Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar
    Kockobello skrev 2022-10-05 13:22:44 följande:

Det finns många stiftelser och fonder med innestående miljoner och ur vilka det går att ansöka om ekonomiska medel. Detta är värt att kolla upp om man har det knackigt.

Det är ett bra tips.
  • Fröken Allvar
    Anonym (B) skrev 2022-10-08 12:09:16 följande:

Det kommer garanterat bli tuffare ekonomiskt för alla och särskilt för de som redan ligger illa till. Men artikeln som länkas i trådstarten tycker jag var rätt dramatisk. Har själv erfarenhet av att leva under existensmimimum i åratal och har aldrig gått hungrig eller inte haft råd med kläder, medicin osv.

Det som gäller när man lever så pass på gränsen är att man måste ha en stor självdisciplin och inte lägga en krona på sådant som inte är helt nödvändigt. Det är ingen rolig tillvaro men är man beredd att i princip bara betala hyran, handla billig mat, åka kommunalt och ägna sig åt nöjen som är gratis så går det.

Tyvärr lägger man till sig med olika laster i takt med att man har mer pengar att röra sig med. Idag har jag en OK lön men kommer också bli tvungen att anpassa mig efter rådande omständigheter. Kanske ska köra en utmaning och se hur mycket jag kan pressa ner utgifterna för maten som förr i tiden...

Jag håller med dig om disciplinen, men många har inte den disciplinen eller för höga utgifter och hamnar i skulder därför.
  • Fröken Allvar
    Anonym ((R)ealist) skrev 2022-10-10 09:28:34 följande:
    Göran Greider har en del intressanta åsikter, men det blir mer och mer uppenbart att han lever i det förgångna.
    Jag håller med dig, och detta tal när han talar om för "intellektuella" att "fattiga" blivit sådana "man tycker synd om", men att vilken dag som helst så gör de revolution är ett exempel på hur off han är.

Vet han ens något om fattiga i Sverige idag eller vet han bara hur det var för länge sedan? Känner han någon som är fattig? Tänkte han på hur den här texten skulle kunna uppfattas när den gick från interntal till andra "intellektuella" till något som faktiskt går att läsa i tidningen, om man lägger sin tid på att läsa tidningen. Sånt undrade  jag över när jag läste. 
  • Fröken Allvar
    Kockobello skrev 2022-10-10 09:52:49 följande:
    Han är ett gammalt fossil. 

Är man fattig på riktigt gör man ingen jävla revolution. Det orkar man inte. Dessutom har man fullt upp att leta efter en femkrona till allmänna toaletten. 
    Jag håller med. Även om det för en del gått över till att be om swish. Jag swishade en del i vintras när det var som kallast. Både inne i stan på gatan och på tunnelbanan.

Man måste tänka på att bara för att folk har smartphone är de inte rika. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Livslevande äkta fattiglapp) skrev 2022-10-11 20:20:10 följande:
    Det är bland de sjukaste med Sverige. Att socialförsäkringarna inte följer övriga index och prisuppgångar som barnbidrag, löner osv.

Samt att tänderna inte räknas till övriga kroppen och kan försätta människor i total fattigdom om de går sönder. Hörde idag på radion att vi ramlat ner från plats 10 till 20 och nu ligger långt efter de allra flesta OECDländer och räknas som ett av de länder med allra största klyftor och sämsta på socialförsäkringar i Europa.
    Vågar inte tänka på hur det ser ut om 4 år efter borgerligt styre....
    Tror du syftar på detta

www.svt.se/nyheter/inrikes/oxfam-klyftorna-har-okat-markant-i-sverige

V och även SD är för en tandvårdsreform, men har läst att akut tandvård är Folktandvården skyldig att ge. Vet inte vad det innebär dock, tandsköterskor och tandläkare får gärna dementera eller verifiera. 
  • Fröken Allvar
    Anonym ((R)ealist) skrev 2022-10-12 09:52:34 följande:
    Senasrt jag var hos tandläkaren var det närapå bara jag som betalade själv för besöket. Övriga hörde till kategorin få det gratis. Och besöket var två år för sent, eftersom de hade så fullt upp. Vårdbehovet för de som inte betalar själva är gigantiskt, då de gått utan vård i så många år.
    Bröt tandläkaren sekretessen, småpratade du med övriga eller antog du bara? 
  • Fröken Allvar
    Kockobello skrev 2022-10-12 13:18:43 följande:
    Absolut. Alla de som kom har fått det ljusår mycket bättre. Det finns horder med folk som fått det jättebra. 
    Kan vi prata om hur fattiga generellt har det i denna tråd utan att gå in för mycket på de insatser som nyanlända får i upp till två år? Därefter har de samma läge som vi andra, då de inte längre är nyanlända. 
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns