Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar
    Kockobello skrev 2022-10-04 20:20:51 följande:
    Det är mycket om "vanligt folk" men vad menas med det? 
    Vad är vanligt folk? Det är en väldigt bra fråga. Jag vet inte om jag kan svara på frågan. Jag tror att vanligt folk i det här fallet är folk som berörs i sitt dagliga liv av inflationen, dvs inte folk med stort sparande att ta av.

Tidigare i tråden skrev en person om sina föräldrar som först nu betalt av lånen på ett hus de sålt med förlust i 90-talskrisen.

Jag har läst i trådar här om folk som visst kommer att få det mer knapert, hade "förköpt sig" på hus, men ändå bedömde att kvarboende i villan blir möjligt trots elpris och räntehöjningar. Det är inte vanligt folk enligt den här artikeln, utan då räknas man som mer bemedlad än vanligt folk.
  • Fröken Allvar
    mari123 skrev 2022-10-05 11:02:37 följande:

Man hör mkt idag om oss "fattigpensionärer"! Jag är en dylik men mig är det INTE synd om ett enda dugg för jag har låga utgifter och absolut INGA usla krediter. Hörde på en radiodokumentär där en "stackars" kvinnlig pensionär intervjuades och SOM hon ojade sig. Hon hade knappt råd att äta....MEN mitt under intervjun tände hon en cigarett! Några få minuter i radion och hon kunde inte hålla sig från att röka. Det säger mig att hon är storrökare och DET är dyrt idag. Man kanske kan hamna i lägen i livet där man får välja?

Mari123, du har denna morgon valt att lajva fattigpensionär och ickerökare.

Om vi leker att du är på riktigt: när du känner tacksamhet över låga utgifter och absolut INGA usla krediter, är det detta som du tänker när du hör en annan fattigpensionär tända en cigg i radion? Att du är glad över hur bra du har ordnat det för dig, om jag tolkar din lajvkaraktär rätt?
  • Fröken Allvar
    Kockobello skrev 2022-10-05 12:01:26 följande:
    Det finns inget eget ansvar i skräpmedia utan alla är det bara synd om. 
    Det är den här attityden som jag skulle vilja sticka hål på. Folk tar eget ansvar och det går åt helvete ändå. Sen får de höra att det var deras eget fel.

Skräpmedia vet jag inte vad du menar med, men Familjeliv är ju inte den mest respekterade platsen att uttrycka sig på. Tror att t o m Flashback har högre status.

Det skiter jag i. Folk är fattiga som fan i Sverige och det är dags för alla som är rika att inse det.
  • Fröken Allvar
    Carolatom07 skrev 2022-10-05 12:19:26 följande:

Som jag ser det är det faktiskt något bra om även de som har det förhållandevis gott ställt nu får det sämre. Det gör att folk får lära sig att man inte kan slösa med resurser och unna sig guldkant hur som helst, och kanske lär sig folk spara ihop till det de behöver istället för att ta lån. Ännu bättre om folk också lär sig att det inte är något de kan ta för givet att de ska kunna köpa sig allt de vill ha. Jag var den i klassen som hade "fattigast" föräldrar, med 80-talets mått mätt när jag gick i grundskolan. Jag var ofta avundsjuk på de andra som hade föräldrar som köpte nya prylar och kläder till dem titt som tätt, medan jag fick dras med för små och ibland avlagda kläder och inte kunde skaffa det som de hade skaffat. Det gjorde att jag blev hånad och att de andra såg ner på mig. När jag sade att jag hade fått småsyskon var det en i klassen som sa: "Har din morsa verkligen råd med en till unge, så dåligt som ni har det"?

Därför kommer jag att bli glad nu när alla högfärdiga människor får komma ner på jorden och lära sig uppskatta de små sakerna i livet. Hoppas det blir en redig nergång.

Jag får blandade känslor av ditt inlägg. Dels förstår jag din känsla av att nu får de andra se hur det är.

Samtidigt så är det ju just avundsjuka som välbeställda hela tiden tillskriver de fattiga, och även om din avund är reell önskar jag att du kände annorlunda. 

Jag tänker mer på att fler kanske förstår vilken sits man kan vara i när man både gör något av det man har (picknick, gå i skogen, se på film, om man har nån ligga med varandra, krama barn och barnbarn äta gott nångång) och samtidigt känna att åh, man vill bara få åka på semester och köpa några riktigt snygga stövlar.

Jag fick också gå i små begagnade kläder på åttiotalet. Å andra sidan fick jag rida på ridskola. Mina föräldrar gjorde sådana prioriteringar för mig som jag inte greppade då. Idag finns ett gigantiskt utbud av begagnade kläder som är nya och snygga så det är inte lika illa med begagnat nu med Tradera som det var när man ärvde av sina kusiner.
  • Fröken Allvar
    Kockobello skrev 2022-10-05 12:24:33 följande:
    Det kommer det att bli. Många kommer få gå från hus och hem. Bra va?
    Några kommer kanske att byta boende. Det var väldigt många som bytte till villa under pandemin. De flesta har nog råd att bo kvar eftersom de annars inte hade fått låna, men några kommer kanske välja att byta igen.

Det är ändå bättre att ha valmöjligheter än att bli vräkt eller sälja på exekutiv auktion.
  • Fröken Allvar
    Kockobello skrev 2022-10-05 12:20:28 följande:
    Ja, det är klart högre klass på flashback. Men hur som helst, på vilket sätt ska man inte sluta röka om man inte har pengar? 
    Jag vet inte varför du frågar mig. Fråga lajvaren Mari123, det var hen som skrev ihop historien om den präktiga fattigpensionären Spara som hörde om den dekadenta fattigpensionären Slösa i radion.
  • Fröken Allvar
    Kockobello skrev 2022-10-05 12:45:40 följande:
    Om hon inte röker kan hon köpa mat?
    Men hon finns ju inte på riktigt. Hon var ett påhitt av någon som inte vill prata om fattigdomens villkor. Vilket inte du heller verkar vilja. Du verkar tycka om att vara motvalls.

Det är bara det att det finns hemlösa, fattiga, vräkningshotade människor med och utan barn i Sverige som du är ointresserad av, och därför hellre pratar om annat. 

Varsågod, men i en annan tråd helst. Jag orkar inte svara på trams från samma person hur länge som helst. 
  • Fröken Allvar

Den skötsamma fattigdomens uttolkare har fått nobelpris i litteratur.

Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns