Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

En tråd på Flashback i kategorin "fattigfiering/fattigdomsförakt"

www.flashback.org/t3481374

• Fröken Allvar

Ur DN:s ledare 23 oktober 2022, (länk kommer) 

Det är de utsattas moral ? missbrukare och sexarbetare ? som ska ifrågasättas och bestraffas. Kontrollen av underklassen återkommer i tankarna på kroppsvisitation och dna-prov vid inre utlänningskontroll, något vi sedan tidigare vet kommer att drabba också åtskilliga svenska medborgare med mörkare hud och hår.

1800-talssynen på den oregerliga underklassen märks också i aktivitetskraven för dem med försörjningsstöd. En skillnad är förstås att de påstått farliga lösdrivarna då inte fick några bidrag. Samtidigt handlar det inte heller för dagens regering om att maximera folks egenförsörjning, för varför skulle de i så fall vilja ta bort rätten för asylsökande att arbeta?

Nej, i parallellerna mellan den nya svenska regeringspolitiken och 1800-talets perspektiv på fattiga kan man snarare peka på den tidens viktorianska fattighjälp och arbetshus. De var medvetet planerade att vara så hemska platser att ingen frivilligt stannade kvar. Då gällde det fattiga oavsett härkomst, i dagens Sverige handlar det i första hand om asylsökande men i förlängningen om invandrare generellt.

De ska disciplineras, långt bortom rimliga krav på att följa lagen, avtvingas biometriska data och fostras med danande aktiviteter. Och om deras moral avviker från normen åker de ut

• Fröken Allvar

DN känner inte till att det finns fattiga av alla hudfärger, sexualiteter och nykterhetsgrader, men i övrigt tänkvärt.

• Fröken Allvar

Jag kan inte se att ledaren är en "snyftartikel". Däremot känner jag igen mig i hur jag och många andra fått min tid styrd av människor som erbjuder undermåliga arbetsmarknadsinsatser.

Två exempel:

Starta eget-kurs som erbjöd lånedatorer efter klockan 12. När jag i kraft av brist på fungerande dator hemma antog erbjudandet försvann lånedatorerna mystiskt till nästa dag. Arbetsförmedlingen betalade för verksamhet 8-16, jag och 7 andra fick förvaring 8-12.

Företagscoach sålde in mertimmar. Coachens uppdrag från Arbetsförmedlingen var att kontrollera företagandet i halvtid, insatsen skrevs på 6 månader. 

Under mertimmarna använde han tiden till att äta lunch och småprata i hastig takt om sin dotter, sina pengar och sin segelbåt. När jag påpekade att tiden gick och att jag gärna ville få coachning istället avbröt han insatsen och sa att jag kunde komma tillbaka till hösten för resterande timmar som Arbetsförmedlingen betalat för. Han bad mig att inte ange detta eftersom han redan rapporterat in timmarna till Arbetsförmedlingen. 

Jag har fler exempel på undermåliga arbetsmarknadsinsatser som inte leder till något för någon. Dyrt och dåligt, men absolut fungerar det som en kontroll om det är det man som samhälle är intresserad av.

OBS att Starta eget i sig är en bra insats som hjälper många, så även mig, ut ur den här delen av försäkringssystemet. Det är kursen och coachen jag kritiserar här. Jag ser det inte som meningsfullt att ange vilken anordnare, då många anordnare gör pengar på andras utanförskap. 

• Fröken Allvar

Jag tror att vi kommit till vägs ände med det samhällsbygge som började med folkhemmet. Vi har ideal om att alla ska med, samtidigt som vi är många som upplevt att vi inte varit välkomna. Det handlar ofta om pengar. Tråden handlar om att många inte har tillräckligt med pengar för att kunna leva i Sverige. Utan pengar är man inte välkommen. Vad det innebär för vem som ska ge vem pengar vet inte jag. Men jag tror att skatt är ett bra system. Hur hög den ska vara är upp till ekonomer att beräkna. 

Jag är glad att du "Bra" kan se på arbetsmarknadsinsatser som onödiga. Jag kan tycka att många tjänar pengar på utsatta och på skolelever på oetiska sätt. Men eftersom dessa inte får bidrag utan tjänar pengar, lyfter lön och vinst som entreprenörer inom vård, socialtjänst, arbetsförmedling och skola, skäller ingen ut dem för att de får sitt levebröd med skattepengar genom att utnyttja andra. Av detta sker för lite kontroll. Skället och kontrollen handlar oftare om de fattiga och motiveras lika ofta med dessas dåliga livsval. Människor kommer alltid att göra dåliga livsval. Frågan är vem som ska hjälpa den som gjort dåliga livsval, alternativt varit drabbad av olycka som sjukdom, mobbning, trakasserier etcetera. 

Det fria samhället har sina problem. Samtidigt vill vi alla vara fria. Pengar ger frihet. 

• Fröken Allvar

Kategori fattigdomsförakt, med ironiskt svar på tal
  • Fröken Allvar
    Anonym (Högerliberal) skrev 2022-10-24 14:21:46 följande:
    Tycker du ser det lite för svart-vitt.
    Din text om hur din s.k. Coach utnyttjar systemet och sannolikt lever gott på det är just anledningen till att jag inte tycker att skattehöjningar är svaret på allt.
    Det finns vettiga insatser och seriösa aktörer.
    Samtidigt finns det så många som lever gott på statens tuttar och skriker så fort det börjar pratas om att följa upp vad som levereras.
    Läs gärna Malmö -framtidsstaden som kom ut för några år sedan så ser du hur fattigdom och utanförskap göder en hel drös med projektledare, coacher och annat folk.
    Jag vet inte vad du tycker är svartvitt, och jag tror att alla arbetslösa med möjlighet att välja tacksamt skulle ta emot tips på vettiga insatser och seriösa aktörer. Länka gärna!

Boktips, som ditt om "Malmö - framtidsstaden"är alltid bra. Javisst finns det mycket folk som arbetar, många gånger säkert i god tro, med kontroll av de utsatta.

Jag ska länka till ett reportage som jag tar tror kommer att falla dig på läppen Högerliberal. 
  • Fröken Allvar
    www.svd.se/a/0Q42gg/usa-s-vastkust-skjutningar-far-seattle-att-overge-vansterpolitiken

Till Högerliberal och andra intresserade. Lite utan ämnet, men ändå intressant att människor påstås sova inne på nätterna men tälta i en park på dagarna. 

Utsatthet är inte bara pengarna. För mig var det pengarna som var det stora problemet, men så är det sannerligen inte för alla. Om man behöver finansiera ett missbruk är inte en liten, fast inkomst lösningen. Men för många av oss är ekonomisk trygghet och helst ett jobb för sammanhang en stor hjälp för att slippa känslan av att vara oönskad och ovälkommen. 
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns