• Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns
  • Anonym (Loth)
    EmilijaPetrosiunaite skrev 2022-11-10 19:01:18 följande:
    Du frångår ämnet. Du har hävdat att fritidsintressen i form av motion är arbete, med samma logik kan en arbetslös person som springer sju mil i veckan utföra mer arbete än en heltidsanställd med stillasittande arbete. Du har hävdat att långvarig arbetslöshet nästan alltid beror på dålig arbetsmoral. Vem har bäst arbetsmoral av den arbetslöse löparen och den heltidsanställde stillasittande kontoristen?

Jag ställer frågan igen. Ligger det något egenvärde i hög arbetsmoral?
    Det får vara vettigt arbete. Det viktiga är inte att göra så mycket arbete som möjligt utan att göra det av värde. Varken den stillasittande kontoristen eller fritidslöparen har särskilt bra arbetsmoral enligt mig.

Fritidslöparen behöver inse att löpande över cirka 2 mil i veckan inte ger någon hälsovinst. Det är därutöver att betrakta som rent nöje.

Kontoristen behöver inse att hans stillasittande gör att han försämrar sin arbetskapacitet och dessutom riskerar att skada sin och anhörigas hälsa och ekonomi på sikt.
  • EmilijaPetrosiunaite
    Anonym (Loth) skrev 2022-11-10 19:52:19 följande:
    Det får vara vettigt arbete. Det viktiga är inte att göra så mycket arbete som möjligt utan att göra det av värde. Varken den stillasittande kontoristen eller fritidslöparen har särskilt bra arbetsmoral enligt mig.

Fritidslöparen behöver inse att löpande över cirka 2 mil i veckan inte ger någon hälsovinst. Det är därutöver att betrakta som rent nöje.

Kontoristen behöver inse att hans stillasittande gör att han försämrar sin arbetskapacitet och dessutom riskerar att skada sin och anhörigas hälsa och ekonomi på sikt.
    Då har du ändrat dig igen, då du tidigare hänvisade till fysikaliskt arbete. En stillasittande kontorist kan producera mycket av värde, dock ej fysikaliskt arbete i samma mängd. Vidare finns det inte nödvändigtvis en motsättning mellan arbete och nöje. Handlar det dessutom om värde så har, enligt den logik du använt, de inom produktionen bäst arbetsmoral, medan exempelvis tidningsutdelare har dålig moral då de inte producerar värde, oavsett arbetsmängd.

Jag ställer frågan en tredje gång. Ligger det något egenvärde i hög arbetsmoral?
  • Tow2Mater
    Fröken Allvar skrev 2022-11-10 20:42:25 följande:
    www.aftonbladet.se/ledare/a/nQy89B/utan-bosta...

(nästan) Alltid lika dryg skribent, håller ändå med i sak
    Som alltid av den blaskan är det ju en vänsterspinn på allt. Ska det behövas investeringsstöd för hyresrätter när det behöver byggas fler hyresrätter är ju något fundamentalt fel. För höga skatter på byggande, löner och råvaror kanske? För tunga regelverk som hindrar byggande av enklare bostäder? Oavsett, det måste lösas på annat sätt än med investeringsstöd.
  • Fröken Allvar
    Tow2Mater skrev 2022-11-10 21:06:28 följande:
    Som alltid av den blaskan är det ju en vänsterspinn på allt. Ska det behövas investeringsstöd för hyresrätter när det behöver byggas fler hyresrätter är ju något fundamentalt fel. För höga skatter på byggande, löner och råvaror kanske? För tunga regelverk som hindrar byggande av enklare bostäder? Oavsett, det måste lösas på annat sätt än med investeringsstöd.
    Det kan hända. Men du är överens med mig och skribenten om att det behövs fler billiga hyresrätter i Sverige tolkar jag det som. 
  • Tow2Mater
    Fröken Allvar skrev 2022-11-10 21:25:12 följande:
    Det kan hända. Men du är överens med mig och skribenten om att det behövs fler billiga hyresrätter i Sverige tolkar jag det som. 
    I vissa områden iallafall verkar det ju behovas.
  • Anonym (Loth)
    EmilijaPetrosiunaite skrev 2022-11-10 20:53:34 följande:
    Jag ställer frågan en tredje gång. Ligger det något egenvärde i hög arbetsmoral?
    Ja

Ett bra liv handlar dock om balans. På samma sätt som arbetsmoral är viktigt, så är även vila, kost, sömn och motion det. 

Många i dagens samhälle har problem med att deras arbetsmoral är för låg. Men även brist på bra kost, motion och sömn är också det. För de individer där ett flertal av dessa faktorer kombineras brukar det gå riktigt illa. 
  • mari123

Har man tittat på Lyxfällan genom åren så blir man en smula kallsinnig för folk som gnäller för att de inte har några pengar till mat och boende och livets nödtorft. Slutar man med cigg, snus, öl och energidryck så VIPS kyl och frys fyllda med MAT!

• Fröken Allvar
    mari123 skrev 2022-11-11 06:51:58 följande:

Har man tittat på Lyxfällan genom åren så blir man en smula kallsinnig för folk som gnäller för att de inte har några pengar till mat och boende och livets nödtorft. Slutar man med cigg, snus, öl och energidryck så VIPS kyl och frys fyllda med MAT!

Ja, Lyxfällan har nog gjort en hel del för att förstöra medkänslan med fattiga. Att ha den här tråden har gjort mig mycket mer kallsinnig också.. Jag har förstått hur människor ser på fattiga. Deltagarna i Lyxfällan är aldrig fattiga. De skulle aldrig ta in någon i programmet som inte har en lön hög nog att kunna prioritera annorlunda. 
  • Fröken Allvar
    www.aftonbladet.se/kultur/a/dwR3Aq/mathias-wag-om-hogerns-morka-terapisamtal-efter-valet

Det här är en artikel delvis utanför ämnet. Den tar upp att en person är förtidspensionär (när den anordnar Twittermöten i tvivelaktiga ämnen) , den berör samtal om utsatta positioner (att ha ADHD, att leva med långvarig arbetslöshet) men det viktiga är hur tvivelaktiga de människor som har ADHD och lever med långvarig arbetslöshet är i de samtal som förs av människor på Twitter. Artikelförfattaren har synpunkter på när på dygnet samtalet förs och föreslår ironiskt gruppterapi för högern.
    Att människor har utsatta positioner är inte relevant för den här vänsterskribenten, utan vad som är intressant för honom är vilken politisk hemvist personerna har sökt sig till. Därför kan han raljera över deras svaghet på samma sätt som en del människor till höger har gjort i den här tråden. 
     "Ingen" känner några fattiga, eller långtidsarbetslösa, eller psykiskt sjuka OM de har fel politisk hemvist eller på andra sätt inte passar med det man vill ha sagt. "Ingen" känner någon i villa som kämpar med ekonomin OM de har fel politisk hemvist eller på andra sätt inte passar med det man vill ha sagt.
    De fattiga och de utsattas situation kommer bort, och samtidigt växer ojämlikheten, samtidigt som vi inte vill känna med människor som vi föraktar av olika skäl. 
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns