om du har rätt, är detta att jag mötet fler och fler fattiga som vill ha pengar av mig på gatan ett uttryck för vänsterpopulism? (bor i storstad) 

Jag undrar också om det har ett samband att man dragit in på ersättningar och att människor försörjs av sina familjer.

Grafen visade på att det var illa på nittiotalet men sedan har blivit allt bättre, och det stämmer ju överens med att till exempel bopriserna hela tiden har ökat och jobbskatteavdragen gjorde att alla som jobbade fick mera pengar över.

Du frågar efter min lösning och jag tänker att så länge inte jag som inte har dåligt ställt men inte heller särskilt fett i mångas ögon behöver stålsätta mig varje gång jag ska åka kollektivt, eftersom jag då kommer att möta ett antal personer som har det sämre än mig så är jag nöjd.

Jag vill att staten ska hjälpa fattiga med försörjning och bostad, inte att jag själv ska betala för att åka kollektivt med rent samvete. 

Detta är, vilket jag skrivit om i en annan tråd, troligare ett större problem för mig än för de flesta då jag har ett utseende och en utstrålning som drar till sig människor vilka är i behov av hjälp. Så har det alltid varit och jag vill inte behöva klä ut mig till en Danderydsbo eller köpa en lådcykel, eftersom jag uppskattar att åka kollektivt.

Tyvärr sköt man mot en buss nyligen så jag kanske blir tvungen att överväga lådcykelspåret snart.
  • Fröken Allvar
    Kockobello skrev 2022-10-03 13:48:49 följande:
    Hyra är att kasta bort pengarna. 
    Vill du även kasta människor som inte har andra möjligheter eller varför denna kommentar?
  • Fröken Allvar
    Anonym (Döva öron) skrev 2022-10-03 14:02:34 följande:

Tyvärr är det svårt driva en normal diskussion om detta ämnet då (för) många idag är av åsikten att det antingen bara finns invandrad fattigdom/ alt invandrarnas fel att vi fått mindre pengar till våra egna så de blivit fattiga (men i slutändan är allt invandrarnas fel).

Den andra avdelningen av dessa anser att det är den fattigas fel att den är fattig. Även om inte alla har turen att vara friska, drivna läshuvuden. De anser att de fattiga och sjuka ska svältas till att ta arbeten som ingen annan vill göra och det till en sådan lön att man måste ha dubbla arbeten för att kunna försörja sig (som i USA). Friska rika ska få gå före i sjukvårdsköer. En rimlig a-kassa ska vara för dem som har råd att betala extra för egen inkomstförsäkring. Men grundpenningen ska sänkas förstås..

Nej deras agenda är inte att bekämpa fattigdom utan fattiga.

De inser heller inte sambandet mellan alla jobbskatteavdrag och försämringarna inom vård, skola och omsorg. Nej bättre försämra ytterligare genom privatiseringar så redan rika kan bli ännu rikare. Och är det något de tjänar på är det att hålla underklassen outbildade för då är det lättare slå i dem lögner om att exempelvis allt är invandrarnas fel.. eller de sjuka arbetslösa fuskarna.

Men du kunde ju komma med ett fullständigt normalt och lättbegripligt inlägg så helt omöjligt ska det väl inte vara? Tack för ditt rimliga inlägg.
  • Fröken Allvar
    Kockobello skrev 2022-10-03 14:10:57 följande:
    Nej, jag vill bara hävda att det lönar sig bättre att köpa sitt boende, istället för att kasta pengar till en hyresvärd. Det finns nämligen folk som snusförnuftigt menar att det är bättre att hyra. Det kanske det är för en del, men då av andra skäl än ekonomiska.
    Okej, jag kan förstå att inlägg tidigare inbjöd till din kommentar, men eftersom tråden handlar om fattiga blir det irrelevant att tipsa om bättre ekonomiska val.

Det finns många dåliga ekonomiska val att göra om man är fattig. Det finns en tråd nu om någon som har köpt tandvård och kläder till sonen för hyrespengarna och undrar om hon kan få försörjningsstöd för hyran retroaktivt.

För en människa i den livssituationen är det inte läge att tipsa om de ekonomiska fördelarna med ägt boende. 
  • Fröken Allvar
    Kockobello skrev 2022-10-03 14:25:22 följande:
    Nej, men det är en sak som är bra att göra för att minska risken för senare fattigdom, då det (oftast) blir billigare än att hyra. Det är preventivt. 
    Jag håller med. I mitt fall var det så att anställningsformen länge hindrade mig från bolån. Idag finns Bluestep, vet inte hur bra det är.

Visst kan tråden utvidgas med tips på hur man undviker fattigdom, men är rädd att det blir präktigt och stöter bort folk som skulle kunna berätta saker om fattigdom. 

Jag tycker själv att det är ganska jobbigt att ha tråden men nu har jag valt att så gott det går svara folk, även om det skulle vara fint om fler fattiga skrev så att det blir bättre balans.
  • Fröken Allvar
    Mentat skrev 2022-10-03 14:29:15 följande:
    Nej, vänsterpopulismen här är enbart Cervenkas artikel där han ju underblåser folks rädslor och totalt ignorerar de fakta jag tog fram på några sekunder.

Alla partier vill väl att staten skall hjälpa fattiga med försörjningen? Absolut fattigdom är ett problem och det finns många som inte kan ta ett jobb även om de skulle vilja. Mig veterligt vill inget låta folk fara illa och jag har läst alla partiprogram.
    Man minskar rimligtvis fattigdomen genom att ge bättre förutsättningar för företag att anställa och gör det möjligt att lyfta sin ekonomi genom att ta även ett enkelt jobb. Att andra tjänar mycket mer än jag själv gör är inget problem för mig.
    Jag håller med om att siffrorna du bidrog med var bra för tråden.

Jag håller också med om allt annat du skriver. 

Även om inga partier vill låta folk fara illa så finns idag inget parti för fattigas intressen. 

Jag är rädd för att bli hemlös oavsett vad Cervenka skriver och inte. Rädslan kommer sig av att jag inte tillhör en grupp som skulle få hjälp om något händer. 

Jag har ett litet sparande med betoning på litet men jag har inte en inkomst som en hyresvärd skulle acceptera. 

Jag skulle därför inte få hjälp av socialtjänsten med boende och jag skulle inte få hyra en bostad om jag var tvungen att flytta från min bostadsrätt.

Det är ett klassiskt fall av mellan stolarna. Många har mycket sämre förutsättningar än vad jag har.
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns