Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

Aftonbladet drömmer sig tillbaka till slavsamhället

DN känner inte att den egna statarbakgrunden är tillfredsställande representerad på Nordiska 

SvD vill sjunga Kumbaya tillsammans med de stora folklager som bor i bostadsrätt 

I Sverige blott välgödda parasiter bo (Kumbaya) 
  • Fröken Allvar

Inför förra valet gav journalisten Philip Lerulf ut boken ?Marionetterna? (Timbro) som kort och pedagogiskt pekade på några av problemen med de offentliga trygghetssystemen. Inte minst att många betalar in pengar som de sedan inte får ut när de behöver dem. Det gäller inte bara höginkomsttagare, utan än mer frilansare och personer mellan jobb. Statens generösa löften om god pension och rejäla ersättningar i livets alla skeden, finansierat med höga avgifter, har urholkat privat sparande och gjort många helt beroende av system som är godtyckliga, svårtillgängliga och paternalistiska.

Det vore bättre att bygga vidare på en tydlig uppdelning mellan ett offentligt grundansvar och ett eget ansvar därutöver. Där många aktörer inom både marknad och civilsamhälle tävlar om att tillgodose det senare på bästa sätt. Trygghet och frihet. Det är ett rikt arv, som Centerpartiet borde förvalta.

(Detta går till lösningsprotokollet, hur får man ut ersättning när man blir nollad med dagens regler. Främst aktuellt för frilansare och andra som jobbar på uppdrag). 
  • Fröken Allvar
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-11-23 21:28:22 följande:
    Du vill ge fattigdomen i Sverige en röst. Det låter pretentiöst, vem gav dig uppdraget? Och vad menar du med att ge fattigdomen en röst? Visa på lösningar, ja där har du klagat på en del som skrivit om det. Läsa om fattigdom, ok, om folk missar det i nyheterna, som du tror att de gör. 

Du vill att folk ska läsa om att det finns fattiga människor, utan debatt om varför de är fattiga eller vad som kan göras, eller hur fattigdom definieras. Väldigt oklart varför du skriver detta, tror du att somliga inte inser att vissa har väldigt begränsade ekonomiska möjligheter? 
    Om du läser länkarna och inläggen från andra människor i främst den första delen av de 55 sidorna i tråden istället för att upprepa innebörden i ditt tidigare inlägg som jag redan har svarat på kanske du har nytta av den. Ditt inlägg fick mig att tänka till och inte längre länka trådar från människor som inte bett om det. Även skärmdumpar av fattigdomsförakt kan ha varit fel. Med detta sagt vill jag inte fortsätta att ha en dialog om dina problem med (min betydligt lugnare aktivitet i) tråden. Ha det gott FuckGoggle. 
  • Fröken Allvar
    "En annan baksida av empati är att känslor smittar lätt och i dag används det som ett redskap för att påverka människor på internet. Andreas Olsson menar att vi i dag ständigt har tillgång till andra människor känsloliv och att negativt laddade känslor sprids snabbare än positiva.

? Det här innebär att vi har konstant tillgång till andra människors känsloliv online, deras rädsla och panik. Det kan gälla olika saker, kanske terrordåd eller jordens undergång. Att hela tiden känna in detta påverkar oss och det finns många som har intresse av att sprida till exempel rädsla. Det här kan också påverka våra val och hur vi ser på världen".

Ok stänger av. Resten av året tänker jag inte bry mig om en enda grej som inte gagnar just mig och jag tänker uppmana dig att göra samma sak. Särskilt du som är fattig eller på väg att bli utvisad eller så. Skit i allt och alla. Gör vad du känner för. Det tänker jag fortsätta att göra (även om jag tyvärr vill känna och tycker om att känna empati med andra). Det är ett löfte att försöka sluta. Det står ju i DN att man inte ska känna. Känn inte så mycket. Lova det. Det är inte ett vallöfte. Jag kommer att hålla mitt löfte. Kanske håller jag på även in i nästa år. Kom ihåg. Bry er inte om det inte påverkar er. 
  • Fröken Allvar
    Kockobello skrev 2022-11-24 19:26:09 följande:
    Folk har också eget ansvar. Inte hjälpte samhället mig när jag svalt. Men jag hjälpte mig själv.
    Tyvärr bryr jag mig inte 
  • Fröken Allvar
    Kockobello skrev 2022-11-25 08:16:07 följande:
    Nej du bryr dig bara om folk som ser sig som offer.
    Jag fattar helt och hållet varför du uppfattar det så, men det är en grov förenkling. Jag har för övrigt ändrat uppfattning om dig men eftersom det inte är något vi ska diskutera enligt Familjelivs trivselregler så nöjer jag mig med att meddela att sådant som du skriver tar jag med en rejäl nypa salt. Ha det gott Kockobello! 
  • Fröken Allvar
    "Forskningen som Claudia Hammond presenterar sprider värme och hopp men förstärker också en gnagande oro hos mig. För vårt samhälle gör ju precis tvärtemot forskningen i boken. Vi uppmanas att tänka mer på oss själva än andra. Den nya regeringen (och den förra) vill att vi ska vara mindre solidariska med flyktingar och andra utsatta grupper. Fattiga ska inte få tigga och vi ska inte skänka. Lärare kan tvingas ange sina papperslösa elever och läkare sina gömda patienter.

Det som skrämmer mig är inte bara hur det drabbar utsatta grupper utan hur det kommer att straffa även resten av samhället. Att inte vara givmild, omtänksam och generös går tvärtemot vår natur. Ett samhälle som kriminaliserar vänliga handlingar är ett samhälle som gör sig självt illa på samma gång."

www.aftonbladet.se/kultur/a/kEvR46/somar-al-naher-om-forskning-om-snallhet

Aftonbladet idag (men inte direkt alla andra dagar) uppmärksammar forskning om solidaritet och snällhet.

