Anonym (J) skrev 2022-10-03 12:06:25 följande:
Du har säkert röstat för detta så det är inte läge att gnälla nu. De som röstade för en rödgrön regering och för att avveckla kärnkraftverken i förra valet är ju en av orsakerna till att elpriset nu är skyhögt och att svenskarna blir fattigare. Vi hade inte behövt vara i det här läget med chockhöga elpriser om vi inte avvecklat flera kärnkraftverk. Sverige borde vara självförsörjande av el och inte beroende av andra länder.
Eftersom det var längesedan jag hade min mest ekonomiskt utsatta situation tänker jag inte gå så lågt som att säga att jag var fattig innan elpriserna.
"Jag var fattig först". "Jag har störst hus och högst elräkning så jag är fattigare än dig". "Jag bor utan el och vatten på sommarhalvåret så jag är faktiskt fattigast". Nej, nix, dit tänker jag inte gå.
Däremot älskar jag att Cervenka har börjat skriva om fattigdom lika mycket som jag avskyr artiklarna om spabaden och överklass som handlar lågpris. Hur är det möjligt att publicera sånt?
Jo, för att FATTIGDOMEN HAR INGEN RÖST, hela den här tråden är ett sorgligt bevis, eftersom alla som skrivit hittills tycks mig vara människor som det inte gått någon nöd på.
Ingen av de erfarenheter av fattigdom som jag själv har delat har jag hittills fått någon respons på.
Jag hade förstås hoppats på att få helt andra svar, från människor som har erfarenhet av fattigdom. Sedan ville jag inte utesluta folk med fördomar om fattigdom eller ett mindset som går ut på att fattigdom är att jag personligen har fått en hög elräkning.
Tråden ser ut som den gör nu. Jag hoppas fortfarande på den.