Jag tänker hålla mitt löfte om att inte uppmärksamma fattigföraktare och andra som jag håller på att träna bort min empati för, i strid mot all tillgänglig empirisk och uråldrig visdom, men för att utveckla nödvändiga färdigheter för att klara sig bra i svenskt samtida samhälle.

Om man kan växla mellan empati och snällhet och utöka förmågan att bedöma vem som vill en väl och vem som är ute efter andra saker så kan man också påverka sin omvärld bättre genom att lägga mindre energi där den inte gör nytta.

Jag får tacka alla för input som har varit väldigt utvecklande. Även om tråden inte handlade om Fattig-Sverige utan om många andra saker, så har den varit en ögonöppnare på många sätt. En riktig självhjälpstråd. 
  • Fröken Allvar

Har samlat länkar, men tror kanske inte att det är någon mening med att fortsätta posta dem om folk bara blir irriterade.
    Det jag lärde mig av den här tråden, "självhjälpen", är att det är man själv som väljer om man vill berätta att man är fattig eller inte. Det var dumt av mig att vänta mig att folk faktiskt skulle göra det. Om någon har tagit illa vid sig av det så ber jag om förlåtelse.

Var och kollade på ett offentligt luciatåg och jag kanske får skit för detta också men det var fint att dela upplevelsen med en kvinna som hade många väskor med sig också stod och lyssnade, precis som alla som kan lämna sina väskor hemma i en trygg lägenhet. Alla som ville fick kaffe och bulle och det var en tjej där som välkomnade alla som kom förbi att ta. 

+

"Både jag och Olivia har erfarenhet av tidigare offentliga julklappsutdelningar, det är många fina grejer som händer under jul, men det vi har sett är att man tappar en ganska stor målgrupp eftersom det är så många som inte vill skylta med att man är fattig eller har det tufft. Därför tänkte vi att vi måste anonymisera det på något sätt.

De kom på att det bästa är om barnen får skriva privata meddelanden på deras instagramkonto ?ortenstomtenissar?. På det sättet måste ingen annan veta att de bett om en julklapp. När de startade igång julklappsutdelningen år 2020 satt de och manuellt samlade in barnens önskningar och kontaktuppgifter i en lång lista".

• Fröken Allvar
    Anonym (Loth) skrev 2022-12-18 21:23:41 följande:
    Jag håller inte alls med om att vi uppmanas att tänka mer på oss själva. Jag tycker att vi ständigt uppmanas att tänka på andra. Problemet i dagens samhälle är att de flesta vill ha ett hjälpsamt samhälle men de flesta fokuserar på vad de kan få hjälp med när de borde fokusera på vad de kan  hjälpa andra med.

Man glömmer också bort att hjälp oftast är något namn förtjänar, inget man bara får. Den största hjälpen kommer nästan alltid från nära anhöriga. Att ge pengar till fattiga är dock ingen hjälp. De behöver lära sig att bli självförsörjande.
    Hej igen Loth, det var ett tag sedan. Jag håller med om att alla bör fokusera på vad de kan hjälpa andra med. 

Jag ska försöka förklara varför jag delade länken. Först en liten samtidshistorik:

Självhjälp via kurser och böcker var tidigare vanligt i medelklassen. Självhjälp är att säga saker som tänk på dig själv, unna dig, sätt inte dig själv i andra rummet. Medelklassen säger det mer sofistikerat, men budskapet går ungefär så. Du kan se det budskapet reproduceras av flera välbärgade kvinnor i singeltrådarna här på Familjeliv.

En kvinna som hette Mia Törnblom sålde massor med böcker om självhjälp till medelklassen för längesedan, innan woke tog över. Tänk på dig själv blev då till "tänk på dig själv genom att tänka på andra" för den som ville hänga med.

De som får höra de här sakerna om att tänka på sig själv och att unna sig mest nuförtiden är unga arbetarkvinnor som ofta inte tänker på sig själva och inte sätter sig själva i första rummet. De får höra budskapet av influencers som jag inte kan namnet på, men jag brukar läsa rubriker om dessa influencers på tidningarnas webbplatser eftersom tidningarna  säljer klickannonser med hjälp av deras namn.

Kvinnor tänker ofta på män och på barn. Då passar det bra att följa influencers som postar lyxiga bilder på män och barn och produkter som verkar ge en man och barn.

De  kvinnor som är låginkomsttagare som inte tänker på män och barn får det svårt socialt och riskerar faktiskt ökad fattigdom på grund av statistiskt större ekonomisk sårbarhet. Det är på väg att ändras: unga outbildade män kommer ikapp dem i fattigdomsligan. De blir inte valda av kvinnorna. Om kvinnan ändå har valt en man som är fattig och som inte hjälper dem med barnen så kan det dock vara ekonomiskt bra att lämna mannen och istället få hjälp av samhället, något jag förstått att du tycker är fel. Stannar hon  kan det vara ekonomiskt svårt. Svårast är att vara ensamstående utan välbärgade släktingar som vill hjälpa till, särskilt då om kvinnan har barn.

Barnen kanske vet att mamma inte har råd med julklappar. I länken står det om organisationen ortens julnissar som finns på Insta. Där kan barn ansöka om att få en julklapp utan att behöva stå i kö på någon frivilligorganisation och synas. Då kommer ortens julnissar istället till dem med en julklapp. Det är en liten gest som inte hjälper mot fattigdom, men jag tyckte att det var värt att sprida ordet om deras arbete. 
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns